Sida 1 av 3

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: sön 29 mar 2015, 16:40
av Emil
Nu är P-47:an klar att smygas upp i luften igen. YS-110:an är monterad med den trevliga Slimlinedämparen. Passade som en smäck! Avvägd på 105 mm från framkant. Några bilder:
Bild
Bild
Bild

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: tis 24 mar 2015, 21:30
av Emil
Då har det blivit dags för att ge P-47:an en omgång igen. Nu har den varit i luften en del och jag måste säga att det är en fantastisk flygmaskin. Lätt att göra krumbukter med och lätt att landa. Jämfört med min Hangar 9 Spitfire känns den som att landa en trainer. Faktum att även en medioker flygare som mig själv kan från tid till annan lyckas med en slow-roll som ser skaplig ut.

Dock kände jag att min Saito 125 är i minsta laget. Jag vill ha lite mer krut :twisted: . Det blev extra tydligt när den installerade 90 graders adaptern till ljuddämparen gick rätt av :shock: . Då fick Saiton lite mer krut och kärran det lilla extra som jag önskat. Eftersom det var mitt i flygsäsongen ville jag inte lägga för mycket tid på justeringar, så jag gjorde helt sonika ett hål i sidan på motorkåpan och drog ljuddämparen rätt ut :oops: . Dock fick jag inte tillbaka det lilla extra. Provade att borra ut ljuddämparen lite, men det räckte inte i alla fall.

Som av en händelse fick jag tag i en YS-110 som jag hoppas skall tillbaka det där lilla extra igen. Så nu är det dags för lite fix. Började med att laga det fula hålet i sidan. Jag valde att inte fin-spackla eftersom det är en warbird. Det skall vara lite bryskt utfört 8-) . Lägger in en lite bildserie på hur jag gjorde. Säkert skåpmat för de flesta. Bytte servoplacering och provmonterade min nya fina slimline ljuddämpare. Det hoppas jag blir trevligt. Blir det inte som jag hoppas så gör jag en större ombyggnad och klämmer in en Saito 200Ti :D . Det vet vi först efter provflygning.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: fre 22 aug 2014, 23:07
av Linkan
Äntligen! Min motor har fått pumpen bortagen och en vanlig förgasare sitter på plats. Även höjdroderlänkaget är ombyggt. Väntar bara på bättre väder....

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: tis 20 maj 2014, 06:40
av Linkan
Jag står i valet och kvalet om även jag ska göra om mitt höjdroderlänkage.... Har vridit och böjt i den svetsade detaljen och även låtit rutinerade svetsare inspektera utan att hitta några brister. Hur som helst, snart får vi ta och göra ett nytt försök!

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: tis 06 maj 2014, 22:50
av Emil
Som jag skrev i en annan tråd gick det sådär när den skulle upp första gången. Först pajade min Ubec när motorn var inställd på högsta varv och gick som en mycket högljudd klocka. Dylika saker är alltid extra spännande när det då inte går att styra gasen via sändaren och inte heller komma åt gas-servot, för att det ligger inbäddat långt under tanken tämligen osynligt. Då blev min kropp och knopp en smula stressad. Dock löser sig det mesta och det gjorde detta också. Efter att funderat på konsekvenserna tog jag LiFe-accen avsedd för ställen och pluggade rakt in i mottagaren. På så vis fick jag kontakt igen.

Sedan kom nästa spännande sak - Hur skall jag få in ställen? Antingen gick det att driva ställen, eller så gick det att driva mottagaren. Turligt nog fanns Jonas i närheten så han höll min andra kärra nära nog att den batterikabeln räckte fram. Första gången med en variant på startkablar till landningsställ?

Ungefär då upptäckte jag att fast jag rörde på sändarspaken för höjdrodret, så rörde sig inte höjdrodret. Kollade mer noga och såg att servot rörde sig, men inte rodret. Det visade sig att den finurligt påsvetsade armen på bygeln mellan höjdrodren minsann inte alls var så finurlig. Den hade nämligen valt att släppa i svetsen och roterade på axeln så fint, så fint. Tur var ändå att det upptäcktes på marken och inte i luften. Just höjdroder har en tendens att vara en smula mer viktiga på ett flygplan när det befinner si i flygande tillstånd.

Som ni förstår går det inte ens med bästa vilja kalla detta försök till första flygning för lyckat. Dock kan man kalla det ett mycket bra försök att slippa störta. I värsta fall hade jag inte haft någon manöverförmåga med höjdrodret, men å andra sidan hade det inte gjort något, för jag hade ändå inte haft någon kontakt med kärran alls.

Nu hoppas jag i alla fall att dessa två problemen är lösta. Ny kvalitets-Ubec inhandlad av MBS. Placerad på en stor vibrationsfri (förhoppningsvis) bit skumgummi medelst gummiband. Ny dragning av höjdroderlänkage med roderhorn fastskruvat i plywood.

Nu behövs bara lite flygväder!

Här kommer några bilder på det nya länkaget:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: sön 27 apr 2014, 22:30
av Staffan B
Roligt! Då blir det snart roteflygning då :D

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: sön 27 apr 2014, 22:03
av Emil
Ja, då var min också klar. Måste säga att det är en välkonstruerad ARF. Den är inte perfekt, men riktigt bra. Jag har valt att inte klämma dit några vapen ännu, vi får se om det blir senare. Det medföljde både kanoner och bomber. För att hitta rätt tyngdpunkt i lägsled behövde jag klämma dit 200 gram extra i nosen. Saito 125:an är ju så lätt så lätt :-). För första gången behövde jag också blya i sidled. Det krävdes 30 gram i höger vinge. Jag placerade tillsammans med skevrodret. Sammanlagd vikt utan bränsle landade på 5450 gram. Aviserad vikt skulle ligga mellan 4700g och 5200g och det stämde inte på denna kärran heller. Hade jag skruvad dit vapenarsenalen hade det adderat ca 150 gram. Vad vägde din Jonas?

Här kommer ett lite bilder från bygget och den färdiga kärran:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: sön 27 apr 2014, 07:04
av Emil
Det kan vi göra, för nu är min också klar. Jag skall försöka få lite bilder ikväll. Jag behöver köra lite motor först, så jag vet att den går bra.

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: lör 26 apr 2014, 14:03
av Linkan
Hur går det Emil? Ska vi planera in en gemensam premiär?

Re: Hangar 9 P-47D-1

InläggPostat: fre 18 apr 2014, 20:24
av Linkan
Mycket nära nu! Bara justera in tyngdpunkten och det verkar inte bli några bekymmer, slipper blya i nosen. Även stiftning av gångjärn och lite allmän efterkontroll, sedan är hon redo!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild