Sida 3 av 5

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 22:13
av Staffan B
He He :twisted:

Nu ska odförande vara snäll

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 22:12
av magnuswrang
Nu ska du vara snäll mot en som ligger ner redan.....

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 22:10
av Staffan B
Vad hette modellen sa du Magnus? Helikopter? Aldrig hört talas om den modellen.

Låter Nice

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 21:39
av magnuswrang
Kommer ut utan Kärra ..Kanske med helikopter

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 21:37
av Linkan
magnuswrang skrev:Får man vara med vid premiären.

Mvh Magnus W


Självklart! Siktar på söndag kväll. Vid bra väder grillning tycker jag, man får ju lägga på sig inför vintern ;) .

Ser Nice ut!

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 21:33
av magnuswrang
Får man vara med vid premiären.

Mvh Magnus W

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: tor 12 jul 2012, 21:25
av Linkan
Då tror jag att den är färdig! Gått över alla länkage med gänglåsning och gjort en del kosmetiska justeringar. Hoppas på bra väder i helgen! "Fin" enligt ungarna, de brukar sällan komentera mina flygmaskiner :)

Bild

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: ons 11 jul 2012, 23:02
av Yof
Det stämmer! Jag har kvar den fortfarande. Det är en 1:4 Pitts S2B från Cermark som ej finns längre att få tag på. Själv börjar jag få inspiration från denna tråden att ta tag i det projektet igen och lösa mina motor problem.

Kommer tyvärr inte ihåg var tp ska ligga på den. Men ska försöka kolla upp det när jag kommer på söndag.

Snygt bygge!
/Peter

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: ons 11 jul 2012, 22:28
av Linkan
Så var det då dags att hitta tyngdpunktsläget. I manualen har man angett tp 70mm från övervingens framkant. Testade och såg att jag kunde lägga närmare ett kilo Bild på motorn för att hamna där! Satte mig och sökte lite och såg ganska snabbt att många tycker att kärran flyger bättre med tp vid undervingens framkant (ca20mm längre bak). Det hela slutade med att jag skruvade fast ett plattjärn på ca 250g vid motorn och på detta monterades acken. Då hamnar min tp så som alla anser den ska vara. Tilläggas kan att vikten på maskinen är någonstans strax över 5,0kilo (vågen går till 5) och tillverkaren anger flygvikten till 4,7 kilo. Undrar hur de fått ihop det, man ska nog ta siffror och manualer med en nypa salt på denna maskinen... Är det någon som har åsikter eller kunskaper om tp på Pitts? Hade inte du en Pitts Yof?

Bild

Bild

På bilderna kanske det ser ut som om acken bara är tejpad men den sitter med dubbelhäftande tejp och ett antal kraftiga buntband som går igenom hål i plattjärnet.

Re: Pitts 1:4

InläggPostat: sön 08 jul 2012, 22:00
av Staffan B
Tjusigt Linkan! Ska bli kul att se den i luften :D