Calmato Sport 40 i ny mundering

Byggen som är på G!

Re: Calmato Sport 40 i ny mundering

Inläggav Emil » lör 02 feb 2013, 20:34

Några smulor av arbete har jag fått skrapa ihop. Sakta men säkert så rör det sig framåt.
Motorn på plats:
Bild
Bild
Alla servon installerade. Skev och flaps monterade och klara:
Bild
Bild
Bild
Har också passat till höjd och sidorodret. Det är inte limmat ännu, först skall stjärthjulet fixas till.
Bild
På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » lör 26 jan 2013, 19:33

Tack för tipset! Jag anade att det fanns en vedertagen metod som det gamla nålknepet.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » lör 26 jan 2013, 12:50

Det ser bra ut! Klädsel på klädsel är lurigt. Försök att stryka från ett håll och hålla klädseln uppe med en hand så att all luft pressas ut. Det är svårt. De bubblor som ändå kommer punkteras enkelt med en nål, sedan på med strykjärnet igen.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » fre 25 jan 2013, 20:40

Då kommer det en uppdatering. Jag har gjort färdigt brunnarna för landställen. Ytterligare förstärkning vid kolfiberstaven på plats. Klädde med 0.4 mm plywood där det var lämpligt och balsabitar på andra ställen. Lite färg på toppen...
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan har jag förberett färdigställande av vingen genom att klä alla roder, flaps och servoluckor. Sedan limmade jag alla gångjärn och klädde de ytor som liggen närmast rodren.
Bild
Bild
Servot för flapsen har funnit sin plats i livet...
Bild

Det går inte så fort, men jag lär mig under tiden jag gör. Det är första gången jag klär ett flygplan. Det var pyssligare än vad jag trodde. Första rodret tog 40 minuter, sista 10 minuter. Det verkar bli riktigt knöligt när jag skall lägga på brun klädsel på den gröna som kamouflage. Jag provade att lägga klädsel på klädsel och det blev många bubblor som jag inte fick bort. Har någon några tips på hur man skall göra så det blir bra?

Övrigt har jag lärt mig att när det skall limmas gångärn så är det fiffigt med en pensel och vaselin på gångjärnsleden. Det fungerar klockrent, inga stelopererade gångjärn här inte.

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tor 24 jan 2013, 20:58

Rackarns också! Förväntningarna skyhöga :shock: Har du glömt att det bara är en Calmato :?: :mrgreen:

Skall försöka få in något under morgondagen om jag hinner. Minstingen är sjuk, så jag är i alla fall hemma...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tor 24 jan 2013, 15:37

Gött! Några 20-minutare då och då är inte fel. Vi väntar med spänning på en uppdatering, förväntningarna är skyhöga! ;)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tis 22 jan 2013, 09:30

Jag har hunnit bygga lite mer i mina 20-minuters dräparpass :D Tyvärr har jag inte hunnit lägga upp några bilder. Jag hoppas att det blir till helgen...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » tis 08 jan 2013, 00:01

Magnus har både glasfiberväv o kolfiberväv.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » mån 07 jan 2013, 21:09

Jag hade tänkt att göra liknande spitten, men använda 3 mm plywood närmast avsågningen och koppla dem till spryglarna. Tillsammans med kolfiberröret så borde det bli lika start som innan. Glasfiberväv var en bra idé. Får jag tag i det, så klämmer jag dit det med.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 06 jan 2013, 22:20

Det kommer nog att hålla, det tror jag. Man skulle ju kunna pensla på epoxi och glasfiberväv också. Jag misstänker att du kanske ska bygga upp hjulbrunnen med tunn plywood som du gjorde på Spitten? I så fall så stärker det ju också upp. Det kommer bli en häftig Warbird wannabe!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop