Lagerbyte Saito 82

Övriga RC relaterade projekt.

Re: Lagerbyte Saito 82

Inläggav Emil » fre 17 apr 2015, 17:20

Jag visste väl att någon annan också gjort jobbet. Det jag önskar att dela erfarenheter med andra och det görs bäst publikt, för då blir delningen ordentlig :mrgreen: .

Toooommyyyy!, kom och skriv (med bilder) :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav VictorBjörkman » fre 17 apr 2015, 15:12

Tommy har ju haft isär sina Saito's ett par gånger bland annat den trecylindriga, så kolla med honom ;)
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Emil » tor 16 apr 2015, 20:36

Kom igen nu! Någon måste väl ha ett tips på hur kamdrevet på en Saito skall monteras. Dela med er av era erfarenheter :idea:
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » mån 16 mar 2015, 22:02

När nyfikenheten får lust, då åket bara kroppen med. Varken den vill eller inte. Det började med att någon sa att det var svårt... :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Claes W » mån 16 mar 2015, 16:17

Emil,
beundransvärt ambitiöst!! Byta lager enbart för att göra det. Jag är imponerad o förundrad. Personligen har jag under ca 30 års modellflygande hittills aldrig bytt ett lager i en förbränningsmotor. :shock:
Claes W

Lagerbyte Saito 82

Inläggav Emil » sön 15 mar 2015, 20:25

Roade mig med att byta lager i en Saito 82. Inte för att det var nödvändigt att byta, men för att det var kul att se hur man skall göra. Att plocka isär var inga problem, men det brukar det ju aldrig vara. Jag bakade den i ugnen i 200 grader, 15 minuter, så slank de gamla lagren ut som en dans. Att få ihop den gick också enkelt ända till kamaxeln skulle på. Antingen är jag inte tillräckligt skicklig, eller så har de gjort en konstruktionslösning som har lite övrigt att önska. Det går ju inte att se att kamaxeln landar på rätt ställe på vevaxeln. Gjorde först ett försök, sedan ut och provköra. Den gick inte så bra, sannolikt en tand fel. Plocka ner igen och fundera på hur man borde göra. Provade med ett gummiband för att hålla vevaxeln i rätt position. Skruvade i 3 stoppskruvar som styrning när man trär på kamaxelhuset. Tog 2 rakblad, ett på var sida om kamaxeldrevets och kilade fast dem så att det inte kunde rotera. Sedan trädde jag över paketet samtidigt som jag höll i alla rakblad och kamaxelhus. Sedan provkörning och då verkade allt sitta på rätt ställe. Skall det verkligen vara så j-vla krångligt? Hur gör ni andra? har någon en bättre idé att dela med sig av?
Några bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Skriv nu alla hur ni gr så vi får lära oss lite :D
Användarvisningsbild
Emil

Återgå till RC projekt