Sida 1 av 3

Re: Draken EDF

InläggPostat: ons 03 okt 2012, 22:44
av Staffan B
Nej just det! Katalogen ljög om datan på dioderna, uppgav 1,8-2,4 volt. jag körde på 2 volt. funkade i 10 min. skall kräva nya av Kjell o co

Re: Draken EDF

InläggPostat: ons 03 okt 2012, 10:44
av Linkan
Grymt Staffan! SYnd att "lågan" inte varade så länge....

Re: Draken EDF

InläggPostat: ons 03 okt 2012, 06:46
av Staffan B
Här var det Ljus !! :D

Bild

Re: Draken EDF

InläggPostat: lör 22 sep 2012, 12:36
av Linkan
Tackar! Dåligt ljus?? Det var ju nästan mörkt...

Re: Draken EDF

InläggPostat: fre 21 sep 2012, 16:32
av 802°
Här kommer ett par bilder från i måndags.
Det var riktigt dåligt ljus så det var svårt att få till bra bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Draken EDF

InläggPostat: mån 17 sep 2012, 21:31
av Staffan B
Tidigare fråga ang. motor mm. Motorn är en outrunner 4300 kv dvs. 4300rpm/volt. Det gör alltså 4300 x 11.1 v = ca 48000 rpm. Fartreglaget "ESC " klarar 30 amp. Testade den på full sula på bänk, drog ca 12,5 ampere. Gör lite mindre i luften. Och som Linkan säger : ca 10 min. i luften, Helt ok!

Re: Draken EDF

InläggPostat: mån 17 sep 2012, 20:18
av Linkan
Provflugen!! Bild

19.00. Vinden börjar avta. Slänger mig på telefonen och ringer en kompis med kamera och som dessutom har några extra lipo paket (bilåkare...). Han hänger på, i med prylarna i bilen och iväg! På fältet 19.30 och det börjar skymma ordentligt. Skruvar ihop grejerna, eller nej det behövde man ju inte... på med sändaren och anslut acken och sedan iväg! Försöker trimma in den lite mellan svängarna, den försvinner fort i det något svaga ljuset. Fick ett lite knepigt fenomen vid fullgas då motorn efter en stund gick ner i varv för att sedan gå fullt vid 80-90%? Gick ner och ändrade trottelinställningarna som jag justerat till max åt båda håll (+-110%). Sedan fungerade det fint! Tio minuter i luften på en ack och varierande flygning. Flög upp två ack sedan blev det för mörkt. Att göra till nästa flygning: Minska utslagen utan dualrate, och öka de samma med dualrate tillslagen.
Får väl säga att jag är nöjd med min första "jetkärra"!

Vi får se om det dyker upp några bilder också.

Re: Draken EDF

InläggPostat: sön 16 sep 2012, 22:08
av Staffan B
Vitt " Island" Grönt " Öland " :lol:

Re: Draken EDF

InläggPostat: sön 16 sep 2012, 21:46
av Lars
Linkan skrev:Ingen provflygning ännu, vädret lämnade en del övrigt att önska....

Nej inget väder för lättviktsdrakar

Linkan skrev:Fläkten är 64mm i diameter,

och servon av det välkända fabrikatet "svart" och fartreglage från den stora tillverkaren "blått"

Re: Draken EDF

InläggPostat: sön 16 sep 2012, 20:25
av Linkan
Ingen provflygning ännu, vädret lämnade en del övrigt att önska.... Fläkten är 64mm i diameter, mycket mer vet jag inte. Acken är tre celler 11,1V, 1550 mAh och 30C. Mycket nytt att lära sig när det gäller el.
Hoppas på provflygning någon kväll i veckan.

Fina bilder Andreas!