ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » sön 02 sep 2012, 06:34

Ja, då kommer jag med rapporten.
Motorfästet fungerade bra, lite väl bra vad det verkar. Nu bluddrade motorn igen. Sannolikt dämpade det svampiga motorfästet motorns möjligheter att varva ut fullt i luften. Ungefär som en dämpad framgaffel på en cykel gör när man vill cykla sitt snabbaste. Vet inte om det är förklaringen, men det var det enda jag kunde komma på. 3-bladig 16x10 är alltså för liten, så det fick bli större eller övergång till 2 bladigt. Valde det senare. Efter ett antal tester och flygningar föll valet på en MA 18x8. varvade 7800 rpm på marken med en statisk dragkraft på ca 8.8 kg. Motorn, propellern och kärran gillade varandra. Den flög riktigt majestetiskt. Den har varit i luften ca 10 gånger och jag gillar hur den är att flyga. Faktum är att det beter sig väldigt likt H 9 spitten, förutom att den känns lite mer nervös i baken vid lite bryskare manövrar.


Tyvärr är det så att den inte längre finns i jordelivet, utan har passerat till de sälla jaktmarkerna. Det var väl oundvikligt att jag skulle råka ut för en krasch av något man gillar förr eller senare...
Sista flygningen, onsdag förra veckan, så slutade min radio att tala med planets mottagare. Vi var en mindre grupp någon förvånade människor som stod och såg hur planet flög utan kontroll i 30 sekunder, innan det en smula bryskt tog i marken.
Bild
Dödsorsak letades omgående av oss som var där. Allt i planet fungerade som det skulle, acc var inkopplad och kräm fanns. Kontakt med radion var inga problem. Ingen borde ha kunnat orsakat att radiokontakten bröts. En rangetest utfördes och med rangetest inställningen på radion kom jag 35-40 meter från kärran då kontakten bröts, förutsatt att min arma kropp befann sig mellan sändare och plan. Då jag testat detta tidigare har jag kommit ca 60 meter med bibehållen kontakt.

Jag har även testat detta igen då jag kommit hem, och då bryts kontakten vid ca 80 meter. Jag har inte gjort några förändringar på förutsättningarna.
Jag har kommit fram till att felet borde ha sitt ursprung i sändaren, dock vet jag inte om min LIPO acc har spelat mig ett spratt eller om det är något annat. Inväntar svar från Minicars hur jag skall göra. Tills dess är jag tyvärr markbunden, då jag inte vågar använda radion längre.

Allt i kärran var nytt, alla elektronik var futaba orginal bara för att detta inte skulle kunna hända. Min tröst i sammanhanget är att allt jag hann få allt att fungera, vi fick lite flygtid tillsammans, innehållet i kärran är helt och ingen människa blev skadad (utvändigt).

Tips på felkälla emottages tackamt!
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » sön 29 jul 2012, 09:28

Sådär, då fick jag några timmar i verkstaden och ett nytt motorfäste blev klart. Stabilare än stabilt. Tyngden jag fräste till tidigare blev såklart för tung, så jag fixade några plattjärnsbitar istället.
Bild
Jag hat tagit upp lite mer utloppshål i motorkåpan också, tyckte den blev lite i varmaste laget. Så är den avvägd igen med tyngdpunkten på 117 mm från framkant.
Bild

Då är det bara tid som skall sammanfalla med hyggligt väder, efter det så återkommer jag med rapport.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Linkan » lör 14 jul 2012, 23:11

Roligt att du fick ordentlig snurr i maskineriet! Det ska bli gott att höra den varva ur någon meter över fältet!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » fre 13 jul 2012, 14:57

Här kommer en fullständig rapport på veckans aktiviteter:

Ett problem var att ljuddämparen gärna skakade loss. Eftersom den sticker ut ur ett hål blir det gärna jobbigt och risken för att skada kåpan är avsevärd. Jag tillverkade ett enkelt stöd som fästes i brandväggen och hindrar ljuddämparen att rotera, även om en mutter släpper.
Bild
Bild
Nästa steg i utvecklingen var att ta bort den 300 g tunga propellerbrickan. Det kändes aldrig riktigt bra. En avvägning gjordes och resultatet gav en vikt på rätt ställe på 220 gram (Har ju aluminiumspinner nu istället för glasfiber). Jag fräste till en järnbit med rätt passform och vikt och skruvade fast den.
Bild
Bild
Nästa steg var att byta ut ventilfjädern på avgasventilen. En ny insugsventilfjäder var inhandlad på model-craft. En dyr pjäs det där, ca 28 kr...
På bilden ser ni fjädern som är lite längre, det är insugningsventilfjädern. Det är en avsevärd skillnad i kraft på de två.
Det är alltid spännande att göra något för första gången. Toppen skruvades av. Jag sågade till en liten träbit som fick plats i förbränningskammaren och tog fram 7:ans hylsa. Placerade prylarna i ordningen träbit- topp- 7:ans hylsa. Tog fram en liten hammare och slog till -lätt men bestämt. Där släppte ringen och nu gick det lätt att trycka ner brickan runt ventilen för att få ut de 2 kilarna. Sedan var det bara och montera ihop igen. Inga större konstigheter.
Bild
Bild
Sedan blev det dags för provkörning. Vädret var väl inte helt optimalt, men nyfikenheten överbryggar det mesta. Jag packade in några extra Spitfires för säkerhets skull. De är ju så rackars kul att flyga.

Bild
Bild

Väl framme vid fältet stod strutarna rakt ut, så jag började att montera ihop kärrorna. Under tiden kom Johan ut och började frisera fältet. Jag satte dit en 3-bladig 16x8, fram med startmotorn och brum-brum. Den startade direkt. Det första jag la märke till var gasresponsen, helt fantastisk. Det var förmodligen den tunga propellerbrickan som ställde till det tidigare. Full gas och nåljustering, gudars vad den sjunger fint. Inget bludder här inte. Fram med varvräknaren, full gas. Peakvärde på 9350 rpm, stannade sedan på 9200 rpm. Vilket tryck! Värt att nämna är att jag kört samma propeller på min Thunder Tiger F-130 som levererade 7500 rpm. Det skiljer 100 gram i vikt på motorerna...
Detta kändes ju riktigt bra, dags för nästa storlek. Det monterades en 3-bladig 16x10, start och nåljustering. Peakvärde 8400 för att sedan stanna på 8300 och fortfarande en riktigt fin gasrespons. Jag slängde ett öga på vindstrutarna som inte längre stod rakt (hela tiden). Det får gå, men jag körde med H9-spifiren först för att minska nervositeten en skvätt. Sedan var det dags, start av motorn, ut på fältet. Gasa på och upp i det blå! Den flyger fantastiskt fint måste jag säga. Jag skickade upp den på höjd, drog fullt och dök. Motorn sjöng som en gosskör i falsett! Inget bluddrande här inte, den går som en dröm. Gudars vad skönt nu är problemet löst.

Jag landar och upptäcker att motorn rör på sig betänkligt Bild . VAD ÄR DET NU DÅ? Jo det visade sig att jag inte var riktigt klar. Ett nytt bekymmer är upptäckt, dock enkelt att lösa. Tar bara lite tid. Det medföljande motorfästet i nylon är för klent för motorn. Jag kan böja motorn upp/ner 5-7 mm. Det är bara att rita ett nytt och åka till verkstaden och fräsa ett par timmar (När man nu skall hinna med det).
Oavsett känns det riktigt bra nu, när det bara är lite kvar innan ESM :en skall få bekänna färg... :twisted:
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Linkan » tor 12 jul 2012, 21:33

