ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Blyvikt

Inläggav tblom » ons 01 feb 2012, 23:21

Läste tråden först i dag och känner mej ännu mer som en amatör när jag ser ditt bygge. '
Otroligt fint.
Om du eller någon annan behöver blyplåt för att få rätt tyngdpunkt så har jag hur mycket som helst att dela med mej. Räker till hela AMFK och några klubbar ytterligare.
tblom

Re: ESM Spitfire

Inläggav Emil » sön 29 jan 2012, 21:41

Lars: Tack för det fina omdömet, sånt värmer i vinterkylan :-)
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » lör 28 jan 2012, 12:48

Då skall jag kolla av om det är möjligt. Jag tror att det kan bli svårt eftersom jag har den STORA ljuddämparen gömd i kåpan. Det finns nog inte någon plats som inte blir för nära både värme och kladd, men vi får se.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 28 jan 2012, 12:43

Det är inga problem att ha accen och trottelservot vid motorn. Att ha servot där underlättar dessutom länkaget till förgasaren som kan vara lite vårt att få till ibland. Men det är klart man får tänka till lite som du säger så inte prylarna utsätts för onödigt mycket värme och metanol.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Lars » fre 27 jan 2012, 14:28

Mycket snyggt Emil!
Lars
Kassör

Inläggav Emil » lör 21 jan 2012, 15:15

Ja det blir väl det, men 400 gram! Eventuellt får gasservot och batteriaccen flytta fram till motorn samt höjd/sida servona flytta fram ett steg där gasservot sitter. då kanske det bara blir till att blya 300 gram. Det jag skall fundera på är om det är värt besväret eller inte.

Sedan känns det inte riktigt bra att gasservot och accen vid motorn pga. metanol, olja och värme. Jag har ingen erfarenhet av eventuella följder, har någon anna det?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 21 jan 2012, 13:48

Snyggt! Det är formodligen bara att bita ihop och blya i nosen...
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » lör 21 jan 2012, 11:41

Det finns massa andra små projekt som också skall bli klara innan det byggs båt, tex
flytta tt-75:an från Sig extran till Calmaton, peta in tt 46:an i Sig extran. H9 spitfiren skall få nya hjulbrunnar och ställ samt att den evigt lossade ljuddämparen skall lösas. Den spruckna kåpan på Sbachen skall lagas. Vingen på pilot -25:an skall rätas ut, för mycket V form. SU 26: an skall byggas klart. Esm Spitten har en del pyssel kvar också. Puh! Jag bygger gärna båt, men det får vänta en stund. Njuter av dina och Linkans trådar sålänge.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » lör 21 jan 2012, 11:13

Snyggt jobbat Emil ! Bild Blir det båt nu?? :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » lör 21 jan 2012, 10:38

Jag har hunnit bygga lite på denna kärra med, det är fantastiskt vad mycket man får gjort om man inte sover – Eller hur Staffan?
Nu har jag faktiskt kommit en bit, så nu är det egentligen bara småputs kvar. Såvida jag inte bestämmer mig för att ändra på något. Jag funderar på att göra om servoplaceringarna och dra om länkaget till höjd/sida med bättre grejor. Vi får se hur det blir med det. I alla fall…

… så har canopyn och piloten hamnat på plats. Jag gör inget fancy förrän jag vet hur hon flyger, men kanske i framtiden.
Bild
Jag har också fått klart motorinstallationen, sånär på glödförlängaren.
Jag förstärkte motorfästet lite genom att fylla några spår med epoxy och aluminium.
Bild
Ljuddämparen gick att placera som jag önskade, även om det inte är gott om plats.
Bild
Bild
Tankventil modell större på plats med rejäla slangar.
Bild

Fick också knåpat klart sporrhjulet. Inte helt snutet ur näsan, även om det ser ut så nu. Detta var beskrivet i manualen på ett sätt som inte fungerar. Det blev att prova sig fram, vilket inte heller är helt lätt då det krävs hål för länkaget för att prova. Vill man sedan flytta länkaget är det inte lika lätt som att flytta hålet… Nu är det i alla fall på plats och fungerar, kanske inte helt perfekt med fullgott.
Bild
Bild
Bild
Bild
Gjorde hål i spinner för propellern, det blir så mycket lättare att använda den då.
Bild
Bild

Lite blandade bilder på skönheten. Nu är hon nästa klar, bara lite gott och blandat kvar. Vägde in den grovt och det kommer att behövas ca 400 gram i nosen – Usch. Medans jag fundera på det så bygger jag på annat. Så det kan ta en stund innan jag uppdaterar här igen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop