Sida 11 av 11

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 20:48
av Linkan
Byggs det flygplan i klubben fortfarande :D :?: . Gillar nosearten på denna kärran... Helt rätt att skippa plastbrunnarna till ställen om du frågar mig. Detta med infällbara ställ och luckor mm brukar ju som bekant ge en del huvudbry. Kolla även hur hjulen linjerar (toe in, toe out) i utfällt läge. Grymt med servoarmar i aluminium -det blir inte starkare än den svagaste länken. Kul att se att det händer saker ute i stugorna!

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 18 sep 2011, 20:24
av Emil
Nu kunde jag inte hålla mig längre. Jag har börjat lite försiktigt. Startade med att skära ut lite hål:
Bild
Upptäckte att det stack ut lite av landställsfästet, lite konstigt.
Bild
Tänkte inte mer på det, utan slipade bort det.
Bild
Limmade klossar, med lagom distans så inte vibrationerna skakar sönder något.
Bild
Sådär, nu var de klara. Filade upp spåren så servot kan arbeta maximalt. Behövs säkert inte, men det är skönt att veta att möjligheten finns. Lyxade till det med servoarmar i aluminium. Om jag får tycka lite så är det märkligt att Futaba inte har anpassat sina servoarmar längsmässigt i förhållande till hur ett servo sitter i en servolucka. De är 5 mm för korta. Känns som jag inte är den enda som sätter servon på detta vis....
Bild
Klippte ut och tänkte se hur hjulhuset passade, samt se hur stället ser ut. Något är en smula knasigt. För att passa behöver jag vrida stället ordentligt så det blir trångt både här och var. Samtidigt som hjulaxeln slår i vingens insida. Det känns sådär. Här behöver det göras något för att det skall bli bra.
Bild
Funderar på att hoppa över hjulhusen och bygga lite i 0.4 mm plywood. Då blir i alla fall hålet för hjulet större, även om det fortfarande sitter snett.
Bild
Jag får se hur jag gör. Om någon har några tips och trix är jag tacksam. Jag skruvade i servoluckorna och får gå och fundera ett tag på hur jag skall lösa ställen på ett bra sätt.
Bild

På återseende!

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 27 mar 2011, 21:28
av Emil
Spinnern kommer från Östersunds modellhobby, piloten likaså.

Borås-Rc är också en fin-fin leverantör med bra priser.

Motorn har jag handlat via en kompis i USA. www.advantagehobby.com, www.gonitrohobby.com.

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 27 mar 2011, 20:19
av Staffan B
Är det tillåtet att vara lite avundsjuk? :)

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 27 mar 2011, 19:48
av Linkan
Mycket godis du hade där.... Mycket snygg pilot! De hålen du har gjort kommer med all säkerhet att räcka.

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 27 mar 2011, 19:08
av Emil
Tack för tipsen. Jag har nu gjort lite hål, vi får se om det räcker. Jag och Palle var ute och flög en smula i torsdags och då fick motorn gå sin första tank (på marken). Den låter riktigt gott Bild .

Bifogar bild på håltagningen:
Bild

Nu har restarende prylar till ESM-spitfiren kommit också.
[url]http://forumbilder.se]Bild[/url]

Det kommer att ta en stund före jag börjar bygga. Det har kommit en Sbach emellan. Jag startar nog en tråd på den om några veckor.

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: sön 27 feb 2011, 22:20
av Linkan
Kul med fler Spittar! Jag tror nog att det kan fungera. Du kan även borra hål i kåpan där avgaspiporna ska sitta. Jag gjorde så på min Mustang, den har inte mycket frånluft den heller:
Bild

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: lör 26 feb 2011, 22:20
av Emil
Jag har inte gjort utblåset ännu. Väntar på en böj för att få ut dämparen bakom motorn genom utblåset. Jag skall testa och se hur stort 3 gånger inloppet blir. Tack för tipset! Tror du att inloppshålet skall vara större?

Re: ESM Spitfire

InläggPostat: lör 26 feb 2011, 20:47
av Johan J
Snyggt! Två trevliga projekt Bild

Känns dock som det behövs lite mer kylluft.. Hur mycket utblåsarea har du? Har för mig att den ska vara tre gånger så stor som inloppet..

ESM Spitfire

InläggPostat: lör 26 feb 2011, 16:41
av Emil
Tänkte bygga mig en trevlig Spitfire av märke ESM. Jag kommer inte att ha speciellt bråttom, utan målet är att vara klar till nästa vår. Jag har några andra kärror som skall i luften först och så tänkte jag bli en smula mer slipad som pilot. Jag startade upp med denna fantastiska hobbyn i höstas. Här kommer i alla fall några bilder före bygget startat startat upp.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Alltid är det något elände :( .......har någon några tips annat än lim?
Bild
Snygga ställ och hjul skall det också bli...
Bild
OS FS-200, den blir nog inte för liten i alla fall :twisted:
Bild
3-Bladigt.... Sämre verkningsgrad, med det gör inget om man tittar på bilden ovan Bild
Bild

Tänkte starta ESM-bygget om ett par veckor, har en annan Spitfire från hangar 9 som skall bli färdig först. Lite småfix kvar, nu när jag lärt mig hur man lägger upp bilder är det lika bra att fortsätta...
Bild
Bild
Thunder tiger F-130 Bild
Bild
Bild
Någon som vet hur mycket luftflöde som behövs för att hålla motorn tillräckligt kall?
Bild