ESM Spitfire

Byggen som är på G!

HÅLLER MED???

Inläggav magnuswrang » fre 20 jan 2012, 22:39

Hej på er...

Jag håller med Emil...Fungerar inte kärran i linkans händer är det bara att ge upp köpa annat...Han frågar alltid samma sak vad händer om jag ....'
Det är lungt det är min kärra så du behöver inte vara orolig... :D

Har fått i servo till Gas ..nästa steg är till göra hål i kåpan...Till Ki 84 min kärra har bokat linkan till våren.
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Re: ESM Spitfire

Inläggav Staffan B » fre 20 jan 2012, 21:44

Linkan skrev:Emil, jag tackar för förtroendet! Kommer inte att bli några problem!

Stannar hemma pga sjukdom den dagen ! :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » fre 20 jan 2012, 21:41

Emil, jag tackar för förtroendet! Kommer inte att bli några problem!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Linkan » fre 20 jan 2012, 21:39

Staffan B skrev:Vad händer om han drar den i backen ?? :?: ;)

Det blir ett lite större hål än vanligt i marken :shock: .
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » fre 20 jan 2012, 21:16

Mycket psykologiskt svar !!
Läste en kul grej i en gammal Allt om hobby, En snubbe som drog en kanonfin skala kärra i backen på första flygningen, skyllde på en kompis som låg på en grannkanal. Kompisen lät testa sin radio och det var inget fel på den,ingen dyngspridning runt om. Så småningom erkände piloten själv att han gjort en dundertabbe och lyckats mixa sidoroder med trottel, så när han gav full gas så gick sidorodret ut för fullt. Han fick be kompisen om ursäkt. Allt kan hända. :cry:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » fre 20 jan 2012, 19:46

Om Linkan drar den i backen, så vet man att det är något ordentligt fel på kärran. En sådan kärra vill man ändå inte ha :lol: .

Om jag drar den i backen, så har man ingen aning om det är kärran eller piloten som felar. Jag skulle inte bli glad på piloten i den läget..... :x
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » fre 20 jan 2012, 19:06

Vad händer om han drar den i backen ?? :?: ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » tor 19 jan 2012, 20:13

Jag vill gärna vara så nogrann jag kan med denna kärran. De är ju för att lära mig att flyga den som jag legat på lite på fältet :D . Hoppas innerligt att den flyger med en sådan som mig bakom spakarna. Skall nog fjäska lite med Linkan så han hjälper mig med luftdopet till vårkanten.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 15 jan 2012, 22:53

Det där med ARF är nog ibland rena skämtet! Håller med dig fullständigt, skulle man göra exakt som dom säjer så skulle troligtvis allting ramla i bitar. :evil:
Men du har gjort ett djäkligt fint jobb och väldigt noggrant :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 15 jan 2012, 12:40

Monteringen av höjdrodret gick hyfsat, förutom att det ena var skevt. Det var en del pyssel med att rikta upp det, med det gick hyggligt. Sedan gjordes det urtag för styrning.
Bild
Dags för att borra hål för sidoroder. De hade skickat med mall det som var enkelt, men till detta fanns ingen. Därför gjorde jag en enkel av en gammal aluminiumprofil. Då gick centrering och håldelning att få till som en dans.
Bild
Bild
Bild
Fixade till de små rören som wiren skall löpa i för att vifta på sidorodret och fick limmat sidorodret.
Bild
Bild
Fick dragit wire och justerat in servon enligt instruktion. Jag kommer förmodligen att byta ut grejorna. Dels för att de missat att skicka med lite prylar, samt att en del av det som var medskickat var riktigt dålig kvalisort. Monterade även gasservot i ett hemmagjort fäste, orginalplaceringen hade lite övrigt att önska gällande höjd och sidoplacering. Servona för höjd och sida kommer jag förmodligen att placera i urtagen för gasservot med facit i hand.
Bild
Bild
Nu har jag också bytt från orginalslangar till robart, jag köpte ett paket för 450 spänn med nya slangar, t-kopplingar, påfyllningsventil och ställbar av/på ventil. Dessutom köpte jag 4 strypnipplar för en hundring som jag monterade så nära cylindern som möjligt. Strypnipplarna gjorde att inte ställen slog längre och den ställbara av/på ventilen att de gick långsamt. Med de nya grejorna går det mjukt och fint samt att de håller trycket ett dygn eller så. Nu är jag nöjd med funktionen och har kommit till slutsatsen att originalgrejorna är skräp. Jag monterade påfyllningsventilen vid framkanten av vingen vid ”luftintaget”
Bild
Bild
Bild
Hittills måste jag säga att kvalitén på modellen är OK, men inte mer. Monteringsinstruktionen är stundom OK, stundom helt kass. Nog för att jag är nybörjare, men att kalla detta för en ARF är nästan ett skämt. Vi får hoppas att den flyger lika bra som den ser ut.

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop