P-51D Mustang

Byggen som är på G!

Klaffarna fortsättning

Inläggav Linkan » fre 23 okt 2009, 17:00

Var tvungen att ta bort lite klädsel. Det blev för liten yta att fästa på i bakkant:

Bild

Det blev till att lappa lite, inte riktigt samma färg men det är bara ett plus tycker jag! Här provmonteras det:

Bild

Mera prov, ser bra ut:

Bild

Båda vinghalvorna klara med klaffar och skevroder limade. Klaffen har två vanliga gångjärn och det tredje består av själva länkaget:

Bild

Även servot till klaffen sitter på plats:

Bild

Fortsättning följer, komentera gärna!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Liten uppdatering

Inläggav Linkan » tis 22 sep 2009, 22:16

En lite bild på tankfällningsmekanismen. Det är långt ifrån färdigt men nu har jag i alla fall en "klämfunktion" på plats:

Bild

Nu är vingen hel igen där klaffarna skurits bort. Känns starkare nu än innan Bild ! Har även böjt till ett länkage. Troligtvis blir det inga vanliga gångjärn till klaffen utan en pianotråd som är lagrad i ett rör i varje ände på respektive klaff.

Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Re: P-51D Mustang

Inläggav Linkan » lör 12 sep 2009, 18:13

Fällmekanismen är enkel men obeprövad. Två platta aluminiumbitar skapar en "klämma" och klämms ihop med ett servo. Eventuellt ska det kompletteras med en magnet. Tar bilder nästa gång det ska byggas. Tankarna kommer från en annan Mustang (RIP), se bild nedan. Det enda som var något att spara. Haveriorsak? Jord i spinnern som vanligt...
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/2792/låg_upplöst.jpg[/img]
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav MBS » ons 09 sep 2009, 11:37

Fällbara tankar kommer att bli läckert! Allt som ramlar ned med flit är ursnyggt! :D
Bygger du tankarna själv? Hur löser du fällmekanismen?
MBS

Fällbara vingtankar...

Inläggav Linkan » tis 08 sep 2009, 22:22

Då har jag börjat fixa lite med vingtankarna. Passar på nu när vingen är öppen. En del egna ideer och många svordomar har det blivit ännu så länge.... Återstår att se om det fungerar. Bilder kommer så småningom...
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Klaffarna...

Inläggav Linkan » tis 01 sep 2009, 22:06

Skeven är klara, dags att ta itu med klaffarna.
Uppritat bara att skära...

Bild

Då var det gjort!
Bild

Nu blir det en massa pyssel med förstärkningar och länkage mm. Meningen är att klaffarna ska styras av ett servo. Fortsättning följer...
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Skevroder...

Inläggav Linkan » sön 30 aug 2009, 22:16

Nu börjar kvällarna bli mörka :( . Dags att börja "bygga" lite :D .
Efter att ha konstaterat att förhållandet mellan skevroder och klaff var ordentligt felaktiga (tack Johan), så ska skevroderna förlängas en bit. Lite lagom kvällspyssel att passa in små balsabitar på diverse ställen.
Några bilder på detta:
Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer...
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Johan R » lör 25 jul 2009, 13:11

Linkan skrev:Jag har inte kunnat hålla mig och har börjat kolla på grejerna så smått... Den största operationen blir att göra klaffarna. Dessa verkar bli mycket långa, ev får jag förlänga skeven för att det ska se ok ut. Någon som vet vad förhållandet skev/klaff ska vara på en P-51 (längden)? Googlar man lite så ser man iofs att klaffarna är ordentligt långa.
Bilder kommer...

Edit: En sprillans ASP 80 4t ligger på byggbordet och vill eskortera bombare...

Kul Projekt.

Kollade lite snabbt och klaffen är 4/7 av längden på vingens bakkant och skeven är därmed 3/7 av längden på vingens bakkant.

Att notera är att klaffarna går lite längre in i vingen än skeven (längre korda).

Jag kan försöka scanna in lite bilder åt dig eller så kan du få låna en käck liten bok.

// Johan, han som inte klipper gräset
Användarvisningsbild
Johan R

Inläggav Linkan » fre 24 jul 2009, 22:44

Jag har börjat lite med det som jag tycker är roligast nämnligen att leka lite med Dremeln och måla med vattenfärg :shock: (klarlack över...)

Bild
Motorkåpa före.

Bild
Motorkåpa efter. Nätet fram, skala riktigt? Nej, men ser bättre ut än bara ett hål tycker jag. Hålen i sidan finns iaf på orginalet och är troligtvis på rätt sida....

Bild
"Avgasrör" före. Blanksvarta och inga rör.

Bild
"Avgasrör" efter, nu även med rör...

Bild
Luftutsläpp på kroppen infällt..

Bild
...utfällt...

Bild
..och utfällt igen. Detta kommer inte att användas till att kyla motorn som jag var inne på först utan bara vara en rolig detalj. Fullgas stängt och tomgång öppet. Motorn ska nog få en behaglig temp ändå -det brukar ju bli några olika hål i kåpan... Dessvärre är som synes kroppen kantig och tråkig på undersidan :( .
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav MBS » tor 23 jul 2009, 08:07

Skoj projekt! :D
Bilder? Ja tack. Stora, många och gärna omgående! :D
MBS

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop