GP Spitfire Combat

Byggen som är på G!

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Andreas J » tor 05 jul 2012, 18:08

En combat-spitfire med .25-motor borde du kunna starta från en raketramp :lol: Nåväl, tänk bara på det stora vridmomentet från motorn som inte vägs upp mycket av den korta spännvidden, så släng gärna med lite högerlut på planet. Var du och kikade på tävlingen i Mölndal i helgen?
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 01:00
Ort: Dingle

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Yof » tor 05 jul 2012, 17:50

Är lite nyfiken på vad slutvikten blev!?
Då får vi ordna en snabb kurs i kast med liten spitt. :)
Tyvärr blir jag borta en vecka men ska vara tillbaka tills nästa söndag. :/
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 00:00
Ort: Floda

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Emil » tor 05 jul 2012, 12:46

Det gick grymt bra. En fantastiskt fin modell, flög snabbt, rent med grym manöverförmåga och respons. Bland det roligaste jag flugit, rekommenderar den varmt. 9x6 proppen verkade fungera bra, med det blev som Peter sa - Snabbt. Jag tyckte det var mest kul :twisted: Finns risk när det finns mer tid tillgängligt att jag provar detta på "riktigt".

Var ute en sväng igår med, men upptäckte att det inte var enkelt att handstarta själv. Den gick i backen. Ingen fara dock, lättlagade småblesyrer. Jag tror jag få be er Combat-gentlemen att få en "kasta-själv" kurs någon kväll :D
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Staffan B » tis 03 jul 2012, 21:51

Hur gick det?? P.S smörgåstårtan var toppengod :)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Emil » tis 03 jul 2012, 14:34

Den blev klar för ett par dagar sedan, men jag har inte haft tid att ladda upp bilderna. Minstingen är sjuk, så då hinns det med:
Sådär, då går det att styra lite...
Bild
Motorn på plats...
Bild
Hål i motorkåpan klara och fastskruvad blev den också.
Bild
Bild
Ett tips är att ta en bit av klunkslangen (den brukar alltid vara för lång) och sätt på skruvarna. Då vibrerar inte kåporna sönder lika lätt.
Bild
Elektroniken klar...
Bild
Jag satte batteriet så långt bak jag kunde, få att hamna i balans. Tyngdpunkten hamnade 5 mm framför aviserat, vi får se om det blir bra. Det är nog vikten av aluminiumspinnern som spökar.
Bild
Bild
Sådär, dekaler på plats, stativ klart, nu är det bara att provåka...
Bild
Bild
Bild
Sammanfattningsvis vill jag bara säga att detta var faktiskt en ARF. Manualen var övertydlig med många fina bilder och beskrivningar. Konstruktionen var genomtänkt och passformen var oklanderlig. Det enda jag bytt ut är länkaget till skeven, då de var av plast. Jag litar inte på en 0.7 mm plastpinne. Dock står det 4 timmars montagetid på kartongen, jag behövde det fyrdubbla. Vem vet jag kanske är långsam som en snigel.

10x4 & 9x4 proppar är beställda, men jag börjar med att prova 9x6. Vi får väl se om jag hinner med...
Med lite tur blir det provflygning ikväll Bild
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Yof » ons 27 jun 2012, 16:52

Spontan känsla är att under diametern 9" kan motorn varva ut lite väl mycket.
Iaf till en början innan du kört några tankar. Motorn i sig borde klara 9x6 fint. Men det är risk att du upplever spitten som en raket. ;)
Jag upplevde min Thun som en raket då jag bytte till denna moton med 9x4.
Thun är större än spitten i skala 1:12 och thunen väger lite över 1kg.
http://www.aircombat.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=1388
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 00:00
Ort: Floda

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Emil » ons 27 jun 2012, 16:21

Tack för fina tips, uppskattas!
Jag får laborera lite på propellersidan, sitter inne med 8x6, 8.5X6, 9x6.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Yof » ons 27 jun 2012, 16:04

Min varvade runt 15400 rpm med 9x4.
Men jag är då begränsad av arcombat reglerna som säger max diameter+pitch =13. Kunde inte köra med masterairscrew för den började tappa greppet i luften. Men apc funkar fint. Skulle nästan rekommendera att pröva 9x5 eller 10x4-5.
I vilket fall funkar APC 9x4.

Inkörning är som en vanlig OS 2t.
Om jag inte mins fel så är det ungefär så här.
Starta motorn.
Öppna till fullgas.
Nåla in så den går rent utan att nå max varvtal och Låt gå i c:a 10-20sekunder.
Nåla ut så att den börjar typ 4 takta låt gå i c:a 10-20 sekunder.
Upprepa de två sista stegen tills tanken är slut. Eller iaf upprepa mer än fem gånger.
Sedan är det bara att tanka och nåla in till max varv och tillbaka två klick och upp å flyg.
Dock bör man inte köra på max varv en hel tank de föstra tre tankarna.

Jag vet att många även flyger på första tanken efter att de nålat in motorn som vanligt. Och istället kört med varierad gas.
Det finns säkert fler sätt än det jag beskrev.
Men det viktigaste är att motorn inte går för länge på max varv de första tankarna. Vilket kan leda till överhettning och materialen utvidgas för mycket och slits in fel.

Med tiden kommer nya moter och tillverkningen blir bättre och pressionen ökar. Vilket ger oss motorer som kräver mindre eller ingen inkörning alls. Men asp är en kopia från kina så det är aldrig fel att vara lite försiktig.

Med vänlig hälsning,
Peter C
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 00:00
Ort: Floda

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Emil » ons 27 jun 2012, 15:26

Jag tror att det är den nya motorn, ABC med bra komp. Jag fick möjlighet att göra ett klipp hos en internetleverantör som klantade till en av mina beställningar grovt. Ur något ont kommer det ofta något gott!

Har du någon erfarenhet av lämplig propeller och hur den skall köras in?
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: GP Spitfire Combat

Inläggav Yof » ons 27 jun 2012, 15:21

Det där ser riktigt trevligt ut!
Verkar vara den nya asp s25 som du ska montera.
Det är en riktigt vass motor.
Denna spitten kommer gå fort. :)
Hör av dig när du vill jagas lite.
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 00:00
Ort: Floda

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst

cron