Goldwing SU26 .50

Byggen som är på G!

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Andreas J » mån 26 mar 2012, 15:37

Suveränt, det ser vi fram emot! :)
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav Emil » sön 25 mar 2012, 20:33

Jag skall skaffa mig en sådan däringa combat-kärra och sätta på mig en hjälm, kopla på en streamer och prova. Det verkar hur kul som helst. Efter att hal blivit lite säkrare pilot, så kommer jag och jagar dig :D.

Fick ett par korta vändor med SU-26:an idag med. Solsken och vinstilla, helt perfekt! Nu är den intrimmad och klar, det är bara piloten som inte är det riktigt ännu.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Andreas J » lör 24 mar 2012, 21:50

Den ser riktigt intressant ut, den ser jag gärna i luften någon gång. Eller som man säger, den är värd att ta på sig byxorna för :lol:

Kommer du hänga på en streamer så att man kan jaga den senare i vår? ;)
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav Linkan » lör 24 mar 2012, 20:37

Härligt Emil! Roligt när det fungerar bra! Ser fram emot att se den i luften. Det är riktigt fin på bilderna.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » lör 24 mar 2012, 16:48

Maiden idag! Kärran flyger som en dröm och motorn är helt perfekt :D Några klick på en trimmer eller två, så var allt där det skulle. Den är snäll om man vill, men vill man inte så... Bild
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tor 02 feb 2012, 19:42

Linkan skrev:Snabbt jobbat! Den blev ju riktigt snygg! Du har blivit en riktig hejare på att ta upp minimala hål i motorkåpor. Jag har svårt att tro att den skulle vara tråkig att flyga men man ska nog ha respekt för storleken på roderna och börja med lite lagom utslag. Provflygning på isen till helgen? :D

Jag skall börja med små utslag och arbeta mig frammåt :-) Tänkte evenuellt prova lite expo.

Tror ni att det blir tillräckligt med frånluft, eller skall jag göra större?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » ons 01 feb 2012, 23:08

Tjusigt Emil!! Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » ons 01 feb 2012, 21:40

Snabbt jobbat! Den blev ju riktigt snygg! Du har blivit en riktig hejare på att ta upp minimala hål i motorkåpor. Jag har svårt att tro att den skulle vara tråkig att flyga men man ska nog ha respekt för storleken på roderna och börja med lite lagom utslag. Provflygning på isen till helgen? :D
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » ons 01 feb 2012, 21:28

Då har jag gjort färdigt det sista på kärran före den skall provflygas. Jag tätade de hålen som gick rakt in i kroppen med 0.4 mm plywood. Öppningen ovan och under lät jag vara kvar, eftersom det inte blir ”direktsprut” den vägen. De som konstruerat kärran har förmodligen tänkt, fast jag inte förstår hur. Därav kompromissen.
Bild
Bild
Sedan gjorde jag färdigt motorinstallationen och motorkåpan. Eftersom jag valde att inte tillverka en längre avgasböj och ha ljuddämparen utanför motorkåpan, blev det ett rejält urtag. Pga. ljuddämparens utformning, fanns det tyvärr ingen möjlighet att rymma den inne i kåpan.
Eftersom det blev det lite snålt med gods mellan hålen, förstärkte jag med aluminium och epoxy. Det blev riktigt stumt och bra, hoppas det håller för vibrationerna. Som grädde på moset tryckte jag dit en silikonslang som viftar avgaserna åt rätt håll.
Bild
Bild
Bild
Det var tänkt att canopyn skulle sitta med en träskruv, men jag valde att sänka in och limma fast M3 muttrar istället. Det håller nog lite längre.
Bild
Monterade in det sista i kroppen, så att allt är klart. Jag fick användning för min lilla ”brygga”, som synes fick både mottagare och acc plats.
Bild
Sedan var det dags för avvägning. 98 mm från framkant av vingen. Det blev inte så dumt med batteripacken på rätt ställe. Satt som en smäck.
Bild
På med lite dekaler och vips så var den klar. Nu saknas bara flygvädret…
Bild
Bild
Bild
Bild
Kärran landade på 2540 gram, vilket var lite mer än jag hoppats på. Det blir väl ca 150 gram påslag med det jag byggt på med trä, lack och epoxy. Vi får se hur det beter sig så fort det luktar vår i luften. Jag måste erkänna att jag inte är lite sugen…

På återseende…
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » lör 28 jan 2012, 22:50

Tack för det moraliska stödet i att täta hålen.
Visst är det lite knepigt gjort. Jag tätar till eländet och skapar luftevakuering i kåpan. Det blir ganska stora hål i kåpan och då kanske jag klarar mig utan gänfsnittet för en ny avgasdistans. Vi får se.
Användarvisningsbild
Emil

Nästa

Återgå till In the workshop