ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Re: ESM Spitfire

Inläggav Linkan » sön 26 feb 2012, 17:44

Den du! Det blev ju riktigt stiligt! Skönt att ha en helt ny kärra och bara gå och vänta.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » sön 26 feb 2012, 12:03

Sådär, då var kärran klar och nu är det bara att invänta våren och köra in motorn ordentligt Bild . Jag har gjort ett extra luftuttag och hoppas att det är tillräckligt. Vi får väl se om nätet bromsar luftflödet för mycket eller inte.
Bild
Jag har vägt av den och med min 300 grams propellerbricka och då hamnar tyngdpunkten exakt på 120 mm från framkant enligt manualen. Jag vågar inte testa det, eftersom många på nätet säger att tyngdpunkten skall ligga på ca 110 mm. Adderar ett plattjärn som väger 50 gram på de främre skruvarna som håller motorn så landar den på 110 mm.
Bild
Bild
Lite bilden på den färdiga kärran:
Bild
Jag nöjde mig med svart plastfim på oljekylare och luftintag. Flyger kärran väl så kanske jag snyggar till den med riktigt nät...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Slutvikt hamnar på 6200 gram, vilket stämmer hyggligt med den av tillverkaren angivna slutvikten på 5900 gram.
Som jag nämnt tidigare så uppfyller varken manual eller modell det som jag hade förväntat mig av en ARF. Dock har den fungerat att montera med lite speciallösningar här och där. Medföljande hårdvara var i vissa fall dålig kvalité. De hade inte räknat prylarna, så det saknades vissa grejor och det fanns för mycket av andra. Två delar som behöver förbättras är styrningen av stjärthjulet och infästningen av metallbågen för manövrering av höjdrodret. Metallbågen skall enligt instruktion limmas direkt i balsa, vilket sannolikt är en dålig idé om det skall loopas lite snävt. Bygg in hårdträ vid infärstningen vid montering. Nybörjare som jag är förstod jag detta för sent :x och har stärkt med en tunn alu-list samt epoxy. Som ni ser är det inget fel på finishen, riktigt bra :D . Jag längtar och ser fram emot att få flyga den.


Jag återkommer senare under året med eventuellt positivt flygresultat..
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » fre 24 feb 2012, 11:39

Hade man inte suttit och häckat på jobbat hade det fungerat... :(
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Staffan B » tor 23 feb 2012, 23:25

Bara flyg !! Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » tor 23 feb 2012, 19:42

Tack för glada tillrop och stöd i acc-placering! Jä&%##%r vad sugen jag blev på att flyga idag, 7 grader och sol...
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Linkan » tor 23 feb 2012, 08:39

Ser ju kanonfint ut! Accen ovanpå tanken blir ju perfekt!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » ons 22 feb 2012, 23:00

Det stod ARF på paketet, men jag misstänker starkt att det är ett feltryck :-)
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Staffan B » ons 22 feb 2012, 22:32

Mycket tjusigt Emil ! Var det en ARF du sa ?? :?:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » ons 22 feb 2012, 21:42

Jag har slöjdat lite på de andra kärrorna i hangaren och sett till att de fått den omsorg som krävs inför våren men nya hjulbrunnar, motorbyten, canopylagningar m.m. Nu är de ”fit for fight” igen hänger och skriker efter våren. Kanske kommer det några bilder från några av de projekten i en annan tråd. Jag har även hunnit med att pyssla lite mer med ESM:en, här kommer en liten uppdatering.
Jag har svarvat en bricka som väger 300 gram. Det skall bli spännande om det blir tillräckligt eller behövs mer. Eventuellt byter jag spinnern till en i aluminium för att få till lite mer vikt, men vi får se.
Bild
Eftersom jag ville flytta fram servona så långt jag kunde och att jag inte var nöjd med funktionen på styrningen till sidorodret beställde jag lite prylar från DU-BRO som vajer linkar m.m. Efter lite omarbetning så fungerar det förnöjsamt. Lite knöliga stålpinnar blev det dock.
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan var det dags för att klämma in batteripacken. Jag har valt en 6 volts NiMh som jag använt tidigare och tycker är ruskigt bra. Har ingen urladdning alls och bra med kräm. Jag har använt skumgummi med dubbelhäftande tejp och satt i kroppen, Skurit ur för accen och limmat fast ply på sidorna så det inte kan fara iväg år det hållet.
Bild
Sedan skumgummi med 0.8 mm ply fasttejpad på ena sidan och andra fasttejpad i accen.
Bild
Sedan ligger de sked tillsammans i förpiken. Pressar ihop paketet med tanken. Plywooden är för att inte friktionen skall flytta på saker och ting vid montering. Nu kommer accen ligga ovanpå tanken så den inte förstörs vid eventuellt läckage. Vad tror ni, kan detta fungera?
Bild
Som sagt är servona framflyttade så lång jag kunde få dem. Det fick inte plats så mycket vid motorn, eftersom ljuddämparen är så vansinnigt stor. Gjorde ett fäste för strömbrytaren och drog ett litet länkage för manövrering utanför kroppen. -Se det går att lära från de däringa båtbyggarna. Petade in en accvarnare också, placerad så att piloten kan ropa till om det ser mörkt ut.
Bild
Bild
Bild
Sedan har jag ett påskruvat ”lock” så att inte sladdarna skall trassla in sig i servona.
Bild

På återseende…
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » tor 02 feb 2012, 19:30

Jag kan inte ta åt mig äran för hur fin modellen är, jag har bara monterat och justerat. Det klarar du lika bra. Tack för erjudandet om bly, jag kontaktar dig om det blir aktuellt. Jag har svarvat en propellerbricka som väger 300 gram, vi får se om det behövs mer.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron