Goldwing SU26 .50

Byggen som är på G!

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Staffan B » lör 28 jan 2012, 21:57

Det går som tåget Emil ! Ang. alla hål in i kroppen, det var en knepig lösning de gjort? Jag skulle nog täta dem men samtidigt se till att få ett tillräckligt luftflöde genom kåpan. Svårt se på bilden hur det skall lösas men det fixar du säkert! Du gör i alla fall fina byggen, jag är impad! Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1343
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » lör 28 jan 2012, 18:43

Då har jag knåpat med motorinstallationen en smula och har kommit en bit på väg.
Originaltanken såg alla tiders ut, men jag valde att byta ändå. Främst för att jag ville ha lite grövre rör och slangar och med originaltanken så gick inte. Jag hade också en trevlig flexislang med klunk som ger ett 3 mm hål genom hela tanken. Jag valde att sätta tanken närmare tyngdpunkten och hoppas att det kommer att fungera bra.
Bild
Bild
Bild
Provmonterade kåpan och upptäckte att jag inte hade toleranserna på min sida, den var lite trång. Jag slitsade upp den på undersidan, så blev den lite töjbar. Skall ända ha ett hål där för att evakuera luft.
Här upptäckte jag också att de inte riktigt hade konstruerat färdigt, som det är med ARF:er med jämna mellanrum. Motorkåpan är rund. Kroppen är rund, med avskuren. Tillsammans med canopyn blir den rund. Tryckte jag på kåpan med canopyn på plats, blev det snyggt. Problemet blev att kåpan klämde mot canopyn så den inte gick att ta av. Så jag fick helt enkelt snickra en del av en cirkel för att stötta motorkåpan. Det fungerade bra.
Bild
Sedan monterades tankventil och motor. Jag valde att lägga motorn ner, så att avgaserna hamnar på bästa stället. Dock blev det inte så som jag önskade riktigt. Jag behöver ett längre eller kortare rör till ljuddämparen. Antingen innanför, eller utanför motorkåpan. Är det någon som sitter på ett gängsnitt M11X 0.75 som man kan låna en kväll?
Bild
Jag monterade kärran och vägde av den lite, fick bekräftat min misstanke att gasservot skulle placeras långt bak. Sagt och gjort…

Bild
Passade på att ta en bild när kärran ändå var monterad…
Bild

Sedan är det hål rakt in i kroppen som propellern kommer att blåsa kladd, flugor och diverse annat in i. Känns som en konstig lösning. Visst borde jag täta dem?
Bild

Jag gjorde en liten brygga för mottagaren. Eventuellt skall accen ligga på den också, men det beror på tyngdpunkten.
Bild
Bild

Jag någon hjälpa mig med mina frågor är jag tacksam.

På återseende…
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » tor 26 jan 2012, 21:23

Ta det i din takt, ingan brådska för min skull.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Linkan » tor 26 jan 2012, 12:41

Jag vet Emil... Men du vet hur det är med tid och sådant.... Men snart hör jag av mig och hämtar klädseln!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » tor 26 jan 2012, 12:14

Det tror jag med, här skall det övas kniveggar och hoovring så det står härliga till :D. Glöm inte att jag fortfarande har din film till Corsairen hemma i mitt garage.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Linkan » ons 25 jan 2012, 10:23

Kanonroligt att du bygger lite nytt! Den kärran tror jag kan bli RIKTIGT rolig att busa med ;) .
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » tis 24 jan 2012, 23:56

Då siktar jag på stora rör och grova slangar och testar med tanken lite längre bak. Det kommer nog att ta lite mer tid innnan den är klar, vi får väl se hur många 20-minutare det blir. Jag har gjort lite mer, men inte hunnit posta några bilder. Kommer säkert lite nytt till helgen...
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Staffan B » mån 23 jan 2012, 19:36

Med den grövre slangen är det nog inga problem, du kör väl dessutom med tryck. Hur många pilsner innan den är färdig ?? ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1343
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » sön 22 jan 2012, 18:12

Som den vise en gång sa – Den som sover dåligt kan alltid bygga.
Sagt och gjort, så kom jag en bit till. Med hjälp av diverse tvingar och varmluftspistol fick jag justerat höjdrodret och monterat det på plats. Inga konstigheter, använde vingbalken som ”riktstav" för att få båda halvorna att linjera. Efter det så bockades sporrhjulsfästet som monterades i sidorodret och sidorodret limmade fast. Roderhornen limmas på plats och länkaget monterades. Jag har aldrig använt dylika roderhorn förut, men de är mycket smidiga. Det finns ett färdigt spår under klädseln, som man bara trycker i dem i tillsammans med lite epoxy.
Bild
Bild
Man behöver förmodligen inte ens motor, det räcker att vifta med ett roder eller två…
Bild
Loctite på alla muttrar och CA på skruvar som skall in i kroppen, så slipper eländet vibrera loss. Länkaget och servoarmen till sidorodret bytte jag ut för att justerlängden var för kort, men jag behöll det som sitter i sidorodret. Det enda luriga här var att se de små hålen längst in i kroppen som wiren för sidorodret skall löpa i. Lätta att missa, så lätt att det inte ens fanns beskrivet i manualen…
Bild
Bild

Har inte använt hjulkåporna på tidigare modeller, men jag tyckte dessa var så snygga. De är i glasfiber. För att kunna använda dem köpte jag ett par nya hjul som är lite större. Hoppas att de inte fastnar i gräset för mycket.
Bild
Bild

Jag har på Linkans inrådan även förstärkt landställsinfästning och motorinfästning med en lagom flock epoxy.

Nästa pilsner blir att montera tank och motor. Jag kommer fömodligen byta tanken till en liten större och se om jag kan placera den närmare tyngdpunkten. Det innebär att jag förlänger bränslets väg ungefär 10 cm, är det något som har erfarenhet om en sådan förängning påverkar bränslets framfart?

På återseende…
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » lör 21 jan 2012, 15:10

Tack för påminnelsen, jag skall slänga ett extra öga och eventuellt lite lim på de ställena.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron