Goldwing SU26 .50

Byggen som är på G!

Re: Goldwing SU26 .50

Inläggav Linkan » lör 21 jan 2012, 13:45

Kul! Smart tips där vid limning av stabben. Den ser ju riktigt trevlig ut. Jag skulle som vanligt se över motorspant samt infästning för landningsställ.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » lör 21 jan 2012, 11:45

Jag har faktiskt aldrig börjat sova :-). Just nu har jag lite tjall på kistan, det tillsammans med reumatism gör att det är bra mycket skönare att stå än att ligga. Fördelen är att det blir lite gjort.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » lör 21 jan 2012, 11:23

Det var rackarn! Har du också slutat sova ?? Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Goldwing SU26 .50

Inläggav Emil » lör 21 jan 2012, 09:42

Då var det dags att börja med den lilla 3D kärran. Hittade den för ett tag sedan på fullkontroll och kunde inte låta bli att trycka på köp-knappen. Har aldrig testat att montera något från Goldwing förut och det som syns i lådan ser lovande ut. Verkar som om med medföljande tillbehören har hygglig klass. Det ser ut att vara en riktig ARF och tar nog inte så många timmar att få ihop, men vi får se. Jag tänkte sätta min OS-72Fsa i kärran, så den skall flyttas ut Calmaton där den fått bo en stund.
Några bilder innan bygget startade.
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag hade egentligen inte tänkt börja nu, men eftersom det ändå inte gick att sova så fick det bli lite i alla fall. Vingarna var inget raketforskningsprojekt direkt.
Limma CA-gångjärn går hur smidigt som helst med en liten slang på flaskan. Då kommer man åt utan att kladda.
Bild
Servo och länkage på plats. Ser ut att vara god kvalisort och allt passade som en smäck.
Bild
Bild
Fantastiskt att en sådan billig modell har profilerade höjd och sidoroder
Bild
Sedan var det dags att limma stabben. Startar med att skära bort lite film.
Bild
Viktigt att inte glömma att peta in ”joinern” före stabben limmas fast. Då kan det enkelt bli så att det svärs i byggbodarna.
Bild
Viktigt att allt blir rakt och fint. En fiffig metod att få det bra på ett enkelt sätt är att peta in vingbalken, lägga två EXAKT lika distanser på vardera sidan. Likaså under stabben. Här använde jag servolådorna från Futaba. Sedan mäter man så att utsticket från kroppen är lika, både på fram- och bakkant. Sedan gör jag en säkerhetskoll med det gamla murarknepet. Snöre fäst centrerat så långt fram som möjligt, i andra änden en skruv som med fördel används som mätnål.
Bild
Efter limmet torkat, gick jag glatt vidare för att limma dit höjd rodret. Förberedde och provmonterade. Då kom den – ena delen på höjdrodret är skevt. Samma som jag hade på ESM modellen. Det blir ta fram varmluftpistolen och rikta, men inte just nu. Nu stänger jag butiken för idag.
Bild

På återseende…
Användarvisningsbild
Emil

Föregående

Återgå till In the workshop