GP Spitfire Combat

Byggen som är på G!

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Andreas J » tor 12 jul 2012, 17:55

Du kan ju såga av vingen på mitten, rita av profilen och skanna in den :D
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav Emil » tor 12 jul 2012, 13:11

Vet du vad det är för vingprofil på den?

Tyvärr vet jag inte det. Jag tror att det är en hemlis som Great Planes håller på. Vi kanske kan mäta av den på något sätt?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Yof » tis 10 jul 2012, 10:08

Härligt o höra att det nu fungerar med att kasta själv! :)
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin

Inläggav Andreas J » tis 10 jul 2012, 09:28

Fasen vad gött att höra! Ursäkta om jag tjatar på om Aircombat, men om ca en månad (25-26 augusti) är det svenska mästerskapen i Aircombat i Herrljunga, så om du inte har något annat för dig så tycker jag att du ska ta dig dit! Tyvärr gäller inte rookie-reglerna under SM, men Aircombat är ju trots allt den enda fullkonstaktsporten inom modellflyget, så det är spektakulärt om inte annat :)

Be gärna någon ta en filmsnutt på den när den flyger, och prova gärna att hitta vid vilken kurvhastighet den börjar klippa (håll hög höjd för säkerhets skull :P), det skulle jag tycka var intressant. Vet du vad det är för vingprofil på den?
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav Emil » tis 10 jul 2012, 07:01

Det gick! 4 flygningar med överhandsstart, lite lutad höger, stöttande med lite höjd och skev. Lite vingligt, men inte värre än när jag fick hjälp. Nu är motorn riktigt inställd också, 9x6 APC 13 500 RPM ca 2,6 kg statiskt drag. Tack för fina tips!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Yof » fre 06 jul 2012, 23:51

Kul att du gillar modellen. :)
Själv tycker jag att de är riktigt underhållande.

I och med vikten på modellen samt den inte allt för stora spännvidden förstår jag att det blir svårt att få iväg spitten med ett under hands kast. Jag skulle pröva ett överhands kast med relativt bra kraft i. Längre ner till marken och mer fart på luften kring vinge, stabbe och fena. Får du det att funka kan du börja experimentera med mindre kraft och vinklingar. Har övat en del på sqvadrons kolegan Peter E's GreatPlanes Mustang. Den är dock lättad och har en .15 motor. Den kräver ett bra överhands kast pga att den som sagt är konstruerad för en .25 motor. Men likt din flyger den fint.

Byggde mig en Mustang fHrån Martin Elmbergs ritning. Satte i en lite äldre OS MAX .25 SF. (Tror motorn var från 80'talet.) Den gick som ett skollat ollon trots clark-y profil.
Fantastiskt roligt! :D

Senare när jag kom i kontakt med Aircombat visade det sig att reglerna är sådana att spitt och mustang får ha max .15 motor. (Aircombat reglerna.) Sålde modellen och byggde mig en lättare .15 kärra på strax över minimi vikten på 700g.
(IAR 80. Skaffade även mig en Hellcat godkänd för .25 som jag flög flitigt innan första tävlingen på SM 2010 vid Kristianstad)

I vilket fall så tycker jag du ska strunta i regler och bestämmelser.  Utan, kör på och ha kul. :D
(Finns en rookie regel som tillåter vilken modell som helst under de första tävlingarna om du vill pröva tävling. ;))

/Peter C
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin

Inläggav Johan R » fre 06 jul 2012, 23:45

Sorry, trodde den höll combatmått.

Tipset att se till att den läggs ut i flygbanan tycker jag är viktigast ändå. Ett kraftfullt överhandskast kast rakt ut i flygbanan (absolut inte uppåt om den inte är övermotoriserad) och låt den ta fart. Bli inte panikslagen om den sjunker lite i starten utan låt den ta fart. Alltså ett följsamt relativt hårt kast. Inte maxstyrka för då brukar den gå ut snett!

Be Andreas eller YOF om hjälp på fältet så blir det bra!

Det är oftast mycket enklare än man tror!

// Johan
Senast redigerad av Johan R lör 07 jul 2012, 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Johan R

Inläggav Emil » fre 06 jul 2012, 21:40

Det är faktiskt ingen 15 kärra, utan en 25 kärra. vikt enlig spec. skall hamna mellan 1130-1360 gram, men kärra med aluminiumspinner väger 1320 gram. När den flyger går den som en dröm, men underhandkast kräver talang som jag uppenbarligen inte har. Det var så jag gjorde när den åkte i backen. Tipset att luta höger låter definitivt klokt, för det var åt vänster den gick i backen :D

Dolly är sannolikt inte heller bra som du säger Johan, men sidoroder har den allt. I teorin går det säkert, praktiken är ofta något helt annat.

Jag får helt enkelt öva, eller be om hjälp.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Johan R » fre 06 jul 2012, 10:39

Med en 25:a i nosen på en 15 kärra och med mina erfarenheter av combatspit så funkar det väldigt bra med ett underhandkast. Dvs att du håller över typ cockpit och bara gungar iväg planet, ungefär som när du kastar en boll med ett underhandskast. Låta motern hjälpa dig att dra planet i rätt flygbana. Med mina spitar har jag aldrig behövt kasta specielt hårt utan det har varit viktigare att mjukt få iväg flygplanet i sin flygbana. Med ett hårt kast är det lätt att flygplanet inte går iväg i sin flygbana utan det går lite i sidled eller motsvarande (orent flygläge). Prova och du kanske blir förvånad över hur lätt det går.

Katapult har jag sett användas men det brukar inte bli speciellt bra. Stort och bökigt och den får inte slunga för hårt för då stannar motorn (för att inte tala om risken för vådaskott :D ).

Dolly (liten vagn) tror jag inte heller fungerar speciellt bra för combat eftersom du inte har sidroder på planet.

Keep it simple.

mvh
Johan
Användarvisningsbild
Johan R

Inläggav Emil » fre 06 jul 2012, 08:14

Satt faktiskt och funderade på en enkel katapult eller en liten vagn som får vara kvar på marken när den lyft. Annars får jag väl kika på er rutinerade gubbar hur man gör och försöka härma. Hann tyvärr inte ner till tävlingen, det får bli en annan gång.

Jag väger kärran ikväll och meddelar resultatet.
Användarvisningsbild
Emil

Nästa

Återgå till In the workshop