SAAB JA37 Viggen - byggtråd

Byggen som är på G!

Cockpit

Inläggav MBS » tis 27 jan 2009, 22:40

Tack för landställs-tipset! ...toppen! :D
Då kanske lösningen finns "runt knuten". ...och nej, jag har inte talat med honom (ännu). Fick informationen att den Viggen som flög på fältet i somras tillhörde en tillfällig gäst.

I kväll har jag byggt cockpit.
Kanske inte helt rätt byggordning, men det dröjer ca två veckor innan jag får motorn till fläkten (inga lister på kroppen innan dess). Jag har tvekat in i det sista rörande val av motor, och den jag till slut valde fanns inte i lager... Men det finns att göra ändå!
Bild

Bild

Följande setup får modellen:
Fläkt: WeMoTec midifan (90 mm)
Motor: MEGA 22/20/2E
Fartreglage: JETI Spin 66A
Servon: troligtvis EFP 18.22 (18g, 2,2kg dragkraft)
Landställ: ?
Batteri: lipo 4s, 3400mAh (30C) alt. 4300mAh (20C)
MBS

Re: SAAB JA37 Viggen - byggtråd

Inläggav redbaron » tis 27 jan 2009, 22:03

Satt och slösurfa lite ikväll och hittade en länk på RC-Groups

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=565940

Han som startade tråden heter nBorin.......finns en i våran klubb som heter Niklas Borin, tror det var han som var ute på fältet med en depron-Viggen med infällbara ställ.

Men du har väl redan kollat med honom angående infällbart som kan passa.... :!: :?:

Kul med forum.....man får inspiration och kan lätt utbyta information med varandra Bild

Bild
Användarvisningsbild
redbaron

Inläggav Johan J » tis 27 jan 2009, 21:05

Mycket imponerande bygge Bild Ser fram mot att se den i luften! 37an är ett fantastiskt flygplan. Såg en gång en, variant okänd, starta i mörker med full EBK... Mumma!
Användarvisningsbild
Johan J

Underbart

Inläggav magnuswrang » tis 27 jan 2009, 07:28

Hej på dig!

Underbart att se denna skapelse växa fram....ser fram mot nästa..... Bild

Mvh Magnus W :shock:
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Mmmm!

Inläggav Linkan » mån 26 jan 2009, 22:55

Bild Oj vad roligt du måste ha! Syns ju klart och tydligt vad det är för maskin redan nu! Många fina bilder.... Jag tror inte att detta lämnar någon oberörd. Jag är verkligen imponerad Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Byggstart!

Inläggav MBS » mån 26 jan 2009, 21:18

Äntligen! Djupdykning bland balsaflak och CA-ångor! :D
Har monterat och limmat ihop de flesta av kroppens spant och... ja, det liknar en 37:a.
Bild

Bild

Passformen mellan spantdelarna är, än så länge, toppen. Dock är det lite si och så mellan spant och jigg då jiggens skåror är 3,0 mm breda och balsaflaken 3,2 - 3,3 mm tjocka. Fast man får se det positivt: spanten sitter där man placerar dem! :)
Bild

Bild

Den "streckade linjen" på bilden till höger nedan markerar utrymmet för framtida reversering.
Bild

Nästa steg blir att vakuumforma och montera insug.
MBS

Inläggav MBS » mån 26 jan 2009, 19:12

Linkan skrev:Riktigt nära första limklicken nu då Bild . Jag kan tänka mig att du är ivrig att sätta igång... Det är ett fantastiskt projekt detta! Hur många byggsatser har du gjort av 35an? Hur är intresset för 37an?

Jo, jag är ivrig som sjutton! ..och nu är det igång! :D :D
Uppdatering kommer ikväll.

Antalet skickade 35:or är inte många men den geografiska spridningen är stor (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike, Schweiz, USA, Spanien, Island), vilket är riktigt roligt! Dessutom, det bästa av allt: jag har regelbunden kontakt med flera av Draken-byggarna, vilket är både jätteskoj och givande!
Jag tror att fler 35:or hade blivit skickade om den varit lite större (kanske 1:10). Många har även hört av sig och vill sätta jetmotor i den men när de får reda på storleken så backar de.

Intresse för 37:an, utanför AMFK, finns inte! :D
Jag har bara givit länken till tre personer.

redbaron skrev:Jag skulle helt klart vara intresserad av att bygga en 37:a........känns som dina modeller håller riktigt hög kvalité.

Lite bilder och marknadsföring på svensktmodellflyg.se borde ge en hel del spekulanter! Bild

Bild

Tack! :D
Jag vore jätteglad om du vill bygga en 37:a.

Jag avvaktar med marknadsföring av Viggen tills den är mer färdigställd.
MBS

Inläggav redbaron » sön 25 jan 2009, 21:30

Jag skulle helt klart vara intresserad av att bygga en 37:a........känns som dina modeller håller riktigt hög kvalité.

Lite bilder och marknadsföring på svensktmodellflyg.se borde ge en hel del spekulanter! Bild

Bild
Användarvisningsbild
redbaron

Inläggav Linkan » sön 25 jan 2009, 19:27

Riktigt nära första limklicken nu då Bild . Jag kan tänka mig att du är ivrig att sätta igång... Det är ett fantastiskt projekt detta! Hur många byggsatser har du gjort av 35an? Hur är intresset för 37an?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Byggjigg

Inläggav MBS » sön 25 jan 2009, 16:19

Byggjiggen är nu klar och monterad mellan två rejäla plankor!
Bild
Nosen på modellen/jiggen är åt vänster på bilden.
I väntan på balsaflaken så har jag räknat på lister (38 m 3x3 mm list behövs, utan spill...), plankningsmaterial (1,5 mm balsa kommer jag använda, plus en del 0,4 mm plywood för laminering/förstärkning) och även kikat en del på reverseringsfunktionen. Jag fick ett tips om en reverseringsfunktion där klaffarna hålls ute med hjälp av fjädrar och dras in för reversering via tre tunna linor. Verkar mycket lovande! :)
MBS

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop