Tips o råd till nybörjare

Allt som berör modellflyg

Re: Tips o råd till nybörjare

Inläggav Lars » mån 12 sep 2016, 21:43

Kul att du är intresserad. Klubben har en kärra med dubbelkommando, vet ej hur skicket på den är dock.
Prata med Tommy Sjöqvist och se om han har tid att hjälpa dig med skolflyg.
Lars
Kassör

Inläggav Staffan B » ons 07 sep 2016, 12:40

Ja lättare briser är nog inga problem. Du får väl se vad du hittar för kul.
Dubbelkommando kan du köra på de flesta kärror. Det handlar om att man har tillgång till 2 likadana sändare som kan kommunicera med varandra via en kabel, idag finns även trådlös kommunikation på vissa fabrikat. På " lärarens" sändare slår man till en brytare och elevens sändare blir aktiv. Som sagt du är välkommen att hälsa på oss. Lycka till :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Powerhouse » ons 07 sep 2016, 08:02

Ja, med okänslig tänkte jag att den åtminstone ska klara en lätt bris så att säga. Men jag tänker att skaffar man en lätt men stor kärra så borde den gå att köra långsamt och krascherna bör inte bli lika betungande.
Läste även att man kan köra med dubbelkommando på vissa enheter och detta hade ju varit min melodi när man börjar.

Tanken var att ta mig till Alingsås en Söndag tillsammans med 802 här på forumet för vidare titta på mina ideer och behov

Gällande kärra så blir det att efterforska nu och köpa kanske under hösten/vintern o gå på det till våren så ingen brådis men tycker detta verkar mer tilltalande än helikopter.
Vi ses säkert på fältet ;)
Powerhouse

Inläggav Staffan B » ons 07 sep 2016, 07:39

Hej du, Lite moment 22 över det hela eftersom du vill ha både ett billigt, enkelt och okänsligt för vind ;) De flygplan du tittat på är ganska likvärdiga i sin konstruktion materialmässigt och vikt. Nackdelen med dessa Elaporkärror är ju att det är ganska lätta vilket också då innebär att det får inte blåsa allt för mycket. Däremot så tål de ju en del stryk, Elaporen är ganska seg men har man otur så håller inget :x Duraflite Tundra finns vad jag kan se bara att köpa "utifrån" Hobbyking ? Priset verkar lite beroende på varifrån. Vad du väljer så se till att det finns reservdelar att få tag på så du slipper vänta i evigheter på dom. Multiplexen o Funcuben finns ju här hemma.
Kanske lite dyrare men...... Flygegenskaperna är ganska lika på dem alla. Ska du ha något som klarar vind bättre måste du nog välja någon träkärra med lite vikt på.
Har du inte flugit tidigare så hitta en trevlig högvingad kärra med lite v-form på vingen att träna på till att börja med. Elmotor kan man ju idag sätta i de flesta kärror om man vill. Titta ner på fältet och snacka med grabbarna lite också :D :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Tips o råd till nybörjare

Inläggav Powerhouse » mån 05 sep 2016, 12:41

Har en gedigen bakgrund inom RC som befattar sig att hålla sig till land och vatten även om det ibland blir luftburet men nu går det åt hållet att ev våga prova få luft under vingarna.
Samtalat med en bekant i Alingsås som känner till mina begränsningar och gett mig lite rekomendationer som jag litar på till 100% MEN det är alltid intressant att höra andras + och -

Jag har då ALDRIG flugit förr och enbart kört simulator ett fåtal gånger.
Är ute efter ett lättfluget och billigt EL-plan som inte är för känsligt för vind och tål kanske lite mer smällar

Den jag blev rekomenderad är : Durafly Tundra
och de jag tittat på är Multiplex "Easy cub" samt "Fun Cub"

Vad anser ni andra om dessa för en nybörjare eller finns det kanske bättre?

Ser gärna efter råd och tips
Powerhouse

Återgå till Allmänt