SAAB JA37 Viggen - byggtråd

Byggen som är på G!

Re: SAAB JA37 Viggen - byggtråd

Inläggav redbaron » lör 10 jan 2009, 17:40

Ser riktigt trevligt ut!

Vad använder du för material till pluggarna??

Vad kommer du använda för storlek på motor/Fläkt/acc och fartreglage??

Bild
Användarvisningsbild
redbaron

Insug och byggjigg

Inläggav MBS » fre 09 jan 2009, 13:16

Viggen fick plats på 27 halvflak och 11 av dem är klara för fräsning.
Underlaget till insugspluggarna (en plugg/ben, fyra delar/komplett insug) är också klart och de kommer nog fräsas redan denna månad.
Bild
Byggjiggen är också helt klar.
Bild
Det går på bilden ovan att ana några små streck vid delningen mellan andra och tredje jiggdelen. Dessa streck är placerade precis framför vingen och det är där som JA37 förlängdes. Om man kapar jiggdelen efter de strecken, plus ändrar lite på fenan, så blir det t ex en AJ i stället för JA.
MBS

Byggbilder

Inläggav MBS » lör 03 jan 2009, 00:20

Byggbilder dröjer några veckor då jag inte fått klart allt CNC-underlag. Håller på och lägger över spant och spryglar på balsaflak och är hittills uppe i 25 "välpackade" flak (á 100x500 mm). Gissar att det blir ytterligare 5-10 flak innan alla delar är på plats.
Ex:
Bild
Bilden ovan visar ett av de färdiga flaken. Linjerna är fräsbanor som är lagda 0,5 mm utanför själva delarna (kommer att fräsas med 1,0 mm fräs). De "missade" avsnitten på delarna(4-6/del) är fästpunkter.
Jag skall öka tempot! :D
MBS

Inläggav redbaron » fre 02 jan 2009, 22:36

Jag hade nog kört vidare med ställen som du hittade.......verkare som om de är stadigare. Speciellt om flygvikten blir ca 1500g.

Väntar på att få se de första byggbilderna. Bild

Bild
Användarvisningsbild
redbaron

Ställ

Inläggav MBS » fre 02 jan 2009, 08:37

Tack för ställtipset! Jag hade tänkt beställa nedanstående men nu tvekar jag. Vad tror du?
http://www.highendrc.com/index_eproduct_view.php?products_id=126

Vikten på modellen blir nog drygt 1500g.
MBS

Inläggav redbaron » sön 28 dec 2008, 20:39

Kul att se ännu en byggtråd. Speciellt när det gäller ett riktigt scratchbygge :shock: Ska bli riktigt kul att följa!

Blir det infällbara ställ?? Såg att Lindinger har ett par luftställ för modeller upp till 1kg som kanske skulle funka!?

http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1363_1368&products_id=60508

Bild
Användarvisningsbild
redbaron

Reversering och canardens klaffar

Inläggav MBS » lör 27 dec 2008, 21:54

Klaffarna på canarden är med och kommer att fungera som på orginalet, dvs nedfällda då landstället är utfällt (jag trodde att de användes för att hjälpa till vid manövrering i luften, men icke... det visade sig att de enbart är till för att öka lyftkraften vid start och landning). Reverseringsfunktionen har jag med i ritningen men jag tror inte jag inkluderar den i första bygget. Jag har inte kommit på något bra sätt att manövrera klaffarna med mindre än tre servon och, precis som du skriver, så blir vikten lätt för hög. Samma sak med fenan: den är fällbar på orginalet men jag har inte heller där kommit på något lätt (viktmässigt) sätt som garanterar att den förblir i upprätt tillstånd i luften. Lite jobbigt om den vill vika sig... :)
... och angående "petigheten" med måtten... en kompis vägrar åka med mig på "flygplansmätning" numera... beror nog på att måttstocken är tung... eller kanske för att det är ostädat i bilen... någon annan anledning kommer jag inte på. :D
MBS

Reverseringsklaffar...

Inläggav Linkan » lör 27 dec 2008, 20:56

Kom att tänka på en sak till.... reverseringsfunktionen hade ju varit fräck att få till 8) . Men man föredrar nog en lätt modell som flyger bra.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Fantastiskt!

Inläggav Linkan » lör 27 dec 2008, 20:04

:shock: Detta var inte dåligt :shock: . Ser verkligen fram emot de första byggbilderna. Extra roligt att du/ni är petiga med måtten och skalariktigheten. Blir det fungerande klaffar på canardvingen? Lycka till så länge! Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

SAAB JA37 Viggen - byggtråd

Inläggav MBS » lör 27 dec 2008, 18:56

Nu när mitt Draken-projekt är klart (förutom den danska versionens dekaler) så går jag vidare med Viggen. Funderade länge på vilken version jag skulle välja (AJ, SH, SF, AJS(/H/F), SK, JA) och, efter att ha köpt några böcker om Viggen (antikvariat är underbara!) så föll valet till slut på JA. De största extriöra skillnaderna beskrivs lättast genom att gruppera dem efter utseende:
1.AJ, SH, AJS och AJSH.
2.SF, AJSF – kameror i noskonen,
3.SK – tvåsitsig.
4.JA – samma fena och höjd som SK, 9 cm längre än 1. och 3, fyra manövercylindrar för höjd/skev (i s f tre)/vinghalva.

Jiggen som modellen skall byggas i är dock anpassad för att passa alla versioner utom punkt 2 ovan.

Skalan på modellen blir samma som för Draken, 1/12, vilket ger följande mått:
Längd (mm): 1368
Spännvidd (mm): 897
Höjd, inkl landställ (mm): 501

Som underlag till modellen har jag köpt och lånat böcker om Viggen och naturligtvis hämtat en hel del bilder via internet. Viktigast av allt har dock varit resor till F7 och den AJ37:a (37050) som står utanför porten, plus en resa till en slaktad JA37:a på gamla F11 (Skavsta, Nyköping). Allt blir exakt korrekt m h a några hundra fotografier och en mycket tålmodig kompis som håller i måttstocken!

Bild
AJ37, 37050, Såtenäs.

Bild
AJ37, 37072, Grästorp.

Bild
Ibland blir man tvungen att dela på planet för att komma åt och mäta! :D

Status på projektet är:
1.Ritningarna är klara.
2.Fräsning av alla spant och spryglar sker om ca två veckor (andra veckan i januari).
3.Gjutpluggar till huv, insug och ev. extratanken kommer under februari.

Några bilder från ritningarna:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

I början av detta projekt, medan jag fortfarande vacklade i versions-valet, tog jag fram ritningar till sjömålsroboten RB04 i skala 1/12. Tyvärr beväpnades inte JA37 med RB04...
Bild

Fortsättning följer i januari.

/Magnus
MBS

Föregående

Återgå till In the workshop