SAAB 105 (SK 60)

Byggen som är på G!

Re: SAAB 105 (SK 60)

Inläggav Staffan B » tis 13 mar 2012, 23:34

Skitsnyggt Magnus!! Bild Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav MBS » tis 13 mar 2012, 22:19

Nu är 105-projektet klart och här är resultatet:
Bild
Förebilden ovan är individ 60128 på F7 men även österrikiska 105434 (BD-34) har fått stå modell för en uppsättning dekaler.

Nästa projekt är ungefär halvfärdigt i datorn... :D

/Magnus
MBS

Inläggav MBS » sön 20 mar 2011, 10:40

Tack för de positiva orden! :D

Igår var det ganska gott väder och jag luftade 105an igen. Denna gång skötte kameramannen (läs: kvinnan) uppdraget perfekt men... kameran krånglade, så resultatet är en flimrande video: http://www.mbs-rcmodels.se/video/saab105-2.wmv

Några bilder:

Bild

Bild

Bild

/Magnus
MBS

Inläggav Staffan B » ons 16 mar 2011, 22:24

Kollade också, känner doften av jetbränsle. Fräckt! Staffan B
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » ons 16 mar 2011, 13:50

Kollade just filmklippet, grymt!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav MBS » ons 16 mar 2011, 10:43

Hej Jonas,

kul att du noterat skillnaderna! :D
Den negativa v-formen är -4 grader och jag tror den får förbli där. Dels för att jag har svårt att få ned tyngdpunkten mer än idag (p g a av att kroppen är såpass liten) och dels för att modellen nu även går att landa utan att vara orolig för klippning. Klaffarna försvann av samma anledning (extra vikt högt upp) och skränkningen ordnas med skevrodrens neutralläge.
Men... nästa prototyp kommer att ha variabel v-form. Kanske ett landställ skulle fixa saken?

Kika gärna här: Temporär länk Tyvärr kom, som sagt, inte så mycket mer med av flygningen. Förhoppningsvis blir det fint väder i kväll och nytt försök med videokameran! :)

/Magnus
MBS

Inläggav Linkan » mån 14 mar 2011, 21:33

Kul att det fungerar! Längtar efter att få se 105 uppställd bredvid 35 och 37 på "plattan" Bild ! Har du funderat på att vinkla ner vingen något igen och skränka vingen något? På -1 ser det ut som om det finns klaff, men detta saknas på -2? Jag tänker mest på att -2 flöt ut vid landning. Jag (och säkert många andra) hoppas på en förevisning av 105an första maj!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Jungfruturen med 105-2 gjord!

Inläggav MBS » sön 13 mar 2011, 14:22

Idag flög jag -2an för första gången! :D :D
Flygningen varade i 2 min och 42 sek och var helt odramatisk. Jag hade full gas vid kastet och under upptagningen till en looping, övrig tid stod gasreglaget på ca 40%. De enda "avancerade" manövrer jag gjorde var, som sagt, looping och en roll. Landningen lyckades först vid tredje försöket, då modellen "flöt ut" väldigt mycket och ej ville komma ned inom banans längd. Kort sagt: en hellyckad premiär! :D :D :D

Film? Nja, tyvärr inte. Kameramannen fick med starten och ca 15 sek till, svepte över modellen två gånger under flygningen, för att åter finna modellen när den tagit mark. :)

/Magnus
MBS

Inläggav MBS » fre 11 mar 2011, 08:27

105-2 är nu plankad, klädd och lackad. :D
Bild

-2 blev 80 gram lättare än -1. Dock äts det upp av ett betydligt kraftigare batteri, så flygvikten hamnar till slut på 10-15 gram mer än -1.
Bild

Dragkraften har ökat från initiala 420 gram till dagens 780 gram!! Gott! :D Det jag gjort är bl a:
- Bytt motorer.
- Skalariktiga insugsläppar.
- Förstorat utblåsen.
När det gäller förstoringen av utblåsen så hade jag tur: då Flygvapnet uppgraderade 105an under slutet av 90-talet så byttes bl a motorerna ut. Dessa har större utblås än föregångarna, vilket gav att jag kunde öka utblåsens diametrar med 3 mm.
På bilden nedan syns ett av kastuttagen (på kroppens undersida).Trots att det inte är en stor modell, så är kroppen bred och näst intill omöjlig att få ett bra tag i. När -1 provades var jag tvungen att göra hål i plankningen för att få grepp... :)
Bild

/Magnus
MBS

Inläggav MBS » tis 22 feb 2011, 23:07

Hej Anders,

tack för de snälla orden!
Processen att ta fram ett modell är inte märkvärdig alls: välj ut en förebild, skaffa dokumentation och bilder, åk och titta/mät på flygplanet ett flertal gånger (tar en hiskelig massa timmar att mäta och fotografera och lik förbaskat så upptäcker man vid hemkomst att man missat något. M a o, det blir minst en resa mer än man tänkt sig, fast det är ju enbart roligt!), för över mät- och ritningsdata till ett cad-program och därifrån till ett passande cnc-format.

Idag har -2 fått en huv. Sargerna runt huven är med "från start" och skall/kan förtydligas genom målning eller inlägg av tunn plywood. Någon inredning som i Viggen får inte plats (batteriet ligger under huven) men jag funderar på att addera överdelen av två stolar.
Bild

All "hårdvara" är nu installerad. -1 hade en stor lucka som täckte hela ryggen, -2 har istället två små luckor. Den främsta syns precis bakom halvmånen och den andra befinner sig mellan fläkthusen. Via den främsta luckan nås mottagaren och höjdroderservot och under den andra luckan vilar fartreglagen.
Bild

Fenan och stabilisatorn har också kommit på plats idag och höjdrodren har blivit inkopplade.
Bild

Nu är det inte så mycket kvar innan modellen kan lossas från jiggen. Gott! :)
Bild

/Magnus
MBS

Nästa

Återgå till In the workshop