Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Byggen som är på G!

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Staffan B » tis 08 nov 2016, 08:33

Hej Robert, kul modell, ska bli roligt att följa tråden. :D Vi får hoppas fler vaknar till liv på denna sida. Får se om jag själv har nåt att bidra med :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 08 nov 2016, 00:08

Första jobbet som oftast behöver göras på dessa glasfiber ARF'er är att förstärka vissa delar av kroppen.
Om man är bra på att bygga skepp i flaskor är det en fördel :lol:
Motorspantet, sitter oftast klent inlimmad, lossnar vid böj laster på motorn, man behöver bara plasta glasfiber remsor runt hela inner kanten av motorskottet.
Sen har vi ving infästningen, plasta upp under vid hörnet för vingskruvarna.
Sist men inte enklast, stjärtfenan o stabbe, är ganska sladdrig utan förstärkning i form av balsakloss som håller isär stabb halvorna.
4.JPG
Plastning kan vara tålamodskrävande, vinkelpenslar behövs
4.JPG (184.02 KiB) Visad 1825 gånger

5.JPG
Förstärk med några lager glasfiber
5.JPG (167 KiB) Visad 1825 gånger

6.JPG
Helst skulle man vilja spruta in expanderskum, men riskabelt.., en balsakloss som håller isär stabbens framkant, gör gott, här ser man ochså att det är läge för ett dolt höjdroder horn inuti stjärtfenen... flaskskepps bygge..
6.JPG (133.39 KiB) Visad 1825 gånger
RobertH

Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » mån 07 nov 2016, 23:49

Hej alla flygplans byggare!, nu är byggsäsongen definitivt här, Jag får väll bli först ut med en Navy blue grumman Hellcat, som heter "Lucky", Blev lite inspirerad av Emils fina ESM med glasfiberkropp.
På tal om Navy blue Grumman, Jonas du har ju ett häftigt bygge på gång med din Tigercat, vore kul att få se några bilder, även Emils Hellcat skall ju få ny motor..bilder på detta vill vi ochså se.
Jag hittade denna lite mindre F6F hos Aircpro, från en vad det verkar utdöene tillverkare i kina, cmpairplanes.com, ochså den med glasfiber kropp, helplankad vinge, rejält byggd, dok inte med skalaenlig vinge, flapps, skevroder o ställ sitter på andra platser än orginal, men vad gör det.. den flyger nog bättre som den är. och priset var överkomligt. en oslipad diamant.... :D
Ganska stor spänvid, 1776mm för en 90 modell, 4,5 - 5 kg kan den få väga. den får en OS 90... går det åt för mycket bly så kanske den får en 120
och nitar i mängder såklart, ställen blir ju en utmaning, roterande och med över 100 graders infällnings vinkel, ochså förståss ett motorfäste i aluminium plåt.
1.JPG
Lite mått
1.JPG (113.88 KiB) Visad 1700 gånger

2.JPG
Jag kopierade upp en ritning i modellens storlek, .. för nitarna mm.
2.JPG (206.99 KiB) Visad 1700 gånger

3.JPG
Hadde en skalaritning i A1 storlek, bra att ha när ställen skall sättas på plats
3.JPG (199.22 KiB) Visad 1700 gånger
RobertH

Föregående

Återgå till In the workshop