Calmato Sport 40 i ny mundering

Byggen som är på G!

Re: Calmato Sport 40 i ny mundering

Inläggav Linkan » sön 22 feb 2015, 22:17

Det blir ju fantastiskt bra Emil! Om det fungerar bra (vilket det kommer göra) så tycker jag du ska knåpa ihop ett par motorkåpor också.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 22 feb 2015, 21:25

Då har jag kommit en liten bit till. Motorinfästningen är nu bränslesäkrad och klar:
Bild
Bild
Nya skevroder är tillverkade och inpassade:
Bild
Bild
Jag har också hällt på lite klädsel, så vingen ser lite trevligare ut:
Bild
Bild
Bild
Nästa steg blir att byta ut skevroderservona mot nya som har tandade drev. De har en tendens att fungera sämre utan tänder :-). Sedan skall skevrodren få kläder och limmas på plats samt lite länkage på det. Sedan är det kroppen som kommer upp på bordet...

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » lör 14 feb 2015, 21:02

Ha-ha Staffan! Det måste vara århundrades skämt. Det finns ingen i hela världen som kan ligga före dig när det gäller modellbygge. Det tar mig 3 månader att laga en reva i klädseln. På den tiden har du byggt en kärra från kvistar och strån och byggt två ARF:er samt renoverat dotterns badrum. :D :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » lör 14 feb 2015, 19:37

Hörru, jobba inte för fort nu, jag har mycket kvar. Ska bli kul att se hur det lyckas så småningom. Får bli en sväng i kväll så jag hinner i kapp.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » fre 13 feb 2015, 18:12

Då har det knåpats en skvätt till.
Eftersom jag inte visste hur vingen såg ut inuti när jag började sågade jag rakt igenom. Utifrån det blev det lite extra att laga. Dock bara på ena sidan. När jag sågade den andra tog jag bara ut hälften, eftersom jag visste hur det skulle bli.
Bild
Bild
Sedan blev det lite andra hål i vingen när den lite nesligt landade i en trädtopp. Där blev det lite ytterligare lagningar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan har jag fortsatt med byggandet av motorinfästningen och hittade som tur var en alternativ placering av gasservot. Lite nesligt att det inte gick att vrida förgasaren, men det gick ändå bra till sist. Faktum är att det enligt mig blev bättre. Nu är länkaget lika på båda sidor så det blir lättare att ställa in. Byggde klart lite kosmetika också. Bara lite, för denna modellen skall inte vara med i någon skönhetstävling. Jag skall bara se hur det fungerar (eller inte).
Bild
Bild
Bild
Bild
På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » fre 13 feb 2015, 17:48

Den är inte så stor, det är en närbild :D . L 7.5 cm, H 3 cm, D 2 cm.
Det är en sådan här:
http://www.hangar-9.com/Products/Defaul ... dID=HAN192
https://www.youtube.com/watch?v=2VGwnYE4U1k

Jag använder den mycket, både till fly och hemmet.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Claes W » tor 12 feb 2015, 17:36

Vilken snitsig vinkelmätare du har Emil! Men den ser väldigt stor ut - är är det en liten givare plus lådan med displayen??
C
Claes W

Inläggav Emil » mån 09 feb 2015, 21:16

Kikade lite nyss och upptäckte att jag inte var närmelsevis så nära en bra lösning som jag planerat. Efter närmare kontroll av mina Saito-40FS upptäckte jag att det är den enda motorn som jag har med förknasare och insugningsrör som är gjutna i ett stycke. Det är säkert praktiskt vid tillverkning, men inte om en byggare hade planerat att vrida förknasaren på den ena motorn för att gasreglagen skall bli spegelvända. Efter den upptäckten ser jag två alternativ: 1) bågfil och lim. 2) tänk om på placering av gasservo. Efter upptäckten att bågfilsbladet var slitet, väljer jag alternativ 2 :D Nu har jag i alla fall en ny plan, vi får se när jag får mer tid...
Bild
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » sön 08 feb 2015, 14:29

Fick allt till ett litet byggpass i morse :D
In med mojängen i vingen och justera alla vinklar. Jag körde på samma som Staffans DC3:a. 1.5 grad nordost :shock:
Bild
Bild
Sedan byggdes det en liten koja för tanken och gasservot. Det är viktigt att även de trivs.
Bild
Det är ganska mycket pyssel kvar även med reparationen från det sista fiaskot när den fastnade i trädet. Det får ta den tiden det tar.
Om det visar sig bli långtråkigt, så finns det en annan låda som står och väntar :D
Bild

på återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » lör 07 feb 2015, 12:05

Större fena, check. Jag gjorde det vid första modifieringen med förhoppningen att kniväggsegenskaperna skulle förbättras :D

Knåpade en skvätt med motorfäste-tank-servo-vingförstärknings delarna, det som på fackspråk även kallas mojänger.
Bild
Bild
Bild

Jag hoppas att jag inte är helt ute och cyklar, men kommer på ett eller annat sätt få reda på det. För att vara tydlig: Hojta till om det ser tokigt ut!

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop