ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » ons 05 sep 2012, 15:56

Tack för tipsen! Jag ser efter att gått igenom så mycket jag kan och pratat runt att det finns 2 möjliga orsaker. Fel i sändaren eller att strömbrytaren slagit av sig själv. Jag har kontaktat minicars, så får vi se hur de tycker att jag skall gå tillväga.

Det som känns sämst just nu är att jag inte vågar använda sändaren förrän jag är säker på att den fungerar. Ingen flygning för mig alltså :(

Det som känns bäst just nu är att jag bestämt mig för vilken modell som kommer att bli ersättare och den finns i lager :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » mån 03 sep 2012, 11:07

Som sagt, tråkigt men ändå tur att kärran inte förstörde något annat än sig själv.
Mina egna erfarenheter är som andra också pekat på: Strömförsörjning eller strömbrytare.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Yof » sön 02 sep 2012, 21:15

Det är svårt att säga utan att ha sett och klämt på grejerna.

Felet då min kärra fastnade i loopen var förmodligen att en streamer från ett annat plan kom åt min strömbrytare. Det visade sig troligt att det hade blivit glapp i den. Så när streamern rörde vid den så bröts strömmen. Allt fungerade utan att röra något precis efter att den kom ner. Vid nedslaget blev det förmodligen kontakt i brytaten igen. Jag har kört med samma grejer igen ett flertal gånger och endast tagit bort strömbrytaren. Det har fungerat utan problem. Annars kan jag tänka mig att det var glapp i en skarv till batteriet men det verkar inte troligt.

Efter den insidenten fick jag höra historier om dåligt lödda accar och strömbrytare som var vända åt fel håll. Dvs om något kom åt den under färd så bröt den strömen. Off bakåt On framåt.

En strömbrytare kan må dåligt av vibrationer. Även servo/acc förlägningars skarvar och lödningar mår generellt dåligt av vibrationer (kall lödningar är dåliga i sig men ger med sig fortare vid vibrationer). Men det låter misstänkt med den uppmätta dåliga räckvidden.

Har du kollat antennerna så de inte är av innanför sitt skyddshölje eller sitter dåligt monterade på elektroniken?
Man kan dra i dom samtidigt som man ohm mäter dom. Ska vara 0 hela tiden.
Även sladdarna från accet till mottagaren kan man kolla på samma sätt.

Jag kan bara gissa på ev fel. Försöker därför istället dela med mig av vad jag varit med om. Så kanske det är lättare att utesluta vissa felkällor.

Jag hoppas du kommer fram till en trolig felorsak så du kan åka ut och njuta av några fina höstdagar innan vintern kommer.
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin

Inläggav Emil » sön 02 sep 2012, 20:33

För mig är den bortom reparation, kanske är den inte det för alla. Det värsta är att glasfiberkroppen fick sig ett par rejäla kyssar. Bitvis är det bara mattan kvar i mitten. Vingen går säkert att rekonstruera, med den främre balken och delar runt den är det bara kaffeved kvar av.

Ingen som har några ideér vad felkällan kan vara?
Användarvisningsbild
Emil

Lider med dig!

Inläggav magnuswrang » sön 02 sep 2012, 19:58

Hej Emil!
tråkigt att se blir nervös av alla krascher som händer vid fältet i år..

ha det gött Magnus :x :x :x
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Inläggav Staffan B » sön 02 sep 2012, 18:38

Skittråkigt med krascher! Man har lagt ner mycket jobb och pengar och så slutar det så :(
Går den repa upp igen? Undrar en som är proffs på krascher :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 02 sep 2012, 14:35

På sätt och vis hade det varit bra om det hade varit pilotfel. Då hade jag vad jag skulle göra nu - träna. Som det är nu finns det risk att bli strandad på marken resten av säsongen, medans radion är på undersökning. Time will tell...

Frigolit ser ut att vara ett grymt material att bygga i, skall definitivt prova det någon gång.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Andreas J » sön 02 sep 2012, 11:50

Riktigt trist att höra. Det är verkligen surt med krascher där man inte kan skylla på sig själv.... Mina kondoleanser. Har du funderat på att börja bygga i cellplast? Då går bygget mycket fortare (kanske inte fortare än ARFs förvisso) och det är oftast möjligt att laga kraschade kärror.
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav Emil » sön 02 sep 2012, 10:10

Den har failsafe, men funktionen måste aktiveras, vilket jag inte gjort. Skall göra det på alla modeller i framtiden. Trodde i min enfald att det inte skulle behövas...

Den betedde sig som om strömbrytaren var avslagen, men hur skulle den kunna slå av sig själv efter 6 minuters flygning?

Dessutom hade jag sämre räckvidd på radion än tidigare efter kraschen, även om det verkar ha gått över vid testet hemma.

Hur kan man kontrollera att en lipoacc har någon defekt som är osynlig vid spänningsmätning?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Yof » sön 02 sep 2012, 09:28

Tråkigt slut för en så fin kärra.
Jag sitter här och mins min egna krash då allt i planet frös i aktuellt läge och jag kunde inte gör något. Planet forsatte att loopa i 2 minuter innan det damp ner i åkern efter att det passerat över parkering, publik och bebyggelse. Väldigt svettigt att bara kunna stå och titta på.

I vilket fall kom vi fram till att mottagaren måste fått strömmen bruten till sig då den har failsafe. Utan mottagning men med ström neutraliserat den alla roder. Vilket den inte gjorde.

Har din mottagaren någon form av failsafe?

/Peter C
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop