Gloster Gladiator J8

Byggen som är på G!

Re: Gloster Gladiaton J8

Inläggav Emil » sön 17 mar 2013, 22:56

Bengt hittar inte ritningar, han gör dem själv 8-) . Jag har sökt och funnit mycket bilder och en och annan skiss. Bengt hade lite dokumentation också. Utifrån det har han ritat och konstruerat och byggt allt för hand. Det är över 100 spryglar i vingarna, alla utskurna för hand. Liksom allt annat på kärran. Det sitter 9 servon i kärran, varav 4 miniservon till luftbromsarna. De var ett måste att ha med :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 17 mar 2013, 21:10

Alltid kul att veta lite runt maskinen. Var hittade han ritningar på bygget ?
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Re: Gloster Gladiator J8

Inläggav Emil » sön 17 mar 2013, 15:39

Det är Topflites matta klädsel som är använd. Inte en perfekt återgivning av originalet, men det är inte heller vad jag är ute efter. Tanken är att den skall flygas, inte stå på museum. :D

Jag får vänta med trippeldäckare till jag lärt mig mer och har mer tid. Denna kärran är helt byggd av bengt, jag har endast kommit med glada tillrop från sidan.
Senast redigerad av Emil sön 05 maj 2013, 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 17 mar 2013, 14:19

Vad har ni använt för typ av klädsel på den? Fräckt bygge, sånt tycker vi om :D
Då bli det en trippeldäckare nästa gång va? ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 17 mar 2013, 13:57

Bengt har färdigställt de flesta detaljerna, så nu väntas det bara på mig :oops: . Motorkåpa, spinner, vikter och kronmärken ligger på min lott. Siktar på att bli färdig om ett par veckor. Kärran hamnade på dryga ca 5.2 kg som ni ser den på bilderna och då skall det till 1000 gram av något tungt i nosen. Den kommer alltså sannolikt att väga ca 6200 gram flygfärdig, aldeles lagom. Enligt Bengts kalkyl ca 73 gram/kvadratdecimeter i vingbelastning.

Motorkåpan färdig med motordummy kommer att väga ca 350 gram. Spinner med en tung propellerbricka ca 150 gram. Sedan är det bara 500 gram kvar att klämma dit :D .

Här kommer några fler bilder på mästerverket så här långt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag håller just nu på att förstärka motorkåpan och få dit fästen för motordummyn. Färgsprutan är i alla fall igång, men än så länge testar jag med vatten. Har inte riktigt fått kläm på det ännu, men det kommer nog.

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tor 14 mar 2013, 20:58

Det låter riktigt bra detta! Är det svårt och oberäkneligt brukar det finnas mycket att lära och det är kul. Jag skall måla motorkåpan till Gladiatorn. Den skall vara 3 färger, två från klädseln på kroppen och sedan "brons" runt framkanten där avgasystemet sitter integrerat. Kåpan syns på bilderna längre ned. Gissningsvis är det 3 kvadratdecimeter av klädselfärgen och 2 av bronsfärgen. Jag har hittat Enamelfärger som ser ut att matcha tillräckligt bra, eventuellt får jag justera nyansen en smula. Jag har både thinner och lacknafta, men utifrån Staffans råd lutar det åt lacknafta. Eller?

Tack för tips och råd! Har ni eller någon annan mer att tillägga i ämnet tas det tacksamt emot.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » tor 14 mar 2013, 18:20

Emil skrev:Jorå, jag skall nog provmåla lite här och där först :D. Jag har lyckats komma över en sådan här tingest:

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/aztek-a470-fargspruta.html

En av sakerna som verkar svårt är att lista ut lämplig viskositet på färgen. Jag gissar att den behöver spädas en skvätt. Dessutom skall jag måla vissa delar med Humbrols metallic, men vet inte om det går. Kanske någon här som kan tipsa lite?

Hej Emil ! En mycket fin spruta där för småjobb. Det fanns ju tydligen lite olika grovlekar på nålar att testa med. Har inte själv denna spruta men jag har fyra liknande och ingen av de är nån höjdare till större ytor om man inte har gott om tid,de släpper för lite färg. Köpte en spruta från H nyborg med överliggande kopp rymd 125 ml. art.nr 9526. Om du vill kan du låna den :D Nu vet jag ju inte vad du skall måla men det är mitt tips. Lite erfarenhet genom åren, hade i början en liten membrankompressor men den åkte ut snabbt beroende på pulserad luftmängd och ingen tryckutjämningstank. Vad är det för typ av färg du målar med ? Förtunning av färg hänger procentuellt med hur tjock färgen är, men runt 10-15 % brukar vara lagom. För tjock färg ger apelsinskal för tunn rinner,utmaning :P Testa som sagt. Airbruschsprutor brukar man få tunna ganska mycket för att färgen skall orka igenom. Man kör ju inte så högt lufttryck på dessa, Jag kör ung. 1,5-2 kg. Detta ger ett ganska tunt färglager så man får spruta flera varv istället.
Victors undring om Humbrol , har testat både lacknafta och syntetförtunning på denna färg, båda fungerar men med lacknafta får du en snällare färg som inte löser underfärgen lika lätt. Både jag och Linkan och säkert fler har använt den som dekorationsmålning på kärrorna med gott resultat.
Ett gott råd är alltid att testa olika färgers reaktion med varandra innan man ger sig på dyra flygplan ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav VictorBjörkman » tor 14 mar 2013, 15:06

Ja med en sådan får färgen vara ganska tunn. Läste någonstans att humbrols färger endast går att tunna med deras egen förtunning. Men du får väl prova dig fram :)
Ps. Var grymt noga när du gör rent grejerna så du får bort så mycket färg som möjligt. Och passa nålen, kröker du den det minsta så sabbas sprutbilden!

Lycka till :)
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Emil » tor 14 mar 2013, 11:28

Jorå, jag skall nog provmåla lite här och där först :D. Jag har lyckats komma över en sådan här tingest:

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/aztek-a470-fargspruta.html

En av sakerna som verkar svårt är att lista ut lämplig viskositet på färgen. Jag gissar att den behöver spädas en skvätt. Dessutom skall jag måla vissa delar med Humbrols metallic, men vet inte om det går. Kanske någon här som kan tipsa lite?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » tor 14 mar 2013, 00:17

Helt rätt Emil! Sprutmåla är kul, kör inte i vardagsrummet bara ;)
Du testsprutar väl lite på provbitar innan bara så du får kläm på det bara :o Vad är det för typ av spruta?
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop