Calmato Sport 40 i ny mundering

Byggen som är på G!

Re: Calmato Sport 40 i ny mundering

Inläggav Linkan » lör 07 feb 2015, 11:49

Rolig ide Emil! Större fena eller två fenor i vardera änden på stabben kan nog också vara bra när det blir tvåmotorigt. Men Calmaton har ju ganska lång kropp så den går nog fint ändå.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » fre 06 feb 2015, 08:06

Det hade varit något, en extra i nosen. Hmm, får fundera på det lite :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Johan J » tor 05 feb 2015, 21:44

Fräckt Emil! Kör hårt, snart kan vi ha 2-motorsträff på fältet :-)

Men du - finns det inte utrymme för en tredje motor i nosen?
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Emil » tor 05 feb 2015, 21:31

Jag siktar på någon grad eller två nedåt. Hur det blir sidledes får vi se, rakt fram eller en skvätt utåt.
Jag gillar ditt förslag med en förlängd sprygel, men jag har börjat genomföra en annan variant. Sannolikt helt kass, men jag har kommit på den själv :D Förhoppningvis får jag till den så att jag kan mäta mig fram till rätt vinklar och att de blir lika på båda sidor. Jag slänger upp ett par bilder till helgen, så ni kan såga idén ordentligt.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » tor 05 feb 2015, 08:53

Hej Emil, kul att höra av dig igen :D Ger inga goda råd i saken, har för lite erfarenhet i saken. Men tittar jag på dc 3:an har dom vinklat BÅDA motorerna 1,5 grader utåt, 1,5 nedåt. Instruktionen säger att skulle en motor lägga av så kommer utåtvinkeln att delvis kompensera för vridningen som kommer. Vilket gör att det går hyfsat att flyga på en motor. Detta enl. konstruktören. Låter vettigt i mina öron. Nedåt vinkeln är nog som vanligt, beror på hur den uppför sig vid gaspådrag. De flesta har ju någon grad ned. Undantag Catalinan, den har 4 grader uppåt !! Detta för att hjälpa den upp ur vattnet som suger fast ganska ordentligt.
Tips, gör nya spryglar i plyfa med gondolförlängningen i ett stycke på var sida motorn...
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Re: Calmato Sport 40 i ny mundering (nu med 2 motorer)

Inläggav Emil » ons 04 feb 2015, 21:47

Nu har calmaton fått komma ner från skäms-hyllan. Som av en händelse fick jag tag i en Saito 40FS och vips så hade jag två stycken :D. Dessa två små puttrande skönheter skall monteras på var sida vingen på den något tilltufsade Calmaton. Lite sugen på 2-motorigt har jag allt varit en stund. Det är som tur inte värre skador än att det går att fixa till.
Jag har beställt och hämtat material hos MBS, så nu är det bara tiden som saknas :? Han hade tyvärr ingen tid på lager...

Jag har läst lite om motorvinklar på 2-motoriga kärror och det verkar finnas lika många regler som människor. Är det någon som läser detta som har någon erfarenhet om vinkling vertikalt och horisontellt?

Jag har smygbörjat lite med motorfästen och lite råbarkat sågat hål i vingen.

Bild
Bild
Bild

På återseende...
Senast redigerad av Emil mån 09 feb 2015, 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » sön 07 apr 2013, 11:36

Jo, den är nere. Det var lite pyssel att få ner den, men inte lika mycket som det kommer bli att reparera. Nu får den hänga ett tag i garaget och skämmas. Vi får se om det blir reparation i snart eller till vintern. Vingen fick två saftiga törnar och kroppen är av vid brandväggen...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 06 apr 2013, 21:29

Har du fått ner den ännu?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Andreas J » tis 02 apr 2013, 10:51

Nej vad tråkigt att höra! :( Hoppas att den bestämmer sig för att inte vara alltför illa däran efter en kall natt i ensamheten...
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav Linkan » mån 01 apr 2013, 21:57

NEEEEEJ! Attans! Nog måste det varit roderfladder om båda skevrodren lossnar. Lossnade de så mycket att de trillade ner på marken eller blev de hängandes i länkaget? Vissa maskiner är praktiskt taget omöjliga att styra utan skev, jag brukar faktiskt för skoj skull testa mina kärror (fråga mig inte varför...) och kan säga att ju mer lågvingat det blir ju knepigare brukar det bli.
Mitt tips för att undvika detta i framtiden är glappfria servon, kullinkar överallt och gärna stiftade gångjärn. Hoppas att du får ner kärran snart och att den är lättlagad. Säger som Max, lider med dig :cry:
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop