ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Re: ESM Spitfire

Inläggav Linkan » tis 08 nov 2011, 07:34

Det blir kalasfint! 30 minuter då och då, det blir många timmar tillslut.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » mån 07 nov 2011, 21:53

Har syrgastuben under bänken så det är inga problem!! ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 06 nov 2011, 23:12

Jag håller inte ditt tempo Staffan, men jag är väl inte tillräckligt gammal än :D . Sakta gnider jag mig fram med mina byggstunder i 30 minutersintervall.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 06 nov 2011, 22:50

Mycket snyggt jobbat Emil ! Hårda nypor har du också ;) Blev mycket snyggare utan hjulbrunnarna i plast..Den gamle...
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 06 nov 2011, 21:21

Nu har jag bestämt mig hur jag skall göra med landställen och turligt nog dessutom fått lite byggtid i veckan. Jag provade först med 0.8 mm plywood, men det blev för otympligt att arbeta med. O.4 fick det bli. Det var betydligt mer pyssel än vad jag trodde, men det gör inget. Det är kul att bygga.

Den runda delen på plats, efter att ha limmat lite stödklackar här och var:
Bild
Jag fick skava bort en del material för att få ett plan att limma mot. Eftersom jag var tvungen att vrida landstället för att träffa hålet i andra änden, fick jag limma dit en förlängning på ena infästningen.
Bild
Pappersmallar att prova sig fram med är aldrig fel.
Bild
Två färdiga bitar. Det stora hålet är till för att ge tillräckligt med utrymme för luftslangen att böja sig, utan att vika sig. Det andra hålet är utgång för båda luftslangarna.
Bild
Då var det limmat och målat. Jag använde umbrolfärger som jag blandade för att få hyggligt likt vingens undersida. et blev lite bättre än vad det ser ut som på bilderna. Slangarna på plats genom vingen..
Bild
Stället på plats. Här ser man tydligt hur jag fått vrida stället för att träffa det stora hålet. Det döljs ju av luckan sedan.
Bild
Lucka på plats. Jag gjorde en ny, eftersom den som följde med blev för liten när inte medföljande plastkopp användes. Den skall bli D-day stripad, men än så länge är det bara ett lager vitt på.
Bild
Stället uppfällt.
Bild
Oljekylen är gjord i tunn vakummformad plast och skall skruvas fast. Detta för att den sitter över flapsservot. Den ena var hörnet spräckt på när jag köpte modellen. Jag har lagat med tunn väv och epoxi. Jag tror inte det är tillräckligt utan risken är stor att den vakuumformade plasten spricker vid skruvhålen av vibrationer från motorn. Jag tänkte göre en ram på insidan i 0.4 mm plywood för att det skall bli lite starkare, vi får väl se om det blir tillräckligt.
Bild
Bild
Bild

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » mån 19 sep 2011, 22:06

Tack för tipset! Skall prova med varmluftspistolen.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » mån 19 sep 2011, 20:34

Fina tips! Inte helt ovanligt att denna skevhet uppstår på en klyvklaff. En klaff som är hel är ju stabilare i sig själv. På min Bulldog så såg båda höjdroderna ut som pilbågar och det gick fint att böja tillbaka dessa. De var också klädda och målade. Prova att rigga upp det så att du får en svag böjning åt andra hållet och värm sedan försiktigt med varmluftspistol och låt svalna -upprepa proceduren några gånger. Kanske går det även att limma något på insidan för att behålla formen?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » mån 19 sep 2011, 18:38

Hej Igen!
Jag lyssnar och gör hjulbrunnar i ply, skall lura på hur jag får till sneda ställ så de ser raka ut Bild Staffan! Släng upp ett par bilder på ditt bekymmer med ställbeklädnaden så kan vi fundera tillsammans.
Magnus: Se till att få ordning på hobbyrummet, det är bara 7 månader till våren. Då skall det bli åka av Bild Tyvärr är sista beställningen till amerikanarna utförd :cry:

Fixade till andra vinghalvan. Tänkte att det kanske finns någon som läser som skall dra igång sitt första bygge, då kan det vara käckt att veta att:
1) Om det skall användas en förlängningskabel, säkra kontakten ordentligt med snöre eller dylikt.
2) Gör en enkel mall som du lägger på servoluckas hörnen och markerar fästhålen, då blir det propert.
3) placera servoluckan och borra med ett rackarns litet borr genom både luckan och vinginfästningen.
4) borra upp servoluckans hål med ett något mindre borrdiameter än skruvdiameter. Då sitter skruven bättre och skakar inte loss lika lätt.
Bild

För att få igenom kabeln där du vill, ta en "styv-mjuk" tråd, ex. 2 mm mässingstråd. Böj till en krok i ena änden och peta igenom den dit du vill. Kroka tag i servokontakten och dra tillbaka.
Bild

Glöm inte att säkra servokablarna i utgångshålet när du är klar. Det känns alltid nesligt när de har halkat tillbaka en bit. Vips så var det klart.
Bild

Jag hittade ytterligare ett bekymmer och brottas med. Flapsen på dena vinge är skev, eller ännu värre att vingen är det. Det skiljer 4mm. Jag får helt enkelt förutsätta det första, är det det andra så lär jag märka det vid första flygningen Bild. Den är klädd och målad; har någon av er några tips på hur man rakar en sådan böj :?:
Bild

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 18 sep 2011, 22:32

Hallå Emil! Tycker som Linkan, skippa plastbrunnarna, brukar lossna efter ett tag har jag sett. Har använt ply också på zeron, tjänar igen lite på djupet. Mitt problem är att vingen är så tunn att jag inte kan använda ställbeklädnaden, får inte plats,, kommer att vara utanför vingen. Får hitta på något så jag kan använda dem statiskt. :(
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Hej Emil från KI84 ägare

Inläggav magnuswrang » sön 18 sep 2011, 21:12

Hej blir lite avensjuk .Håller på att städa hobbyrumet för att kunna börja med mitt projekt kul att du är före så Slipper jag fundera på problem på vägen.Kanske ska göra som du med brunnarna.Fick åka på brankårsutrycknig i morgon till Helsingborg dom säger att jag kommer hem på onsdag får väl fortsätta med hobby rummet då..börjar se bänken en klar ljusning.
Hörde att du beställer grejor från USA säg till nästa gång. Bild

Mvh Magnus Bild

[url=Bild[/url]]
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop