Gloster Gladiator J8

Byggen som är på G!

Re: Gloster Gladiator J8

Inläggav Emil » lör 02 feb 2013, 20:11

Jag håller med! I mina ögon är det den vackraste dubbeldäckaren. Den skall kläs med Topflites matta klädsel. Kanske inte optimalt ur skalasynpunkt, men lätt att hålla rent och laga. Själva tanken är att den skall flygas duktigt. Jag känner på mig starkt att jag kommer att be dig Jonas att vifta med den första gången. Jag har en känsla av att mina knän kommer att vara lite i darrigaste laget :D
Senast redigerad av Emil sön 05 maj 2013, 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

Re: Gloster Gladiaton J8

Inläggav Linkan » lör 02 feb 2013, 20:03

Oj oj oj! Vilket bygge! Dessutom är förebilden en mycket vacker skapelse tycker jag. Det ska bli spännande att följa fortsättningen. Ska den kläs med siden eller blir det modernare material?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Gloster Gladiator J8

Inläggav Emil » lör 02 feb 2013, 19:24

Här byggs det en Gloster Gladiator J8. Vi har inte siktet inställt på Muséeskala, men det skall finnas viss förankring i verkligheten. Konstruktör och byggare är Bengt Kreuger, Palles morbror. Bengt har bygg ett och annat plan under sina dryga 65 år inom hobbyn, vilket ni kan se av bilderna. Jag agerar stolt materialförvaltare och sponsor. Jag har fått fin hjälp av Palle med kollegor att skapa den fantastiska motorkåpan som och så går att beskåda nedan.
Fakta om modellen:
Motor: Thunder Tiger F130
Spännvidd: 1500 mm
Skala: 1:5,6
Vikt: sannolikt mellan 5,5-6 kg
Vingprofil: NACA 23012 (Originalet hade RAF 28, men vi bytte för att kunna få in servon till luftbromsarna i vingen)
Övrigt: Öppningsbar huv, 4 skevroder, 4 luftbromsar,

Förlagan är plan nr 243 och den enda riktiga bilden som jag hittat är den här. Den är tagen på Everödsfältet våren 1942.
Bild
Plan 243 levererades 28:e april 1938 och pensionerades pga utsliten stomme 27:e november 1944. Den hade då 913,35 flygtimmar. Den drevs av en Bristol Mercury VI på 650 hk som från början hade en 3-bladig propeller, men den byttes senare till en 2-bladig.
Jag har även hittat en teckning på hur den borde ha sett ut.
Bild

Här kommer ett gäng bilder som får tala för sig själva.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det kommer att ta ett tag innan tråden uppdateras med nya bilder, men jag skall göra det så fort jag kan. På återseende...
Senast redigerad av Emil sön 05 maj 2013, 20:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

Föregående

Återgå till In the workshop