DC3/C47

Byggen som är på G!

Re: DC3/C47

Inläggav Emil » tis 24 mar 2015, 21:33

Förr hade leksaksaffären på Storken humbrolfärger. Är dock inte säker på om de har de längre. Jag brukar köpa på Hobbex näthandel eller i Götet.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: DC3/C47

Inläggav Staffan B » tis 24 mar 2015, 21:08

Johan ! nu är det ju så här att dc3:an skall klara en resa till Gran Canaria ( långdistans alltså ) :lol:
Nej pojkar, ni har nog rätt, stirrade mig blind på vad som var utritat och rekommenderat. Den är ju tänkt även för tvåtaktare, vet inte hur mycket mer de drar.
Jag är nog trött i huvudet, för många sena nätter kanske :?: ( Inga dumma kommentarer tack ) Magnus har en tank på 180cc 99mm lång, skulle ju sitta som en smäck eller vad tror ni :roll: Har börjat måla på den nu i alla fall. Onödig upplysning kanske men det verkar som bara Colorama har Humbrolfärger här i stan som det verkar. Någon som hittat någon fler ?
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: DC3/C47

Inläggav Emil » tis 24 mar 2015, 20:38

Jag har letat i mina gömmor, tyvärr ingen med rätt mått. Messade dig den jag hade som var närmast. I övrigt är håller jag med Johan. Det kanske finns någon annan anledning till valet av just 300cc, men jag tycker att du ska använda mindre. Risken är att du släpar runt på vikt i form av bränsle som du inte använder. Jag hade en Saito-40 i min QB-20. Där hade jag en 120 cc tank och den räckte för ca 15-20 minuters flygtid. Nu när jag slamrade ihop min 2-motoriga Calmato köpte jag samma storlek tank: http://www.mbs-rcmodels.se/motorer-bransle/bransletank-120cc/. Annars så kanske du bara skall montera en av dina 300 cc tankar och koppla dit båda motorerna :D. Förövrigt kör jag 240 cc till mina 70:or och de har aldrig tagit slut heller :shock:
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: DC3/C47

Inläggav Johan J » tis 24 mar 2015, 20:10

Ska kolla i mina gömmor!
Men varför så stora tankar? I manualen till FS40-Surpass står det 150cc..
Till mina 70or kör jag med 320cc och det tar aldrig slut..
Användarvisningsbild
Johan J
 
Inlägg: 596
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: DC3/C47

Inläggav Claes W » tis 24 mar 2015, 16:39

För 10 är sedan eller så var det en kille som flög hem en (eller möjligen 2) DC-3 från afrika. För att kunna flyga över ett antal ogästvänliga områden utan att behöva gå ner och tanka tog han ombord ett antal 200-liters fat. För att det ska bli skalkaktigt kan kanske några gamla Kodak filmburkar vara lagom??? Eller dropptankar - har för mig att flera DC-3 som var med i luftbron till Berlin hade dropptankar för att slippa tanka inför återresan från Berlin.

Har gått igenom vad jag har i tankväg men ingen som klara måttet 112 mm lång. Sorry...
Claes W
 
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 23:09

Re: DC3/C47

Inläggav Staffan B » mån 23 mar 2015, 23:16

HJÄLP SÖKES !!!! Sket sig fullständigt när jag skulle testa vingen med alla grejer i på kroppen. Bränsletankarna är för långa, enl. div. mätningar innan borde det gått men det tyckte verkligheten inte om, tog i balken för vingskruvarna. :evil: :evil: :evil: Testade Magnus Dubrotankar både 350 och 300, båda har tyvärr samma längd. tankfabrikatet talas det inte om men det är utritade på ritningen. Gjorde en rejäl djupdykning bland alla mina gamla lådor med diverse och se,- hittade EN tank som stämmer exakt med ritningen.
Fabrikat ? jo en Thunder tiger tank på 300 cc. Så frågan är, HAR NÅGON EN SÅDAN LIGGANDE ?? Begagnad spelar ingen roll. Längden = 112 Bredden = 62 Höjden = 52 mm. En sådan med underläpp. Rören går alltså kröka så det kommer innanför läppen. Skulle gå även med annat fabrikat bara måtten stämmer, framför allt längden, de andra måtten går bearbeta i kroppen.
DC3 ägaren :roll:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: DC3/C47

Inläggav Staffan B » sön 22 mar 2015, 23:26

Svar Johan /. Vågar inte räkna, väldigt många enligt frugan :!: :roll:
Svar Emil /. Har inte vägt den ännu. Kroppen väger nästan inget men vingen därimot väger bly. Men 40 % nitro så .... :twisted: undrar vem som vågar ta upp den ? Inte jag men jag kan ju ha den i bokhyllan. ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: DC3/C47

Inläggav Emil » sön 22 mar 2015, 21:34

Oerhört snyggt! Ser ut som du hinner klart innan säsongen tar fart, bra jobbat!!
Har du fått fram någon vikt på ekipaget ännu?
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: DC3/C47

Inläggav Johan J » sön 22 mar 2015, 17:40

Keep up the good work! Att du reder ut detta tvivlar ingen på :-) Har du någon aning om hur många timmar du lagt på den?
Användarvisningsbild
Johan J
 
Inlägg: 596
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: DC3/C47

Inläggav Staffan B » sön 22 mar 2015, 14:13

Lite pul i helgen ...
Bild
Försöker reda ut allt nu...
Bild
Batteriet till landningsljuset...
Bild
Höjd/ sida linkage...
Bild
Elcentralen ;)
forts. följ.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron