Calmato Sport 40 i ny mundering

Byggen som är på G!

Re: Calmato Sport 40 i ny mundering

Inläggav Emil » mån 10 dec 2012, 21:51

Bra idé, den tar vi! Staffan har lovat att hämta material hos Magnus idag, så det kan bli flaps. Hittade lite belysning i en låda också, skall se om det går att klämma dit med.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 09 dec 2012, 21:43

Tycker absolut att du ska bygga klaff om du orkar. Du kan ju bara dela skevrodret, 1/3 blir klaff och 2/3 bli skev. Sedan kan man ju bygga på roderna lite bakåt med kanske 50% så att den inte blir seg i rollplanet och för att få bra effekt på klaffen. Så hade jag absolut gjort, men det blir ju en del extra jobb!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 09 dec 2012, 18:05

Jag var lite sugen på tvåmotorigt, men det verkar både pyssligt och en smula dyrt. 2 nya 4-taktare har en tendens att gräva ett stort hål i plånboken. Klaff däremot kanske det blir, vi får se vad det lider...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 09 dec 2012, 17:17

Kul projekt! Du ska inte ta i lite extra och bygga klaff och göra den tvåmotorig när du ändå är igång? :D
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » sön 09 dec 2012, 17:07

Håller nog med, den har fått hicka! Jag har 700 sedan igår ???? Vad säjer du Rimqvist ?
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 09 dec 2012, 16:37

...6 nya visningar medans jag skrev ovanstående svar. Tog ca 60 sek. Något är definitivt knas med räknaren...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » sön 09 dec 2012, 16:35

Tack Staffan! Jag använde Hangar 9:s klädsel som heter "UltraCote". Den är nog inte lika bra som oracover, men helt OK.
Jag sätter de nya gångjärnen bredvid.

Jag tror att du har rätt i att det är något fel på räknaren i tråden. Jag har mycket svårt att tro att en tråd om en gammal Calmato genererar 125 träffar på några timmar. Något är knas.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 09 dec 2012, 16:26

Hallå Emil! Fråga 1 : Det färjade limmet gör inget om du använder en bra klädsel, typ Oracover vilken jag tycker är den lättadte att få snygg. Användes bl.a av Hangar 9 om jag inte tar fel. En del klädselmaterial har den egenskapen att om du behöver värma loss och flytta lämnar den limmet och färgen kvar tyvärr.
Fråga 2: Jag skulle nog försöka flytta på dem eftersom det gamla stället troligtvis redan är impregnerat med ca-lim vilket gör att du nog får sämre limegenskaper där...
Gärna andras åsikter ?? Den jättegamle :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Calmato Sport 40 i ny mundering

Inläggav Emil » sön 09 dec 2012, 11:48

Calmato sport en fantastisk flygmaskin, med en direkt usel klädsel. Jag tänkte att det får jag göra något åt och på kuppen kanske jag lär mig att klä modeller. Alltid kul med något nytt.
Först hade jag tänkt att renovera min gamla Calmato, men så dök det upp ett tillfälle att införskaffa en ny av Sonny. Jag har inte bestämt mig exakt hur det skall bli när det är klart men tanken är att skoja till den lite och konvertera den till en warbird-trainer. För att uppnå det behövs:
Camouflage-klädsel
RAF-märkning
Konvertering från trike till taildragger
Infällbara ställ
Större sidoroder (Behövs också för att kunna flyga knivegg längre sträckor)

Vi får väl se hur det blir när det är klart. Först en bild på originalet.

Bild

Någon i Kyoshofabriken haft en dålig dag när de limmade gångjärn. Jag tror att tanken med dem skall vara att de når fram hela vägen till skevrodret :scratch: . Tog en bild på en sprucken sprygel också, den sprack säkert samma dag.

Bild
Bild

Eftersom klädseln är så dålig var det kanska enkelt att få loss den med hjälp av värmepistolen. Det bliv lite rester kvar här och där, men det mesta blev rent. Jag har valt att skära av alla gångjärn :affraid: , så jag kan komma åt att klä ordentligt. Som synes på bilden på gångjärnet ovan var det dessutom en nödvändighet. Det blev till att skära ut i vingen för att få loss skev-länkaget, med det skall nog gå att få ihop igen.
Bild
Bild
Bild

Ett par frågor till er andra som kan:
Är det viktigt att ta bort alla klädselrester, även om resterna bara består av den färgade limmet?
Går det att få loss CA-gångjärnen, eller skall de lämnas kvar och montera nya gångjärn vid sidan av?

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Föregående

Återgå till In the workshop