ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Re: ESM Spitfire

Inläggav Johan J » tor 22 dec 2011, 13:12

Gött att se att någon bygger flygplan när vi andra inte orkar eller fuskar med båtar ;) Ser fram mot att se den i luften!
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Emil » sön 11 dec 2011, 21:00

Jag är jättesugen på båt, men det får vänta en stund. Tiden räcker inte till som det är. Kolla dock in era byggen, finns mycket att lära där.

Jag har inte provkört, men törstig är den nog. 32,5 cc tar ut sin rätt. Enligt instruktionsboken så drar den 500cc på 10 minuter, inklusive lite gasande på marken. Vi får se till våren vilken skada den ställer till i plånboken.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 11 dec 2011, 20:40

Härligt! Man får hitta på lite knep om man vill få det snyggt och det har du ju lyckats med! Att ta upp hål i motorkåpan brukar vara riktigt knepigt. Hur törstig är din motor egentligen?? I mina öron låter det som minst 20 minuter med en 600cc tank.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » sön 11 dec 2011, 18:33

Jättesnyggt bygge Emil! När skall du börja med båt också ? ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 11 dec 2011, 09:04

Då har bygget kommit en liten bit till. Det där med motorinstallation var lite knepigt för en novis som mig. Ett litet felborrande och det ser ut som skräp. Jag funderade en stund och bestämde mig för att skruva fast motorfästet på en platta, som jag fäste genom tankgenomföringen. På så sätt kunde jag finjustera innan det borrades.
Bild
Sedan spände jag fast motorn med små tvingar och mätte en smula.
Bild
Leta hål med en bit av ett flingpaket är aldrig fel. Jag var tvungen att göra ett hål för cylindern för att kunna passa in motorn i förhållande till kåpan. Ville inte göra det för stort, utan skall finjustera senare med ljuddämpare och allt det andra som skall med.
Bild
Bild
Jag vred motorn ca 14 grader för att motorkåpan inte är så stor som den verkar. Dessutom skall jag försöka klämma in en ljuddämpare av gigantiska proportioner.
Bild
Lite provpassning och det visade sig att jag hade turen på min sida. Utan möjlighet till att finjustera infästningen med en temporär infästning hade jag aldrig fått ihop det.
Bild
Dags att klämma in den nya tanken, ingen större modifiering den satt som en smäck. Jag hoppas bara den är tillräckligt stor. 600 cc, skall teoretiskt räcka till ca 12 minuter i luften. Rören och klunken har 3 mm hål, så spisen får tillräckligt med soppa. Hålet för tankgenomföringen genom kroppen var lite stort, så jag klämde in en liten träbit. Skall snygga till det senare.
Bild
Bild
Bild
Har börjat på stabben. Enligt instruktionen skall wiren löpa direkt i hålen med vassa kanter, men jag tror inte det håller så länge. Jag valde att använda en länk.
Bild
Bild
Om tillverkaren anstränger sig för att skicka med en mall är det ju alltid bra, men det gör ju inget om den är rätt.
Bild
Som jag nämnt tidigare har de skickat med ett 12 mm alurör till stabben, när hålet i kroppen är 10mm, hålen i fenorna är 10mm samt medskickad mall är 10mm. Inget stort problem, bytte den till ett 10mm kolfiberrör.
Bild
Limmat och klart. Nu går det nästan att se vad den skall blir när den blir stor.
Bild

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » ons 30 nov 2011, 22:49

Det blir mycket flängande för dig. Hur länge orkar du ? Förhoppningsvis ger det lite i plånboken! SB
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav magnuswrang » ons 30 nov 2011, 22:45

Hej staffan!
Jag jobbar som service tekniker på Trepko (Fd MecoPak) Vi bygger Förpakningsmaskiner numera i Polen.Vi har Danska ägare.......
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Inläggav Staffan B » ons 30 nov 2011, 22:35

Vad jobbar du med Magnus :?:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav magnuswrang » ons 30 nov 2011, 10:23

Hej Emil!
Ser ut att gå framåt.Själv sitter jag på stavanger flygplats nu på väg hem.
Det går inte alltid som man tänkt sig i denna värld ,du vet vad jag menar denna gång var det inte vårat företag som gjort fel???Nu var det kunden så det blir väl till att åka en gång till efter nyår.
Ser att du fått till det med allt bra att du ligger före mig så jag vet dinna misstag. :) :shock:
ha det gått Magnus. Bild
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Inläggav Linkan » sön 27 nov 2011, 21:00

Snyggt jobbat Emil! Angående nät så använder jag ett som jag hittat på Maxi. Ska användas till att lägga på en stekpanna tror jag... Riktigt tunnt och fint. Smart att inte koppla loss luftslangarna.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop