Isflyg

Skriv något om när du var ute och flög!

Re: Isflyg

Inläggav Linkan » lör 06 apr 2013, 21:47

Kul med isflyg! Tanken har slagit mig flera gånger nu under våren men det har inte funnits tid.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Re: Isflyg

Inläggav Emil » tor 28 mar 2013, 15:16

Jag tror att det är Murphys fel. Han uppfann lagen som styr dylika händelser :D Tur att det inte blev någon större lagning. Historien påminner mig om min bror som i ungdomen glada dagar fick ett par oknäckbara slalomskidor. Första åket så körde han rakt in i en parkerad pistmaskin och bröt båda skidorna.
Användarvisningsbild
Emil

Isflyg

Inläggav tblom » ons 27 mar 2013, 22:57

Efter flera veckors blåst så blev det äntligen lugnt i dag. Åkte ner till Mjörn med min Fokker Wulf 190 ( el och frigolit ) som stått i över ett år eftersom den inte går att starta från flygfältet.
Den fastnar i gräset med hjulen och tippar över på näsan.
Men i dag låg Isen där som ett blankt jätteflygfält, vindstilla och solsken.
Startade och lyfte hur fint som helst. Flög en god stund, landade och startade igen.
Landade igen utan problem.
Då hände det.
På alla dom tusentals kvadratmeter is som är det så låg en - jag säger säger en is klump.
Nog fasen kanade planet fram mot den och lyckade träffa så att ett landningsställ bröts av.
En ganska enkel reparation men ändå.
Hade jag försökt landa så att jag skulle hamna på en sådan liten yta så hade jag inte lyckats hur länge jag än försökt.
Men nu när det fanns all is i världen att landa på så hände detta.
Undrar hur det blir så.
Bild

Påminner mej om en flygning med ett segelplan på Rödenefältet när det var nytt för väldigt många år sedan.
Vårt lilla hus fanns inte där då och inget annat heller - förutom en såningsmaskin som stog långt borta i närheten av ena hörnet på fältet.
Den lyckades jag träffa. Ställde mej samma fråga då som i dag.
I övrigt så ramlade jag på en ryskt flygsida på nätet för ett par dagar sedan med en otrolig mängd ritningar och historik om flygplan
http://www.airwar.ru.
Använd Google Crome och låt den översätta. Blir ganska begripligt förutom att den envisas med att kalla flygplan för bil.
tblom

Återgå till Flygblogg