Problem med avbruten skruv.

Här hjälps vi åt att räta ut alla frågetecken och krökta landningsställ.

Re: Problem med avbruten skruv.

Inläggav Johan J » lör 09 aug 2014, 18:09

Har man tur - och det händer ju faktiskt ibland - så har skruven gått av utan att det har ''spänt'' i gängorna så sitter den kanske inte så hårt fast, och gängar ur sig när du borrar.
Är medbringaren i aluminium kan det ju inte skada att värma den i ugnen till ungefär 150 grader så utvidgar ju sig aluminiumet en aning mer än vad skruven gör, och då lossar det kanske lättare.
Så gör man ju med fördel när man byter kullager i våra motorer :-)
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Claes W » lör 09 aug 2014, 11:17

Stämmer - det är en M4 som gått av - glömde skriva det. Som du säger Jonas - det är nog osäkert om det finns grispittar för så klena dimensioner.
Tror att jag försöker borra och börjar med 2mm o gå upp till 3 mm. Men det gäller ju att inte skada gängorna i medbringaren.

Sådana här incidenter kan få en lite ur gängorna... :D
Claes W

Inläggav Linkan » lör 09 aug 2014, 10:41

Attans! Gissar att det är M3-M4? Det finns ju "grispitt"/skruvutdragare men jag är osäker på hur små skruvar de klarar. Annars använd en körnare + hammare och skruvknacka ur den om du förstår hur jag menar. Ett annat alternativ är ju att sätta upp medbringaren i en pelarborr och borra ur skruven. Även ditt förslag borde fungera. Jag har nya skruvar om du behöver.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Problem med avbruten skruv.

Inläggav Claes W » lör 09 aug 2014, 10:06

På en av mina motorer är propellern säkrad till medbringaren med fyra skruvar. Eftersom det är en träproppeller ska skruvarna dåd och då kontrolleras o dras åt om så behövs. När jag gjorde det häromdagen gick en skruv av jäms med medbringaren. Det finns ingen möjighet att få ut den med en tång eller dyl.

Har funderat på att slipa en skåra i skruvresten för att kunna skruva ut den med en mejsel men det innebär samtidigt att jag troligen gör åverkan på medbringaren. innan jag sätter igång kastar jag ut frågan här: Någon som har andra, bättre förslag på hur kag ska kunna få ut skruven.

Propellern sitter nog fast OK med endast tre skruvar men det kan påverka balansen och det ska ju vara fyra skruvar...

Claes
Claes W

Återgå till Frågor och svar om allt som rör modellflyg