Gloster Gladiator J8

Byggen som är på G!

Re: Gloster Gladiaton J8

Inläggav Emil » mån 01 apr 2013, 11:33

Tack för tipset! Skall kolla om jag hittar rätt färger, gissar att det kan vara lite krångligt.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Johan J » fre 29 mar 2013, 19:56

Med lite pyssel kan du göra dem själv om du inte får några färdiga kronmärken..
Förstora dem i en kopiator så du får propotionerna, sen får man gå den hårda vägen med sax och rakblad.
KP skylt eller liknande har självhäftande film i hög kvalité, så kan du med lite arbete tillverka dem själv precis som du vill ha dem.
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Emil » fre 29 mar 2013, 11:17

Det har inte hänt så mycket det sista. Som sagt är Bengt klar så långt han kan, nu hänger det på mig. Jag har i alla fall kommit en liten bit på väg.

Motorkåpan är plastad där det behövs på insidan. Jag slipade en fördjupning som jag monterade en aluminiumplåt i. Detta för att motorns ventilkåpa liggen nära och jag tror det är bra med en kylfläns. Vi får väl se om det fungerar. Plastade även fast en fästkant för motordummyn.
Bild
Motordummyn har fått ett par lager färg. jag har inte bestämt mig om det skall få ett mer skalalikt utseende, eller om jag skall nöja mig så här. Vi får se.
Bild
Som jag skrev tidigare behöver vi lite dödvikt för att få tyngdpunkten på rätt ställe. Jag var nere i verkstaden och tillverkade en 100 grams propellerbricka och fräste ur en spinner, så det får plats en större propeller. Jag gjorde tunna plåtar som skall skruvas fast på baksidan av motordummyn, motsvarade 100 gram. Sedan fräste jag ett par aluminiumdistanser som skall fästas under motorfästet i samma skruv som motorn sitter tillsmmans med och ett gäng tyngre plattor så vi kan anpassa den slutgiltiga balanseringen.
Bild
Jag väntar med spänning på besked från Magnus på MBS om hans leverantör lyckas leverera några kronmärken i de större storlekarna. Om han inte lyckas vet jag inte riktigt hur jag skall få till krommärkena enligt förebild. Finns det någon som har några tips?
Glad påsk och på återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » sön 24 mar 2013, 11:19

Vi får se om jag vågar själv, jag tror att jag kommer att vara lite för skakis. Jag tackar och bockar för erbjudandet!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » ons 20 mar 2013, 14:01

Emil skrev:Klart vi säger till när det är dags! Hur skall DU annars kunna flyga den när det är dags för premiär :D

:D Det fixar du enkelt själv, men självklart ska jag hjälpa dig om du vill! Jag är inte det minsta orolig, den kommer flyga som en dröm!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Andreas J » tis 19 mar 2013, 00:07

Oavsett vem som flyger så måste en gubbe sättas bakom kameran, för den vill jag se flyga!
Hälsningar,
Andreas, Göta Elves Squadron

Bild
Användarvisningsbild
Andreas J
Site Admin

Inläggav VictorBjörkman » mån 18 mar 2013, 23:25

Rätt man på rätt plats, eller vad är det man brukar säga? ;) Ska bli riktigt häftigt att se den flyga!
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Staffan B » mån 18 mar 2013, 22:42

Stackars Linkan :( Vilket ansvar du får, det har varit roligt lära känna dig ;) Först en dubbel sedan en trippel, det här blir kul !! Jisses,jag ringer TV..
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » mån 18 mar 2013, 21:10

Klart vi säger till när det är dags! Hur skall DU annars kunna flyga den när det är dags för premiär :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » mån 18 mar 2013, 12:09

Fantastiskt bygge! Säg till när det är dags att lufta den så att vi kan filma och fota!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop