SAAB 105 (SK 60)

Byggen som är på G!

Re: SAAB 105 (SK 60)

Inläggav andersk » sön 20 feb 2011, 23:45

Hej Magnus,
Proffsigt som vanligt!
Kan du inte ordna en "studiedag" för medlemmar, där du beskriver å visar hur hela processen att ta fram en modell går till??
Åtminstone jag är väldigt nyfiken på hur du kommer från idé till CNC-stadiet,
Användarvisningsbild
andersk
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 01:00
Ort: Floda

Prototyp -2

Inläggav MBS » fre 18 feb 2011, 22:47

Nu är äntligen prototyp nr. 2 på gång!
Den första prototypen har genomfört två helt lyckade flygningar och njuter nu av välförtjänt pension. Byggandet och flygandet av nr. 1 resulterade i ett flertal anmärkningar/noteringar och dessa är nu implementerade i nr. 2 (allt ifrån missade listuttag till för en något för kort batteriplatta).

Bild

En sak om fläktarna: jag har mätt upp 58100 rpm! :shock: Det tjuter en hel del om modellen! :D


/Magnus
MBS
 
Inlägg: 123
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 00:00
Ort: Herrljunga

Re: SAAB 105 (SK 60)

Inläggav Linkan » tor 06 jan 2011, 22:22

Mycket imponerande! Roligt att du fortsätter att göra byggsatser av våra svenska klassiker! 105 är i mina ögon en mycket vacker maskin, den ser modern ut än idag. Jag har vid två tillfällen haft turen att få hänga med i 105an, det kommer jag aldrig att glömma.
/Jonas
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

SAAB 105 (SK 60)

Inläggav MBS » tor 06 jan 2011, 18:00

Under slutfasen av Viggen-projektet funderade jag på vilken modell som skulle bli nästa. Valet föll på Saab 105 (SK 60).

Jag började samla på mig data om planet via flera besök på Svedinos Bil och Flygmuseum i Ugglarp (prototyp nr. 2 står där), besök på Flygvapenmuseum i Linköping (tack och lov gjorde jag mätningar innan de byggde om, numera hänger 105an flera meter upp i luften...), inköp av en SFI, m.m. Tyvärr finns inga böcker skrivna om detta underbara flygplan (vet dock att en är på väg) så jagandet efter fakta blev lite bökigare men väldigt roligt!

Förebilden till modellen är individ 60128, vilken är stationerad på F7. Personalen där är fantastisk och i somras fick jag besöka F7. Under en minnesvärd eftermiddag fick jag tillgång till maskinen och kunde mäta upp alla dekaler och de delar som skiljer den modernaste versionen (105W, RR-Williams-motorer) från de som står på museum.

Lite data om modellen (prototyp nr. 1):

- Skala: 1/12
- Längd: 900 mm
- Spännvidd: 792 mm
- Flygvikt: 761 gram
- Drivlinan består av:
-> Två 50 mm WeMoTec Microfan
-> Två Typhoon 240-15 motorer
-> Två 30A fartreglage.
- Tre - fem servon (antalet har varierat).
- Ett 3S, 1800 - 2300 mAh lipo.
- Fast landställ med styrbart noshjul har varit monterat.



Bild
Prototyp nr. 2 vid Svedinos Bil och Flygmuseum i Ugglarp.

Bild
Några av de 155 CNC-skurna delarna.

Bild
Jiggen monterad.

Bild
De första spanten placerade i jiggen. En liten milstolpe! :D

Bild
Plattan framför och emellan insugen är avsedd för batteriet.

Bild
Fenan och stabilisatorn provmonterade. Dessa plankades innan de förbands mot kroppen.

Bild
Skeletten till fena och stabilisator.

Bild
Nu börjar det likna en 105a! :D Här syns också tabbarna som vingspryglarna vilar på under bygget (för att ge vingarna liksidig skränkning).

Bild
Plankning av nosen.

Bild
Plankning av motorkåporna påbörjad.

Bild
Ovansidan av modellen nästan klar.

Bild
Nästan hela modellen plankad.

Bild
I stort sett klar! Gott! :D


Inför byggande så gjordes dragkrafts- oh effektmätningar med fyra olika motorer. Dragkraften varierade från drygt 250 gram till 520 gram (190 W till 355 W). Valet föll på en motor som levererade 420 grams dragkraft (250 W), vilket jag senare fick ångra...
De första provflygningarna gick inget vidare. Modellen handkastades men accelererade enbart marginellt. Resultat: klippning, hård markkänning följt av lagningar, funderingar och modifieringar. Handstart av Draken och Viggen har alltid varit enkelt: ett lätt kast och modellerna skjuter iväg av egen kraft. I 105ans fall så blev det uppenbart att dragkraften inte räckte till. Jag beslöt mig för att byta motorer till de ovan beskrivna och detta utfördes via titthålsoperation, d v s enbart via insugen och utblåsen! Mycket tålamodsprövande... :shock: Operationen blev dock lyckad och patienten blev genast mycket piggare: dragkraften ökade från från de första testernas dryga 400 gram till 620 gram! :D
Igår genomfördes jungfruturen. Modellen handkastades och stack iväg som projektil! Stigvinkeln efter start var mer än 45 grader och den accelererade! Flygningen blev inte så lång, men den kändes stabil och pigg.

Varför blev inte flygningen så långvarig? Jo, infästningen av vänster vinge har vid de första testerna fått mycket stryk (vingen har lossat från kroppen fyra gånger). Vid en "halvhård" upptagning så lossade undersidan av vingen från kroppen och blev hängande i en vingbalk (tack och lov), vilket gav att vingen pekade 10-20 grader uppåt och modellen återvände, i en långsam skruv, tillbaka till marken (modellen har idag fått en ny vingbalk).

Det som kvarstår att göra är bl a att montera den första "riktiga" huven (har hittills använt en trähuv), invänta den första laddningen dekaler och naturligtvis införa ett antal modifieringar.

Fortsättning följer inom kort!

/Magnus
MBS
 
Inlägg: 123
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 00:00
Ort: Herrljunga

Föregående

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron