Sida 1 av 1

20140502

InläggPostat: fre 02 maj 2014, 18:30
av Linkan
Idag var jag ute och luftade min gamla P-47 på vårat nystädade fina fält. Nu har alla gamla maskiner varit i luften i år. Under flygning nummer två så stannar motorn plötsligt och jag gör en kontrollerad nödlandning 8-) på fältet. På vägen ner mot fältet konstaterar jag att propellern snurrar lätt och fint i vinden och tänker att någon ventil kanske har hängt sig. Men vid felsökning så visar det sig att vevaxel gått av precis där vevslängen börjar. Det kanske är det man får räkna med om man kör med en no name motor som har fått bekänna färg under sju år. Inte misskött på något sätt utan detta ser jag som ett resultat av materialutmattning, konstruktionsfel eller tillverkningsfel. Om någon mot förmodan har en havererad 120fs liggandes så hojta.
Syns inte jättebra på bilden men man ska inte se någon kant där i mitten. Gillar Emils komentar: "Det är dylika brott en vevaxel borde sitta bakom galler för" :D :D
Bild