Där ser man! Hårdare ventilfjädrar, det ska jag komma ihåg. Gammal hederlig trimningsteknik för att uppnå fabriksprestanda, lite förvånande på en OS motor kan man ju tycka.... Jag är dessutom helt övertygad att det är mycket bättre att hänga vikten fram någon annanstans än i vevaxeln, i alla fall när vi pratar om mer än 100g. Du hade väl runt 300g om jag minns rätt. Jag antar att det inte blev någon provtur ikväll, vinden var ganska hård och elak.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » tor 12 jul 2012, 13:07

Jag tror att jag nu vet vad felet består i. Efter flertalet mail till OS support vet jag att de hävdar med bestämdhet att motorns maximala arbetsvarvtal skall vara 8000 rpm. Min fråga om varför man marknadsför en motor där maximal effekt uppnås vid 9000 rpm, men aldrig motorn får nå dit, kan de inte lämna ett bra svar på.

Dock finns det andra sköna modellflygarspecialister ute i landet som har meddelat mig en förklaring vad problemet består i och hur det går att förbättra. Tydligen är fjädern till avgasventilen för klent dimensionerad, så den hänger inte med vid högre varvtal. Därav tappar den effekt och bluddrar. Presenterad lösning är att köpa en ny insugsfjäder och placera den på avgasventilen istället. Den är betydligt hårdare. Detta är nu utfört tillsammans med att jag tagit bort min tunga propellerbricka och ersatt den med en specialfräst tyngd vid motorfästet. Provflygning är tänkt att ske i eftermiddag/kväll om vädret tillåter.

Återkommer med rapport efter testning!
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Andreas J » tor 05 jul 2012, 15:02

Jo det förstår jag, det ser ut att vara en riktigt fin kärra. Har du provat att ställa den lite snålare (om du vågar det, akta så den inte baktänder)? Motorn varvar ju mer i flykt än på marken, så trycket borde ju vara högre vid samma gaspådrag i luften.

Det kan vara mer historiskt korrekt att ta bort tryckmatningen; i början av kriget, när Spitfire-motorerna hade förgasare, så kunde Me-109 (som hade Bosch-insprutning) bara rolla så blev de av med spittarna - för rollade de så dog motorn, som på Chipmunken/Tiger Moth :) Jag tror du kan få liknande effekt om du tar bort tryckmatningen. Hör gärna av dig om hur det går!
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 01:00
Ort: Dingle

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » tor 05 jul 2012, 12:39

Att horisontalmontera motorn är fullt möjligt, men för mig så försvinner för mycket känsla då jag tycker det är fult. Nästan hela motorn kommer att sticka ut, samma vid siodmontering. Jag har justerat tank kontra förgasare så gott jag kan och som det är nu ligger de i linje med varandra, vilket borde fungera hyggligt.

Jag är inne lite på linkans spår med att ta bort tryckmatningen. Kan det vara så att trycket blir för högt vid fullgas när bränslet pressas bakåt i tanken vid högre hastighet? På marken går den nämligen kalasbra och har ingen tendens att bluddra.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Andreas J » tor 05 jul 2012, 09:29

När du flyger med den bluddrande motorn, gör en kraftig sväng (med höjdrodret) som genererar många g. Ifall motorn går bättre då så går den för fett, om den går ännu sämre går den för snålt (men det låter som om den går för fett enligt mig). Hur ligger taket på tanken i förhållande med förgasaren i höjdled? Jag ser att du har motorn inverterat, och jag skulle avrekommendera det för prestandans skull; det blir en alltför stor potentialskillnad mellan sopp och förgasare. Det gör både att den går fett i början och snålt i slutet och att potentialskillnaden är väldigt lättpåverkad utav g-krafter (vilket du förmodligen vill kunna ha i en jaktmodell :)). Är det möjligt att t ex horisontalmontera motorn?
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 01:00
Ort: Dingle

Re: ESM Spitfire

Inläggav Staffan B » tor 05 jul 2012, 07:23

Vad är skillnaden att hålla fast den på marken kontra fri flykt i luften?
Troligtvis får den nog ändå för mycket soppa i luften? Testa att snåla in mer.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron