Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Byggen som är på G!

Uppdatering, några bilder

Inläggav Linkan » sön 07 nov 2010, 23:10

Toppen tittar ut undertill. Den som tittar noga ser trottelservot och även det hemmagjorda avgasröret syns tydligt.
Bild

Motorn fick vridas något för att inte insugningröret skulle kollidera med infästningen till noshjulet, trångt var ordet!Bild

Fena och stabbe monterat ,rödblink på toppen av sidorodret.
Bild

En lucka....
Bild

....som döljer strömbrytaren. Fjäder från en kulspetspenna håller luckan stängd och öppen.
Bild

Jag monterade kulleder till hödrodret, kommer även att göra detta på skeven.
Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Linkan » mån 01 nov 2010, 23:10

Ja då uppdaterar jag lite igen då... Kroppen börjar bli färdig, motorn är monterad och trottelservo fick en annan placering än vad som var tänkt. Det sitter nu fram på motorspantet med en stötstång som är ca 20mm lång, smidigt!
Även höjd och sidoroderservo sitter på plats men där är endast länkaget till noshjulsstyrningen färdigt, fena/ stabbe är ju inte monterat ännu.
En fiffig lucka som döljer stömbrytaren har det också blivit, tänk vad användbar en bläckpenna kan vara....
Motorkåpan ar inpassad och klar men det tråkiga är att färgen på denna stämmer ganska dåligt med färgen på kroppen. Ett par timmar till så ska kroppen vara färdig, tänk om man hinner med ytterligare ett projekt i vinter, köpte ju en liten .15 motor i Falköping i helgen.....
Jag ska försöka knäppa några bilder snart, det blir ju lite roligare då.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Linkan » tis 12 okt 2010, 19:59

NU har jag ägnat två kvällar åt att försöka måla om canopyn som jag fick skickad till mig då den som följde med maskinen hade en liten spricka. Av någon underlig anledning så fanns den bara lackerad vit som reservdel. Alla som har målat en canopy vet hur besvärligt det kan vara, det blir gärna lite kladdigt och dessutom har jag haft "turen" med att klarlacken reste färgen :x . Kanske blir det canopyn med sprickan ändå...
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Linkan » sön 10 okt 2010, 18:54

Då var motorn provkörd och den fungerade till full belåtenhet! Mitt röktest blev också lyckat, det kan nog bli en rökpump. Men, det sölar en hel del av alla olja som trycks in i avgaserna, men det är nog möjligt att finjustera en hel del när man har en riktig pump.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Linkan » lör 09 okt 2010, 22:26

Det går sakta framåt och i morgon ska jag förhoppningsvis testa motorn som har varit isär för lagerbyten och allmän översyn. Det fina är att motorbock och tank sitter monterat på ett spant som sedan ska skruvas fast i kroppen. Detta gör att man kan prova motorn i bänk med exakt den tankplacering och slanglängder som ska användes. Jag har även fixat till en avgaskrök med en röknippel som också ska provas. 3/4 barnolja och 1/4 diesel ska tydligen fungera. "Rökvätskan" pressas in med hjälp av en flaska och om det fungerar så kan det nog bli ett köp av en riktig pump.
Lite annat smått och gott har också hunnits med, ska knäppa lite bilder någon dag.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Johan R » fre 17 sep 2010, 21:08

Det fungerar alldeles förträffligt.

Pär Danielsson slog på det under pågående heat och det blev en fin och tydlig rökstrimma. Satt monterat i en .15 kärra.

// Johan
Användarvisningsbild
Johan R
 
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 01 maj 2007, 00:00

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Linkan » fre 17 sep 2010, 20:48

Johan R skrev:Ett alternativ är att göra såhär:

Hemmabyggt rökaggregat


Jo jag har sett det där bygget, klurigt värre! Fungerade det? Tror dock att jag satsar på något färdigt system.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Johan R » tor 16 sep 2010, 18:15

Ett alternativ är att göra såhär:

Hemmabyggt rökaggregat
Användarvisningsbild
Johan R
 
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 01 maj 2007, 00:00

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav MBS » tor 16 sep 2010, 16:03

Rökaggregat vore läckert!
Själv har jag bara sett ett par riktigt dyra men om du hittar ett "billigt", länka gärna!
Förresten: nu i valtider kan du säkert få kommunpolitikerna att sponsra dig med ett! :D :D :D

/Magnus
MBS
 
Inlägg: 123
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 00:00
Ort: Herrljunga

Re: Scottish Aviation/ Bulldog (SK 61)

Inläggav Linkan » ons 15 sep 2010, 20:20

Arbetet går vidare. Just nu pågår det arbete med att bränsleskydda och förstärka motorspant och tankutrymme. Motorspantet och den främre inre delen av kroppen penslas med 24h epoxi utspädd med T-Röd. Limfogar förstärks dessutom med glasfiberremsor. Servo utrymmet lackas med 1k båtlack för att få en tåligare yta och täta till limfogar, kanske lite överkurs men det är ju lång till våren så tid finns ju.
Funderar även på att montera ett rökaggregat, är det någon som har hört något bra/dåligt om de som finns på marknaden? Lite segt att de kostar lika mycket som modellen i inköp. Vi får se vad som händer.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron