Missljud i 2-taktsmotor?

Här hjälps vi åt att räta ut alla frågetecken och krökta landningsställ.

Re: Missljud i 2-taktsmotor?

Inläggav Staffan B » sön 13 okt 2013, 23:05

God kväll ! En fråga Max, vad är det för typ av motor? Kolvringad,standard 2 takt eller en ABC motor? Lite långsökt att en ny motor skulle vara defekt på det viset. Oavsett fabrikat så beter typerna sig lite olika, en ny kolvringad motor känns lite rå hela varvet runt, även en std motor har liknande beteende blir bättre när man kört några tankar. Dagens motorer är ändå bättre än det var förr med dåtidens tillverkning. En ABC motor har ett hårdförkromat mässinfoder som är väldigt tajt. Drar du runt motorn för hand till kolvens toppläge brukar man känna ett litet knäpp precis när den vänder. Ett råd, kör ett par tankar och se om det blir någon skillnad. Fabrikat ??
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: Missljud i 2-taktsmotor?

Inläggav VictorBjörkman » sön 13 okt 2013, 20:50

Tjenare Max, jag håller med Emil. Om motorn är ny så borde det rimligtvis inte vara något problem. Har själv en ny tvåtaktare som går riktigt trögt, just för att den inte är inkörd. Givetvis lite svårt att svara säkert på denna frågan eftersom jag inte hört ljudet själv men som sagt, det borde inte vara något problem.
Det du skulle kunna göra om du vill undersöka utan att behöva ta isär motorn är att skaka den och höra om det är något som låter då (väldigt osannolikt dock), och även att ta ur stiftet och titta ner i hålet samtidigt som du försiktigt vrider propelleraxeln fram och tillbaka för att känna om du har något glapp i motorn.

Med vänlig hälsning, Victor
Användarvisningsbild
VictorBjörkman
 
Inlägg: 229
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 00:00

Missljud i 2-taktsmotor?

Inläggav max » sön 13 okt 2013, 18:23

Tja, var uppe på fältet idag och fick hjälp av Emil att starta Calmaton :D . Men nu är det så att motorn ger ifrån sig ett knackande missljud när den är igång/när man vrider om propelleraxeln. Det är inte kolven som slår emot tändstiftet, men då motorn är helt ny så hade Emil en teori om att det kan vara cylindern som är lite konad och att det handlade om att motorn var tvungen att köras in. Men då han känner sig lite osäker på 2-taktare så tyckte han att det var en bra ide att lägga frågan här på forumet. Så nu till frågan, är det bara motorn som ska köras in eller är det något som är skumt med den?
Ha de gött! ;)
/Max
Användarvisningsbild
max
 
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 26 jun 2011, 00:00
Ort: Alingsås

Föregående

Återgå till Frågor och svar om allt som rör modellflyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron