Ryan STA 120, Black Horse

Byggen som är på G!

Re: Ryan STA 120, Black Horse

Inläggav redbaron » sön 30 sep 2012, 20:46

Så de är ni som är bröderna Ryan alltså..!? ;)

Bild
Användarvisningsbild
redbaron
 
Inlägg: 175
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 01:00

Ryan STA nr 2 Magnus W

Inläggav magnuswrang » sön 30 sep 2012, 20:20

Hej på er!
Kunde inte låta bli....Motorn på plats med buntband hittade läget tack Jonas,stämmer inte med ritning när man hänger den upp och ner.Men nu är den där
ska bara svarva av distanserna i veckan. Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Göttmos Magnus
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang
 
Inlägg: 401
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 01:00
Ort: Alingsås

Hab Fredag

Inläggav magnuswrang » fre 28 sep 2012, 11:36

Hej på er!
Tar vägen förbi Hab på väg hem Kommer ha en Ryan STA i Bussen efter 14:00..Då var man på banan igen.
Mvh Magnus Bild Bild Bild Bild Bild Bild
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang
 
Inlägg: 401
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Ryan STA 120, Black Horse

Inläggav Linkan » fre 28 sep 2012, 08:47

Roligt att den är på väg Magnus!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Ryan STA nr två på väg till klubben.

Inläggav magnuswrang » tor 27 sep 2012, 17:31

Hej på er!
Då var min Ryan på väg också får hoppas posten sköter sig kommer nästa vecka.
Fick ett trevligt samtal från Hab.
Mvh Magnus Bild Bild Bild
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang
 
Inlägg: 401
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Ryan STA 120, Black Horse

Inläggav Linkan » lör 22 sep 2012, 22:05

Bra med lite info. Det var en utförlig byggtråd :D
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Lite bygg tips Linkan!Länk också

Inläggav magnuswrang » lör 22 sep 2012, 18:08

Maiden of Ryan

I decided to Maiden the Ryan today since it was a lovely evening, only 1MPH wind if that, The model was set up as recommended I didn't manage to get it videoed this time as the fellow club member couldn't make it.
Ailerons 15mm each way
Elevator 12mm each way
Rudder 300mm each way
C of G 100mm from the leading edge

On opening the throttle and holding slight up elevator, the tail raised within 2-3 feet so added more elevator but the tail would not come down and the fuselage stayed level at almost full up elevator (by this time it had gathered speed and started a very shallow climb out. (immediately I thought not enough elevator).


Anyway the roll rate was very slow but the model flew very well and very stable too, 10 minutes into the flight I reduced the throttle to 1/4 and tried the flaps, all was well no trim change as I had a elevator mixed in with flaps to give me 3-4 mm of down elevator when flaps were fully deployed. Soon after that the throttle stopped working I can go to full power but couldn't come down below half throttle. So I gained height for safety.

The only choice left was to wait until the fuel ran out and come in dead stick. 27 minutes later the engine cut. I used half flaps only for landing just to slow it down a bit and the landing was agreaser but that tail took ages to come down. Aha they have got the C of G calculations wrong I thought

I will investigate the throttle problem, but I measured the wing cord and the cord is 370mm therefore the C of G should fall at 123mm and not 100 mm as stated 23mm too far forward almost an inch.

That will account for the tail reluctant to come down, and the model almost wanting to tip on it's nose on take off, the model is nose heavy at 100mm This will also account for the not getting a good roll rate, so I will move the battery back by about 2-3 inches and go for 123mm C of G and test it again. It's so lightly loaded that it lands almost like a Piper Cub.

Alan H

[url=Maiden of Ryan I decided to Maiden the Ryan today since it was a lovely evening, only 1MPH wind if that, The model was set up as recommended I didn't manage to get it videoed this time as the fellow club member couldn't make it. Ailerons 15mm each way Elevator 12mm each way Rudder 300mm each way C of G 100mm from the leading edge On opening the throttle and holding slight up elevator, the tail raised within 2-3 feet so added more elevator but the tail would not come down and the fuselage stayed level at almost full up elevator (by this time it had gathered speed and started a very shallow climb out. (immediately I thought not enough elevator). Anyway the roll rate was very slow but the model flew very well and very stable too, 10 minutes into the flight I reduced the throttle to 1/4 and tried the flaps, all was well no trim change as I had a elevator mixed in with flaps to give me 3-4 mm of down elevator when flaps were fully deployed. Soon after that the throttle stopped working I can go to full power but couldn't come down below half throttle. So I gained height for safety. The only choice left was to wait until the fuel ran out and come in dead stick. 27 minutes later the engine cut. I used half flaps only for landing just to slow it down a bit and the landing was agreaser but that tail took ages to come down. Aha they have got the C of G calculations wrong I thought I will investigate the throttle problem, but I measured the wing cord and the cord is 370mm therefore the C of G should fall at 123mm and not 100 mm as stated 23mm too far forward almost an inch. That will account for the tail reluctant to come down, and the model almost wanting to tip on it's nose on take off, the model is nose heavy at 100mm This will also account for the not getting a good roll rate, so I will move the battery back by about 2-3 inches and go for 123mm C of G and test it again. It's so lightly loaded that it lands almost like a Piper Cub. Alan H

]Bygglänk[/url]Länk
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang
 
Inlägg: 401
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Ryan STA 120, Black Horse

Inläggav Linkan » lör 22 sep 2012, 12:42

Långsamt går det framåt. Motorspantet och dess närområden är skyddat och förstärkt med epoxy. Dekaltrimning på börjad.

Bild

Bild

Bild
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Ryan STA 120, Black Horse

Inläggav Linkan » tis 18 sep 2012, 22:21

Äntligen en kväll med ösregn och mörker! Har börjat klämma lite mer ingående på prylarna, spenderade ca tre timmar med min Ryan ikväll. Brukar börja med att montera och passa in motorn då jag tycker det är smidigt att göra det innan stabbe och fena sitter på plats -speciellt när man monterar lite större modeller i ett litet rum. På många ARFer är ju motorns centrum inritat på motorspantet, så även denna gång. Men jag fick det inte till att stämma riktigt bra när man "ställde" motorn på plats och sedan trädde på motorkåpan. Det ska ju linjera och se ok ut med spinnern mot kåpan tex. Nu blev det ett tidsödande pyssel att hitta rätt motorplacering och den väl tilltagna inbygga högerriktningen skapar ju en del huvudbry. Detta brukar inte vara så besvärligt men med en ganska smal kropp och lång motorkåpa blir det ganska tydligt om det inte är rakt och fint. Jag tror jag fick till det någorlunda tillslut Bild .
Det alltid lika tråkiga arbetet med förstärkning/bränslesäkring av motorspant och övriga åtkomliga områden är också påbörjat. Jag använder som så ofta Cascos 24h epoxi blandat med t-röd. Vid spantinfästningar läggs dessutom kolfiberväv.
På denna kärrar sitter tanken ca 1dm bakom motorspantet och jag tror att det är för att inte tyngdpunkten ska påverkas för mycket. Men ändå finns det vanliga runda hålet för tanken längst fram så där får jag nog hitta på något för att få det tätt.
Skönt att ha börjat så smått och ännu en gång kan man dessutom glädjas åt en enorm motorkåpa som slugar hela motorn, det kommer endast att behöva gåras ett litet hål för nålen Bild .
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Ryan STA 120, Black Horse

Inläggav redbaron » sön 09 sep 2012, 14:19

Det är ju nästan så du har plats för hela byggboden i den modellen... Bild

Bild
Användarvisningsbild
redbaron
 
Inlägg: 175
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 01:00

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron