ESM F6F Hellcat

Byggen som är på G!

Re: ESM F6F Hellcat

Inläggav Emil » tis 04 feb 2014, 19:41

Då har det pysslats en skvätt ytterligare. Jag har samtidigt renoverat sovrummet och byggt lite hyllor, så det går inte bara snabbt.

Eftersom alla warbirds jag tidigare byggt kräver vikt i nosen är jag noga med att få fram innehållet så långt som möjligt. Jag valde att knäcka till en aluminiumplåt i skruvstycket för att fästa in mottagar- accen på insidan av brandväggen.

Bild

Bild

Sedan tyckte jag att medföljande bränsletank var för liten och hade lite övrigt att önska. Jag bytte ut den mot en mer robust med större volym. Improviserade lite med en halv kabelgenomföring så att slangarna inte skulle vika sig mot brandväggen. Tätade också till det stora hålet i brandväggen, så det inte blir så mycket kladd på fel sida.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan gav jag mig på motorkåpan. Började med att ta ur lite material i medföljande träram, så att luften har lite lättare att komma ut. Limmade in den i motorkåpan. Efter det gjorde jag lämpliga hål för utstickande attiraljer. Knåpade också ihop en motor-dummy, för att minska inloppsvolymen. Limmade in fästen för motordummyn och glasfiberarmerade hela kalaset i motorkåpan. Det var betydligt mer mätande och pysslande än vad jag trodde. Motorkåpan skruvas inifrån, vilket ger små marginaler för att undvika krockar mellan motor, dummy, infästning m.m. Bifogar en liten bildserie som jag hoppas är hyggligt beskrivande.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är motorinstallationen klar, nu återstår bara resten…
Någonstans på bilderna ovan går det att se vad nästa bygge skall bli. Någon som hittat ledtråden som lite lömskt finns gömd :D

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » mån 27 jan 2014, 22:59

Man undrar hur sjutton de tänker när de släpper ut modeller som det är så mycket extrajobb med och kallar det ARF ?? Nästan skratchbygge vill jag påstå :evil: Fast det verkar ungefär likadant oavsett fabrikat. Kämpa på Emil, du fixar det ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » tis 21 jan 2014, 22:09

Kämpa på! Att vara noggrann och fixa till det som inte är riktigt nu kommer att betala sig längre fram. Men man kan ju tycka att det är lite väl dålig passning emellanåt.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 19 jan 2014, 22:04

Då har jag kommit en bit till. Som förväntat blev det en del slipande, funderande och justerande innan de olika delarna kunde hamna på hyggligt rätt ställe. Vi börjar med lite tokigheter:
Mallen för att borra styrpinnar hade lite övrigt att önska. Det är kul om hålen i mallen kunde sitta på rätt ställe. Känns lite som en bra sak med en mall.
Bild
Bild
Sedan har de gjort urtag för 4 ca gångjärn, men det 4:e sitter på samma ställe som höjroderstyrningen. Jag valde efter lite funderande att helt enkelt inte använda det 4:e gångjärnet. Det blir tillräckligt starkt ändå.
Bild
Bild
Hålet för aluminiumröret satt lite på fel ställe, så att passformen hade lite övrigt att önska. Slipade upp hålet en skvätt.
Bild
Efter att borrat nya hål i mallen, som satt på mer praktiska ställen, slipade jag bort färgen på lim-ytan samt borrade hål för styrpinnar.
Bild
Bild
Sedan funderade jag igenom hur jag skulle styra sporrhjulet. Anvisad metod fungerade inte, eftersom det var för trångt i kroppen. Jag fick kapa styrarmen en skvätt, så i alla fall den fick plats. Gjorde det färdigt och torrmonterade allt för att vara säker på att det passade. Turen var med mig, så det funkade.
Bild
Bild
För att göra hål för platta gångjärn ändvänder jag min lilla fiffiga såg. Jag hittade ett extra smalt blad på Jula. Det är bara att starta och tryck till, vips så finns det ett perfekt spår.
Bild
Bild
Bild
Sedan var det bara att sätta igång. Det är många moment med ömsom CA, Epoxy och Vaselin. Vaselin är grymt bra om min vill låta bli att limma ihop saker som inte skall limmas. Jag använder en lite pensel, så det säkert kommer in i alla skarvar. Jag bytte också ut pinngångjärnen mot Robart och alla linkar och vajrar. Det som följde med modellen kändes inte riktigt hundra. Mycket mätande så att vinklarna blir rätt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det var allt för den här gången, men snart är jag tillbaka igen…
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » mån 13 jan 2014, 20:06

Det kan vara värt ett försök, för som dom ser ut nu gör de ingen glad. Jag har kommit en bit till, så nu är stjärtpartiet klart. Tro nu inte att det är ett parti man kan rösta på i valet i år, även om det finns ett som kan byta namn till just det... :D

Bilder på planets stjärtparti kommer så fort jag får en timme i lugn och ro framför datorn, förhoppningsvis blir det snart.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 11 jan 2014, 22:38

Emil skrev: Är det bara att köra med varmluftspistolen tills det mjuknar?

Jag vet faktiskt inte, du får prova om du vågar.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tor 09 jan 2014, 19:45

Japp, glasfiber är de gjorda av. Värma lät intressant. Jag har försökt att hitta ett ställe att spänna upp dem från insidan, med det är hjul och annat skräp i vägen. Har funderat på att skära bort vingarna som skevar och limma dit nya på insidan och förstärka med ett lager väv. Värma känns intressant, har inte tänkt på det. Är det bara att köra med varmluftspistolen tills det mjuknar?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » ons 08 jan 2014, 18:26

Härligt att du är igång! Spinnern ser perfekt ut tycker jag. Ang luckorna, det går inte att tvinga dem på något sätt? Beror ju på vilket material (gissar glasfiber) men att värma och/eller limma något på insidan som rätar upp dem kanske kan fungera. Snygga bilder också!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tis 07 jan 2014, 17:51

Hej alla glada!
Nu har jag äntligen kommit igång med monteringen. Som sist när jag byggde en ESM är ytskiktet på kärran riktigt fint, men resten har lite övrigt att önska. Manualen är lika förvirrande som sist och passformen är riktigt usel. Sammantaget innebär det att det som till synes är enkelt, blir svårt och tidsödande. Det tar längre tid att lista ut hur det är tänkt, eller inte tänkt, än vad det tar att utföra monteringen. Sedan behövs det slipas och gnidas på i princip allt för att det skall passa ihop. De lyckas inte ens att skicka med en rund träpinne. Det står att den skall vara runt 6 mm, men de är ovala. 5 mm från ena hållet och 6 mm på andra, är inte det fantastiskt så säg.
Jag tänkte att jag skulle börja med att fixa till hjulbrunnarna samt montera ställen med luckor. Upptäckte att passformen på hjulbrunnar och landställsluckor hade lite övrigt att önska. Här fastnade jag i tanken en stund, eftersom alternativet att bygga egen brunn också medför egna luckor. Eftersom luckorna är formade som dom är, behöver jag göra dem i glasfiber. Då behöver jag dessutom leta upp rätt färgnyans för att det skall bli snyggt. Tillsammans sjukt mycket mer jobb än vad jag hade tänkt mig. Jag lämnar helt enkelt det eländet till ett senare tillfälle.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Klassisk ving- och flaps-servomontering. Skär ut för arm, limma klossar, borra och skruva fast.
Bild

Tog sedan tag i att borra hålen för pinnarna som håller vingen. I princip omöjligt och veta var man skall borra, då det inte finns något att mäta ifrån. Jag chansade en smula och det gick nästa hem. Bara 3 mm fel. Efter det använde jag den beryktade slipa-fyll-borra metoden. Efter det passade det fint.
Bild
Bild
Bild
Pusslade sedan till lufttank med tillbehör. Eftersom kärran är midvingad var det direkt ont om plats på ovansidan av vingen. Fick se till att inget sticker ut mer än 60 mm och att det inte krockar med tank och servon. Efter mycket mätande fick jag till det.
Bild

Efter det var det dags för limning av vingen. Som ni ser är den 3-delad och även här skall man borra hår för styrpinnar. Efter mycket slipande och justerande landade det tillslut där det skulle vara.
Bild

Sedan skulle det limmas skevroder och flaps. Skevrodren sitter med CA-gångjärn och flapsen med vanliga platta gångjärn. När jag limmar dem brukar jag använda mig av en pensel och vaselin. Kluttar man på noggrant på leden lyckas det varje gång.
Bild
Limmande sedan på förstärkningen för vingskruv och borrade hål, både i kropp och vinge. Mätte såklart noggrant först, så att eländet blir välflygande. Som tur var kollade jag förstärkningen före jag limmade. Som ni ser på bilden är hålen bredare isär än vad förstärkningen för montering av insatsgängan är. Detta är så j-la typiskt ESM. Kan tyckas enkelt att åtgärda, men om man inte provmonterar allt, försöker lista ut om de eller jag har fått kallbrand i skallen, så tar det såå lång tid att göra det enklaste.
Bild
Bild
Sedan tog jag och monterade moroten. Jag valde att vrida den 24 grader för att upp ner trottelarmen och centrera ljuddämparen. Ljuddämparen på en OS-200 är som ni ser något av en koloss. Med vinklingen fick jag även upp förgasaren några millimeter. Tankplacering med inverterad motor är långtifrån optimal på denna kärra. Nu ligger förgasaren i underkant på tanken, men borde ligga i mitten. Vi får hoppas att det går bra att använda en motor utan pump. Om jag skall montera om tanken till rätt placering behöver jag bygga in den i vingen, vilket inte låter sig göras.
Bild
Bild

Provmonterade spinnern och jag tycker att det ser hyggligt ut. Kanske lite stor, men jag behöver lite diameter för att startern skall orka dra runt den stora motorn. Vad tror ni? Kan det funka eller är den för stor?
Bild
Bild

Torrmonterade ställ och lufttillförsel och de höll trycket i 12 timmar. Hoppas bara att kraften räcker till, tunga rackare det där.
Bild

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » fre 02 nov 2012, 00:16

Kul! Och när den slår i backen går vi till baren och tar en droppe ! :lol: Dålig va ?
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop