Calmato Sport 40 i ny mundering

Byggen som är på G!

Re: Calmato Sport 40 i ny mundering

Inläggav max » mån 01 apr 2013, 20:50

Lider med dig :(
Användarvisningsbild
max

Inläggav Emil » mån 01 apr 2013, 20:40

Då var premiären uförd och den flög till en början riktigt bra. Tyngpunkten landade väl och det gick bra att taxa på fältet utan att tippa över. Jag fick också lärt mig lite mer om aerodynamik. Jag gillar ju verkligen att lära mig nya saker, men denna lärdomen hade jag gärna varit utan. Servona som jag använde till skevrodren glappade i neutraläget. Så pass mycket att det gick att vicka skevrodret några millimeter, men jag tänkte att det spelar väl ingen roll. Jag tänkte tanken "flutter", eftersom jag har läst om det. Ändå lät jag de servona sitta kvar. Jag är inte säker på att det var "flutter" jag råkade ut för, men allt tyder på det. Senaste gången jag såg kärran var det på 7 meter håll...

Det som hände var att efter en liten stunds flygning så släppte båda skevrodrena samtidigt :shock: Efter det var styrförmågan en smula begränsad. Tyvärr blåste det en del och jag var på väg från fältet, så det gick inte att vända med bara sidorodret. Jag gjorde mitt tappraste för att få ner modellen, men den skymdes bitvis av träden i kortändan på fältet. Plötsligt dök den upp och var då över det stora flygfältet på väg in i skogen. Där sitter den nu på 7 meters höjd oåtkomlig :cry: Motorn har jag för den låg på marken...

Skall fundera på att vässa till sågen och se vad man kan göra med den. Jag gillade verkligen kärran. Lite lim, nya servon så skall den kanske upp igen. Den som lever får se om den kommer ner. En sak är säker, den kommer att få det ensamt och kallt inatt.- Det förtjänar den...

Det blev dock lite trevlig flygning med SU-31:an, så lite glad är jag ändå.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Yof » fre 15 mar 2013, 01:10

Den blev riktigt läcker!
Nu vill vi se den i "Hangaren" på hemsidan också. ;)
/Peter C
Med tillräcklig stor motor flyger allt...
Användarvisningsbild
Yof
Site Admin

Inläggav Emil » tis 12 mar 2013, 09:48

Med denna kylan får man nog sy in elslingor i händerna för att kunna flyga :D (kanske en idé att ta patent på?)
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » mån 11 mar 2013, 20:08

Kul konvertering Emil ! Angående flyga, varsågod fältet är ditt ! ta med gasollampa för att förvärma motorn bara :lol: Långkallingar är också bra att ha !
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » mån 11 mar 2013, 16:23

Det var som sagt lite pill med klädseln, men för att vara första gången jag provar på det så får jag vara nöjd. Det har saxats och knivats en del kan jag meddela :D

Det är helt klar sånär som loctite på 2 skruv och att ställa in roderutslag, ca 5 minuterarbete kvar alltså. Jag är mer än småsugen att vifta upp den i luften :twisted:
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 10 mar 2013, 22:58

Det ser ju ruskigt snyggt ut, till och med mönsterpassning mellan vinge och kropp! Bra jobbat! Helt färdig och klar för start alltså?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » lör 09 mar 2013, 20:03

Jag hoppas också att den flyger bra och hjälper mig med träningen att landa med flaps :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav VictorBjörkman » lör 09 mar 2013, 19:23

Fasen vad häftig den blev Emil, riktigt rolig idé! Hoppas den flyger lika bra som den ser ut också nu då :)
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Emil » lör 09 mar 2013, 15:23

Sådär, efter otaliga 20-minuterspass är Calmaton klar. Nu börjar jag få kläm på hur man klär en modell, detta var första gången. Helt klart mer pyssel än vad jag trodde, men väldigt roligt. Kanske inte så kul med klädsel på klädsel, men tillslut fick jag kläm på det med. Den blev lite tyngre än originalet, men ungefär som förväntat. 250 gram tyngre blev den, sammanlagt ca 2800 gram.
Jag gillar RAF, syns det? Här kommer lite bilder av det färdiga resultatet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Servo installationen:
Bild
Bild
Jag gjorde en lightmodell av en instrumentpanel, så nu vet jag mer hur det fungerar också :-)
Bild
Thunder Tiger 75, funkade bra i den gamla Calmaton och gör det säkert i denna också.
Bild
Stjärthjulet monterat enligt klassiskt manér.
Bild
Vi får hoppas att flapsen bromsar upp ekipaget utan att flyga av...
Bild
Balanserad på 93 mm från framkant, hoppas det blir bra. Enligt manual skall det vara 80-90mm...
Bild

Nu är det bara att invänta en smula bättre väder...
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop