Fairey Swordfish

Byggen som är på G!

Re: Fairey Swordfish

Inläggav Yof » tor 01 mar 2012, 13:05

Äntligen en vettig byggtråd på det här forumet! ;)
Skämt åsido, det ska bli kul att följa detta bygge då jag fick se prototypen både i luften och på marken. :)
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin

Fairey Swordfish

Inläggav Andreas J » tor 01 mar 2012, 12:34

Det florerar ju många intressanta byggtrådar på forumet, så man ska väl inte vara sämre än att starta en själv... :) Jag får väl hoppas att inte det här bygget framstår som kusinen från landet i jämförelse med andra byggen, men jag kan ju ursäkta mig med att det är massproduktion som gäller :D

För ungefär ett år sedan fattade jag tycke för Fairey Swordfish, den gamla dubbeldäckaren som sköt av rodret på Bismarck och som var först med ombordradar. Tanken är att ha med det i Aircombat, men det kan nog mycket väl bli ett trevligt söndagsplan tror jag!

Bild

De grundläggande reglerna för en aircombatkärra är att skalan ska vara 1:12, inga mått får avvika mer än 2 cm från originalet, samt att längd, spännvidd och vingcorda inte får avvika mer än 5%. Längden blir 92 cm och spännvidden 116 och 111 cm för över- och undervingen respektive. En treplanskiss är perfekt att utgå från när ritningen ska ritas.

Bild

I somras satte jag mig och började med planet och byggde klart en testprototyp under hösten:

Bild

men nu börjar den riktiga produktionen. Planet kändes rätt lynnigt i luften, så det får bli mer toe-in på vingarna den här gången. Dessutom blev vingarna lite måsaktiga, så nu får det bli balkar både uppe och nere, istället för bara uppe. Annars får det mesta bli som prototypen!

Ritningen först:

Bild

Planet byggs i cellplast (typ S80). För att få formen hyfsad görs kroppen i fem delar, övervingen i tre delar och undervingen i två. Cellplasten skärs utav en 3mm kanthaltråd (motståndstråd) som hettas upp med ca 1A. Tråden får inte bli för varm, för då utvecklas onyttiga gaser. Skärmallarna byggs i plywood, likaså en förstärkningsplatta som går horisontellt genom den främre halvan av kroppen. Längst ned på ritningen är skärmallarna utritade. Skärmallarna till vingarna är inte utritade, men profilen är NACA 2412, en väldigt anonym profil som fungerar bra både vid höga och låga hastigheter, samt hårda kurvningar.

Bild

Bild

Smältlim är perfekt till att limma ihop cellplast, för om det är tillräckligt varmt så smälter det ytlagret på cellplasten innan det svalnar.

Bild

Bild

Bild

En ihopsatt kropp:

Bild

Sedan fixar vingsadeln enkelt med en skärmall utav vingprofilens översida:

Bild

De sista formerna får filas till för hand. Som tur är så blir cellplastsspånen jäkligt statiska, så det yr inte runt mycket. Tar man en våt trasa så är det inga problem att städa upp! Klädningen är lite trixig innan man fått in snittsen, men det blir jäkligt starkt! Ett bra sätt är att späda ut vitlim med lite vatten (runt 20%), så att det är penslingsbart men inte flytande. Sedan väter man ned brunpapp och väntar tills den har slutat att krulla sig (då är den genomdränkt), så stryker man på lim på plasten och lägger på pappen. Det tar nästan ett dygn för det att torka, men det stramar upp sig bra när det gör det. Om man är otålig går det att använda styrkjärn (fast man får akta sig så inte plasten smälter). Det största problemet är att det lätt slår sig när det torkar!

Bild

Bild

Sedan går det inte att göra mer på kroppen utan vingarna! Jag tog inga bilder på utskärningen av vingarna (var väl alltför ivrig :lol: ), men här är de i alla fall...

Bild

Bild

Som balkar och framkantslister är blomsterpinnar av bambu perfekta (och billiga Bild ). På prototypen användes bara balk på ovansidan och då blev det måsvingar av dem. Nu får det bli dubbla och lite smalare (4 mm istället för 5) balkar. Här syns utskärningen av balkskåran:

Bild

Bild

Bild

Bild
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Föregående

Återgå till In the workshop