Kyosho Super Stearman 40

Byggen som är på G!

Re: Kyosho Super Stearman 40

Inläggav Emil » tis 05 feb 2013, 11:19

Jag såg allt att du varit och gottat dig på fältet ordentligt. Tyvärr hade jag ingen tid över, men vi får väl se om det kan bli något framöver. Gällande dekaler så tyckte jag inte att de medföljande förhöjde intrycket. Bl.a skall det vara röda stjärnor på övervingen, men i mina ögon är det snyggare utan. Vi får väl se om jag kan hitta på något. Vet du var man kan köpa hemmagjorda som tål bränsle?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tis 05 feb 2013, 07:21

Den blev ju kanonfin! Vänta till våren?? Det var ju fint vårväder i lördags ;) . Ska det på några dekaler också?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » mån 04 feb 2013, 21:42

Då är den lilla dubbeldäckare klar!
Eftersom det var så stort inlopp och litet utlopp i motorkåpan behövde jag täta till det lite. Tänkte därför att en liten motordummy skulle sitta fint. Sannolikt fel motor och allt det där, men den fyller en funktion. Eftersom det alltid är trångt vid motorn, fick jag se till att den fick kunna delmonteras vid montering av motorkåpan, för att skruvas fast helt när kåpan är på plats. Så här blev det:
Först limmande jag fast fästen i motorkåpan. Jag valde 3 för att motordummyn skulle gå att få i och ur.
Bild
Bild
Öppningen till motordummyn är vriden 180 grader för att kunna montera kåpan.
Bild
Nålen monteras:
Bild
Motordummyn vriden rätt och fastskruvad.
Bild
Spinner och propeller monterad.
Bild
Bild
Vips så var den klar
Bild
Nu får den hänga i taket sålänge och invänta våren.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » lör 01 dec 2012, 16:24

Haha ! Det är så rörigt på mitt byggbord så det fanns ingen plats att köra musen, alltså till datorn Emil! Hur som helst blev det en mycket trevlig maskin du har där Bild En motordummie platsar nog väldigt bra där fram :)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » lör 01 dec 2012, 15:50

Sådär, nu fick jag äntligen lite tid att lägga in några bilder. Kärran börjar bli klar, men jag väntar på några delar från Staterna, bl.a en spinner och en liten motordummy (Jag blev lite inspirerad av dig där Staffan)
Allt går ju som vanligt inte som man tänkt sig, men det är bara att bita ihop och fortsätta. Det går t.ex inte att fördjupa sina känslor i undermåliga skruv, även om man är sugen...
Bild
Till slut var alla nödvändiga pinnar och kvistar monterade.
Bild
Servoinstallationen är klar. För att inte störa det yttre och för att slippa plocka isär kärran så ofta, placerade jag on/off och laddning hos kaptenen.
Bild
Den lilla ABS-plastbiten som fungerar som övergång mellan ställ och kropp, var en smula pillig att få dit bra. För att det skulle bli hyggligt snyggt har jag vinklat stället lite framåt, och bitvis slipat mig fram till en hygglig passform. De är limmade i stället så att det vid behov går att ta av. Jag förstår varför de andra som byggt denna kärran inte har monterat plastbitarna. Bara att lista ut hur de skulle skäras fram, tog lite tankemöda... Har också fått passa till motorkåpan och gjort hål i den samt kludda på lite färg på stället. Blev snyggare när det också var vitt.
Bild
Några bilder till på nästan klart. Som sagt är det lite småpyssel kvar, men nu skall det byggas städskåp och skoställ innan nästa bygge startas upp.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 18 nov 2012, 22:14

Kul att se dig jobba på Emil, blev nästan tjötigt att bara se mig och Linkan härja fritt. :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » sön 18 nov 2012, 21:32

Ser bra ut Emil! Det där med ryggåsen hade jag också en del bekymmer med på min Ryan. Det är störande med den ofrånkomliga kanten tycker jag. Jag försökte mig på att lyfta klädseln och få den upp över kanten vilket inte var alldeles enkelt.... Så här i efterhand hade jag nog lagt dit en smal sträng med vit silicon och sedan draget med fingret (doppat i diskmedel) för att få en fin övergång. Men jag tycker att ditt ser helt ok ut!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 18 nov 2012, 21:23

Jag och BB-king fick en stund över i garaget idag. Trevligt. Fick lite ordning på cockpiten med färg, lister och en pilot. Silverfärgen som jag använt till vindrutan är faktiskt över 30 år gammal, med den fungerade ändå. Helt otroligt. Klippte till ryggåsen och limmade dit. Den är hjord i ABS och var inte helt enkel att klippa ut och ännu svårare att limma fast snyggt. Det får vara som det är-
Bild
Bild
Jag fick också fast klossarna där motorkåpan skall fästas, målat brandväggen, satt dit motorfäste, gas-wire samt monterat tanken. Till tanken använder jag de där käcka skumgummilisterna med tejp på baksidan som finns på Perssons, grymt smidiga. Med sådana runt om och en bok-list baktill sitter tanken som gjuten.
Bild
Bild
Bild
jag passade också på att bränslesäkra runt landningställ och vinginfästning.

Några enkla tips ARF-montering:
Kapa skruvarna till motorbockarna så att de inte sticker ut bakom inslagsmuttrarna. Oftast går tanken hela vägen fram till brandväggen och en utstickande skruv skaver snabbt hål i tanken.
Fäst aldrig tanken med lim/silikon eller dylikt vid genomgången av brandväggen. Om den bara sitter fast där så kommer gummipluggen på tanken förr eller senare att börja läcka. Fäst alltid i bakkant och täta bara i framkant. En oring med rätt dimension är aldrig fel.
Var noga så att servona inte ligger an fästhålet. Det skall hänga fritt och endast sitta fast i vibrationsdämparna.

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » sön 18 nov 2012, 10:03

Sådär, då var stjärtpartiet på plats. Det lite pyssligare än brukligt. Jag valde att inte använda de medföljande stötstängerna, utan opererade istället in plaströr som vanliga stålstänger löper i.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag tar bara ett exempel varför det var pyssligare än brukligt. De hade inte planerat för att pinnen som sammanbinder höjdrodret skulle ha något stöd på mitten. Det tyckte inte jag kändes optimalt, så det blev till att operera in ett sådant.
Bild

På återseende....
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tis 06 nov 2012, 09:09

Jag funderar även på kullager till Hellcaten. Läste om några som provat och en warbird med kullager i hjulnaven tippar inte över lika lätt. Det är Robart hjul. Han jag köpte kärran av hade lagt i dem istället för orginal. Vet inte hur orginalhjulen ser ut, men eftersom han bytt dem antar jag att de är som vanligt - kass.
Senast redigerad av Emil sön 18 nov 2012, 10:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

Nästa

Återgå till In the workshop