ESM Spitfire

Byggen som är på G!

Re: ESM Spitfire

Inläggav Staffan B » sön 27 nov 2011, 19:55

Nej ! samma problem där, går alldeles för fort. Monterar nog mek. ställ förmodligen. Problemet går att lösa med justerbara ventiler, såg sådana på någon hobbysida men kommer inte ihåg var. Du får Googla runt !
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 27 nov 2011, 18:08

Tack för tipsen! Alunät från Jordnära låter perfekt.

Har du gjort något för att ställa ner hastigheten på dina luftställ till AT6:an?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 27 nov 2011, 16:56

Fräckt med spännremmar, bara skidorna som fattas! :lol:
Finmaskigt nät ? Finns olika alt. Silduk i mässing på Engbergs Järn, alunät Plastic Padding Jordnära ex. Nät i plast för blommor på Blomsterlandet.
Den gamle... Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 27 nov 2011, 16:30

Modellen är välbyggd, men de gjort en del små nesliga missar gällande tillbehören. Hittills har jag upptäckt att aluminiumröret som håller stabben är 12 mm, de för-borrade hålen och sätena är 10 mm. Hur tänkte de där? Sedan har det saknats lite skruv och småpinnar, men inget som inte går att fixa. Det tar bara lite längre tid.
Satte dit aluminiumrör som förstärkning i vingskarven.
Bild
Limningen av vingen gick bra, passformen helt OK.
Bild
Jag valde att inte använda medföljande tank, eftersom det inte gick att få in rejäla bränsrerör och samtidigt på den tät. Jag tror att det är viktigt med bra diameter, då en OS-200 vill ha en rejäl portion bränsle. Jag har valt att sätta dit en Kavan 600 ml. Det blir en flygtid på ca 12 minuter.
Bild
Jag har målat lite vitt på oljekylarna och förstärkt dem med 0.4 mm ply enligt tidigare bild. Funderade på att skära ut fram och lägga dit lite nät så det ser mer riktigt ut. Någon som har tips var sådant finmaskigt när kan finnas?
Bild
Jag har kopplat in ställ och mekanism. Valde att sätta allt på vingen eftersom jag tycker det känns lurigt att få det tätt med snabbkopplingarna. På detta vis blir det bara servokablar att koppla. Jag måste byta ventilen, så att ställen går långsammare, nu slår de som råttfällor. Jag har sett att Robart har en sådan. Har någon provat den, eller har andra tips på åtgärd?
Påfyllningsventilen verkar en smula knepig också, verkar att man skall göra en egen som Staffan gjorde. Eftersom tid är en bristvara hade det varit gott om det fanns något alternativ att köpa, Robart där med kanske med tillhörande pump. Finns det något annat alternativ?
Bild

På återseende efter några ytterligare halvtimmar….
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » lör 19 nov 2011, 22:45

Ja, kvalitén på modellen är det inget fel på...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 19 nov 2011, 22:05

Exakt, servo på ett ställe, batteri på det andra. Det blir en riktigt snygg maskin, ser ut att vara riktigt bra kvalitet!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Staffan B » lör 19 nov 2011, 21:32

Förklaring om det behövs: sätt y-kabeln i sjuan, sedan batteriet på en o servot på den andra. Två av stiften i mottagaren är plus o minus hela vägen, Så igentligen kan du sätta en ykabel var som helst, din kompis!
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » lör 19 nov 2011, 21:07

Av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att det inte skulle fungera. Jag skall ställa in radion och koppla till det. Y-kablar har jag inte ont om :-)
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » lör 19 nov 2011, 20:17

Y-kabel heter lösningen om du vill ha loss 7:e kanalen!! Bild
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » lör 19 nov 2011, 15:18

Sådär, då var landställen med luckor på plats och i rätt färg. Jag har skruvat isär landställen och använt loctite på alla skruv.
Bild
Nu är också skev och flaps limmade. Skeven sitter med CA-gångjärn som jag tycker är enkelt att limma. Jag brukar borra ett litet 1.5 mm hål rakt in i skåran för gångjärnet så att limmet lättare flyter hela vägen in, sätta en nål i mitten genom gångjärnet så att jag är säker på att lika delar sitter i skeven som i vingen. Sedan är det bara att droppa 6-8 droppar lim i takt efter att det sugs in.

Flapsen är plastgångjärn som skall limmas med epoxy, något som jag aldrig tidigare gjort. Det kändes lite lurigt, man vill ju gärna att de kan röra på sig efter limning. Fick ett tips från Palles farbror Bengt som fungerade klockrent. Jag smälte margarin i en skål, tog en liten pensel och noggrant penslade leden. Sedan smälte jag margarinet på plats så att det säkert rann in i alla skarvar. Var noga med att inte margarinet hamnar på ytor där limmet skall fästa. Margarinet blev som ett lager vax och skyddade förträffligt, så att inte epoxyn slank in i gångjärnet. När det torkat en stund, så limmet blev segt, tog jag och skrapade bort allt överflödigt. Det fungerade utmärkt.
Bild
Dags för länkaget. Jag valde att använde det som medföljer modellen, de det kändes som god kvalité. Det blev en himla massa detaljer, med konstruktionen gör att det kommer att bli rörligt och starkt.
Bild

Där var länkaget på plats och det ser ut att fungera bra.
Bild
På olika forum har jag läst mig till att ca 75 grader är lämpligt med full flaps. Vi får väl se till våren om jag håller med eller inte.
Bild
Jag försänkte infästningen någon millimeter in i flapsen och skavde ut lite frigång i vingen. Kändes som en lämplig kompromiss. Det skall på lite färg sedan.
Bild
Jag har nu lärt mig att det finns 3 sätt att få flapsen att gå åt samma håll.
1) Montera båda servona likadant och inte spegelvänt som anvisningen beskriver.
2) Montera servona enligt instruktion och använd två kanaler, så det går att vända håll på ena servot.
3) Montera servona enligt instruktion och köp en reverserare, ex. FUTABA SR-10. Ca 350 sek.
Jag valde alternativ 3, eftersom jag kom på detta efter jag monterat mina servon och jag har ingen kanal över i mottagaren. Den är dock 7 kanalig, men batteriet kopplas till den 7:e. Jag ser inte hur jag kan lösa det på annat sätt, men om någon har tips är jag tacksam.

På återseende efter några ytterligare halvtimmar……
Senast redigerad av Emil tis 14 apr 2015, 10:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop