Sida 1 av 1

Re: Information om mötet norra länken

InläggPostat: tis 25 jan 2011, 13:33
av Johan J
Hej Peter!

Tack för ditt inlägg i frågan! Som det är nu så avvaktar vi att planerna ska ut på samråd, och då ska AMFK genom styrelsen givetvis yttra oss med en lämplig skrivelse där vi beskriver vår verksamhet, alla konsekvenser av en ''feldragen'' väg och så vidare på bästa byråkratspråk.

Tommy och jag var ju på mötet ovan och det finns en del bra infallsvinklar från modellflyget sett också, inte minst med den storsatsning som Tommy bedriver nu med hjälp av skattepengar ;)

Det är inte alls omöjligt att vi inhämtar erfarenheter och synpunkter från dig med när det blir så dags..

/Johan

Re: Information om mötet norra länken

InläggPostat: mån 17 jan 2011, 22:41
av Yof
Hej!

Mölndals Modellflyg kommer att flytta inom ett till två år (uppskattat) på grund av byggnation intill flygfältet.
Jag vet inte om det är till någon hjälp men finns det intresse av vad Mölndals Modellflyg har fått för erfarenheter så här långt så skicka mig ett meddelande.

Mvh
Peter C

Information om mötet norra länken

InläggPostat: sön 19 dec 2010, 21:23
av Tommy
Norra länken

Här kommer lite info om mötet i torsdags 101216 om den tänkta tvärförbindelsen mellan väg E 20 och väg 1890.
Alingsås kommun är ju angelägen att komma igång med vägbygget så snart som möjligt för att minska tung trafik genom Alingsås samt att göra det möjligt att binda ihop de två industriområdena Borgen och Sävelund samt utvidgningen vid Tokebacka.

Önskemål är att skapa två trafikplatser, en vid infarten till Bälinge avfallsanläggning och en väster om flygfältet uppe vid väg 1890. Från de två trafikplatserna leder lokalvägar till de olika industriområdena.

Med underlag från förstudien kan man gå vidare med att undersöka lämplig sträckning av vägen. Så som jag förstår det, så är det området någonstans mellan befintligt industriområde Sävelund och södra banänden på flygplatsen som är tänkbar dragning av vägen.

Dras vägen närmare södra banändan så kan man troligen inte bedriva flygning på flygfältet. Bron måste ha en viss given höjd över järnvägen samt lämplig längd på påfarterna för att inte lutningen ska bli för stor och detta tar ju plats.

Om vägen dras närmare industriområdet bedömer segelflygklubben att det kan gå att använda fältet med avseende på tillräcklig fri höjd för start och landning. Men mer fakta kring höjder på bygget måste fram innan man kan ta slutgiltig ställning om möjligheten att bedriva flygverksamhet.

För AMFKs del kan vägen komma relativt nära vår södra banände eftersom den tänkta anslutningen till trafikplatsen vid väg 1890 ungefär vid runmärket på kartan.

Vårt flygbara område upplevs ibland redan nu som begränsat vi har ju segelflygklubben i öster, samt på kvällar ibland besvärande solnedgång i väster så fler begränsningar vill vi inte ha. Kommentera gärna på forumet vad ni tycker.
Arbetet går vidare för att så småningom komma fram till ett förslag till detaljplan, löpande information om det fortsatta arbetet kommer att finnas på kommunens hemsida.
Tommy