Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Övriga RC relaterade projekt.

bra att ha kompisar

Inläggav magnuswrang » tis 10 apr 2012, 21:22

Ser ut att ha kompisar som fixar snygga grejor...

Jonas har en trevlig som gör snygga grejor ...

Magnus har svåger som målar bra...

Gött med vänskap.....

Mvh Magnus :D Bild Bild Bild
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Re: Aqua Fear (Ooops, en båt till....)

Inläggav Linkan » tis 10 apr 2012, 17:38

Hurra! Idag kom kompisen förbi med kompletta roder! Mycket fint gjorda med finesser som inställningsmöjligheter och påkörningsskyddat roder dvs att rodret kan fjädra bakåt om man kör på något i vattnet (tex en annan båt som ligger och guppar upp o ner :D ). Tänker inte på någon särskild :roll: ....
Återstår bara att fixa lite med propelleraxel så är det "bara" att bygga färdigt!
Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » fre 06 jan 2012, 13:51

Jag njuter men det är allt lite fusk ! :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Roder på gång!

Inläggav Linkan » tor 05 jan 2012, 21:23

Fick besök av min mekanikleverantör idag! Med sig hade han två halvfärdiga roder i Alumec! Såg kalasfint ut! Dubbla 2,5mm vattenintag som övergår i ett 3mm vertikalt låååångt hål. Min motivation till att fortsätta bygga på båtarna ökade dramatiskt! Titta och njut Bild

Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » sön 04 dec 2011, 00:15

Provade min startmotor också på piccon, det kom ett plopp ur motorn sedan orkade den inte ! Vi behöver större grejer ! Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Det blev två!

Inläggav Linkan » lör 03 dec 2011, 22:02

BildBild

Nej, ni ser inte dubbelt! Det byggs två båtar samtidigt, bygger en till en kompis samtidigt. Han tillverkar alla metalldelar och jag står för träarbetet. Kunde inte låta bli att sprutspackla lite, det är ju först då som man ser hur det igentligen blir...

Jag har monterat upp motorerna på en skiva för en liten testkörning och efter lite småtester kan jag konstatera att min starter inte orkar dra runt :evil: . Fick dock lite liv i dem efter att ha lindat ett dragsnöre i spåret för remmen och det fungerade fint! Testade bara med några droppar soppa i förgasren i hobbyrummet Bild . Enligt "den gamle" så var detta en vanlig startmetod förr, bäst ska det tydligen fungera med en läderrem av något slag. Nåväl, de få sekunder som motorerna gick så gick de fint!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » tor 24 nov 2011, 23:16

Det blir fräckt !! :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » tor 24 nov 2011, 21:12

Emil skrev:Snyggt med pipan på sidan, det syns dessutom att du hade högt betyg i metallslöjd :-)

Tackar! Dock så är det inte jag som står för metallslöjdandet denna gång, mer om detta senare....

Överbyggnaden börjar bli färdig. Instyrningspinne på plats där fram och huvlås där bak. Ytterliggare slipning och spackling kommer det bli:

BildBildBild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 20 nov 2011, 09:33

Snyggt med pipan på sidan, det syns dessutom att du hade högt betyg i metallslöjd :-)
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 19 nov 2011, 22:29

I veckan har jag klätt överbyggnaden med glasfiberväv och golvlack, det gör underverk för hållfastheten kan jag säga! Har även bestämt mig för att inte göra någon genomskinlig ruta utan det kommer att målas eller klistras dit något efter målning. Det finns tre anledningar till detta: Rädslan över att plasten i rutan blir vågig utav värmen från motorn, överbyggnaden blir stabilare och att det blir enklare ;) . Inom kort kommer även propellertrumman att få rätt längd och hamna på plats.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

FöregåendeNästa

Återgå till RC projekt