SBACH 342 -60 GP/EP ARF

Byggen som är på G!

Re: SBACH 342 -60 GP/EP ARF

Inläggav Staffan B » sön 17 apr 2011, 22:12

Hallå igen! Täppte till det stora hålet med att limma igen det med en bit tunn ply sedan borrade jag de hål för slangarna jag behövde. Lätt som en plätt. Staffan
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » lör 16 apr 2011, 17:54

Då är jag med, låter fullständigt logiskt.

Tyvärr känns det ändå som den bör bytas, eftersom det blir för krångligt att få det tätt i brandväggen med bara slangar att täta emot.

Jag har precis slängt ihop en vagga för tanken, som kan användas till båda typerna. Så om någon har erfarenhet från att få det tätt i brandväggen med "puckeltanken", så får ni gärna tjoa till.

mvh Emil
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » lör 16 apr 2011, 02:31

Kan den behövas till båten månne? Staffan

Emil! Knölen är inte så konstig egentligen , den är utformad på det sättet för att om tanken av någon anledning vill åka framåt så stoppar knölen den så slangarna inte trycks ihop. Har sett flera tankfabrikat under åren som ser ut på liknande sätt.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » tor 14 apr 2011, 22:39

Det är tanken som räknas.....som de säger i Göteborg. Bra om den kommer till användning, skänker den gärna till spännande projekt. Jag kan lägga den i klubbhuset vid fältet vid mitt nästa besök om du vill.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tor 14 apr 2011, 20:43

Johan hann först... Jag har inget emot den typen av tank bara den passar förståss. Men jag har ett projekt där den kan fungera fint tror jag. Om du inte ska ha kvar den så kan jag ge dig en liten slant för den!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tor 14 apr 2011, 20:24

Det kallar jag snabba svar, jag tackar och bockar. Jag börjar montera en riktig tank istället, Palle hade en över som borde sitta som en smäck Bild

mvh Emil
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Johan J » tor 14 apr 2011, 20:03

Just den sortens tank är inte helt klockren.. På mina senaste arf-er jag satt ihop har det varit med den sortens tank som ser ut som en liten flaska, rören mynnar ut i korken så att säga.

Köp en sådan tank, låt korken/flaskhalsen mynna ut i hålet i motorspantet och bygg stöd så tanken sitter fast.. Sen mynnar ju slangarna snyggt framåt och man kan toppa hålet med latexfog eller liknande så det blir absolut bränsletätt in i kroppen.

Det enda man får tänka på är att om man använder en 4-taktare och den hamnar nära motorspantet får man se så slangarnas dragning blir bra :-)
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Emil » tor 14 apr 2011, 19:33

Sådär, nu har stötstängerna lite stöd. Fungerade riktigt bra, nu känns det i alla fall stabilt.
Bild

När jag skulle installera tanken körde jag fast. Kanske någon har lite erfarenhet att dela med sig av? (Manualen beskriver inte med ett ord hur detta skall göras :x )
Skall försöka beskriva problemet;
1)Tanken har en mystisk knöl framtill som gör att inte tanken kan få något stöd i hålet fram.
2)Med tanke på att luftslangen från dämparen bör sitta överst, antar jag att knölen skall sitta neråt?
3)När jag trycker in tanken ser jag att centrumlinjen på tanken inte linjerar med centrumlinjen på motorfästet. Det jag hört är att motors förgasare skall linjera med centrumlinjen på tanken, som detta blir linjerar förgasaren med ovansidan på tanken. Kan det fungera?
4)Jag har en annan tank som jag kan installera med lite knåpande, så att centrumlinjerna sammanfaller. Vilket är bäst månne Bild ?

Hålet för slangar vid vid motorfästet:
Bild
Motsatt sida, innifrån kroppen, där tanken skall in (konstigt att de inte tänkt på att tanken skall ha något stöd fram.):
Bild
Så här ser tanken ut:
Bild
Senast redigerad av Emil fre 01 feb 2013, 15:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tis 12 apr 2011, 20:37

Ja, då fick jag knåpat ihop stabbe och fena.

Bild

De har skickat med riktiga länkar och bra gängor på axlarna. Mer än vad som kommer med kyosho, world models och hangar 9.....
Bild

....men stötstängerna måste ha mer styrning än vad som skickas med orginal. Trycker man på höjdrodret,
så böjer sig stötstången. Jag får väl borra i en träbit och limma lite...

Bild

På återseende.....
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tor 07 apr 2011, 20:48

Den var faktiskt finare än vad jag trodde. Dessutom snabb-byggd, något som passar mig just nu.

några servon på plats:
Bild
För säkerhets skull knöts det ordentligt på skarvkablarna
Bild
Manualen har dock lite övrigt att önska. Dålig beskrivning och dåliga bilder. Nu har jag fått ihop några kärror, så det blir inga problem. Hade det varit den första hade jag nog kliat mig i mjällen. Det står tex. att man skall skära bort filmen och montera stabbe och fena. För att lyckas med det behöver man skära även i en del balsa på kroppen och stabben:
Bild
Bild
Bild
Bild

På återseende.....
Senast redigerad av Emil fre 01 feb 2013, 15:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop