ESM F6F Hellcat

Byggen som är på G!

Re: ESM F6F Hellcat

Inläggav Staffan B » sön 02 mar 2014, 13:22

Tjusigt Emil! En till till samlingen :D
Nu kan vi ju flyga rote tillsammans, jag tar den lille. :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » lör 01 mar 2014, 22:16

Nu är den avvägd och klar. Slutnotan hamnade på 7400 gram. Justeringarna gjorde alltså - 500 gram. Nu känns det bra :D
Enligt manualen skall TP ligga på 117 mm, jag lade den på 115 mm till att börja med.
Här kommer några bilder:
Bild
Rostfria m8 bultar med muttrar väger en del...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var de sista bilderna på ett tag. Nu återstår bara lite finjusteringar innan premiären, måla hjulen och dylikt. Dags att ta tag i allt annat kul :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » fre 28 feb 2014, 19:30

Idag var jag hos Magnus och hämtade mina hjul. Ruskigt fin butik måste jag säga. Fick visst med mig lite mer hem än bara hjulen :D bl.a en ME-262, så där blev även jag med en fläktkärra i frigolit :D.
Hjulen blev bra, sammanlagt 120 gram lättare som gav drygt det dubbla i nosen. Kärran blev nästan 400 gram lättare och landade på 7470 gram. Då känns det som jag ligger i rätt härad, nu gäller bara att få fast vikterna på lämpligt vis. Jag återkommer med bilder när det är klart.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tis 25 feb 2014, 18:10

Jag gjorde en liten undersökning, som så ut så här:
Medföljande snygg-hjul i alu väger 274 gram/paret, sporrhjul 26.
Kikade i lådorna hittade lite smått och gott:
Nytt sporrhjul med plastfälg som väger 6 gram
Fulhjul i plast med foamdäck 100 gram/paret
Foamdäck på alufälg: 130/gram/paret

Utifrån det finns det lite att göra. Beställde ett par light-weight hjul med ekrad fälg i plast av Magnus, som kommer i slutet nästa vecka. Ser ut att kunna spara 20 gram på sporrhjulet och 100-150 gram på huvudställshjulen. Ser ljust ut!

Jag återkommer när jag fått hem hjulen och provat.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » mån 24 feb 2014, 17:48

Jag vägde av den med ställen inne. Eftersom ställen går bakåt misstänker jag att tyngdpunkten flyttar sig en hel del. Jag skall undersöka viktskillnaden mellan befintliga aluminium-hjul och andra med plastfälg. Även viktskillnad på sporrhjulet skall undersökas. Sedan tänkte jag öppna luckan bak och stoppa in slipmaskinen. Lyckas jag få bort 10 gram bak, blir det minst 100 gram fram. Sedan blir det nog att limma in lite tyngder i kåpan så de kommer så långt fram som möjligt.

jag har läst lite på forumen om kärran och de flesta verkar hamna på ca 9 kilo, den lättaste jag hittade låg på 8,4. Det innebär att jag inte misslyckats helt i alla fall :D Tydligen skall den flyga riktigt bra, fast den blir tung.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 23 feb 2014, 22:06

Bra jobbat och du tar som vanligt inga genvägar till det perfekta resultatet! Gillar skarpt din lösning på brunnar och luckor. Har det stor betydelse om ställen är inne eller ute? Jag misstänker att du sökt info om tyngdpunkten. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket vikt jag hade i nosen på min Pitts men efter några provflygningar och viktminskningar så var tillslut hela vikten borta. Det är kanske den vägen man får gå. Jag hade nog vägt av kärran med ställen ute och lagt mig på gränsen till baktung.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 23 feb 2014, 19:48

Efter några intensiva byggperioder börjar kärran så sakteliga bli klar. Här kommer ett gäng bilder så ni kan följa vad som blivit till:
Luckan över stjärthjulet på plats:
Bild
Mottagare och kabelskydd på plats:
Bild
Bellypan (tror jag att det heter) limmades på plats med enligt Kajsa Vargs metod "Man tager vad man haver":
Bild
Bild
Sedan ville jag få dit fönstret som ingick. Har inte sett att någon annan som byggt modellen har klämt dit det, så det kändes viktigt :D . Limpress gjordes medels fingrar med 5 minuters-epoxy. En och annan vit fingertopp blev det. Passade på att limma dit huven också. Tänkte skruva den först, men den var så skör så jag tror den håller bättre om den limmas. Som grädde på moset verkar det i princip omöjligt att få tag i en ny om den går sönder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan var det dags att få till ställen och få ordning på landställsluckorna. Efter att ha funderat en smula och bestämt mig för att lägga ner det arbete som behövdes, skred jag till verket:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan var det dags att väga av. Modellen väger ca 7200 gram. Som alla warbirds var jag övertygad om att den behöver nosvikt, men detta tog nog priset. trots att jag varit mycket noga med att få fram vikten, så behöver det 700 gram extra :shock: . Detta tål att funderas på. Jag skall se över om jag verkligen skall ha aluminiumfälgar på hjulen, alla 3 sitter en bit bakom tyngdpunkten. Får nog skava lite här och var innan det är klart.
Bild
Bild

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tis 04 feb 2014, 23:14

Rackarns vad skarpögda ni var... Visst är den snygg, den gamle razorbacken. Leveransen på den har haft lite att önska så här långt. Hittills två, med trasiga delar varje gång. Tredje gången gillt kanske? När Hellcaten är klar drar vi igång en ny tråd och då får ni förhoppningsvis se bilder på både trasiga och hela vingar och kroppar :-) . - Jonas, du har helt rätt, den blir nog betydligt enklare att få i hop. Den stora är snygg som tusan, men dyr och utan razor...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav VictorBjörkman » tis 04 feb 2014, 23:02

Ser ut att bli riktigt bra Emil! :) jag gissar att det blir en Thunderbolt nästa då? Gillar den tidiga modellen utan "bubbletop" skarpt!
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Linkan » tis 04 feb 2014, 21:49

Snyggt Emil! Det finns inga genvägar till den perfekta motorkåpan :). Mallar och alla andra möjliga och omöjliga hjälpmedel är rätt väg att gå. Tidsödande och inte jätteroligt (tycker jag) men som sagt, ruskigt bra ser det ut! Inte svårt att hitta ledtråden, men du skulle ha valt den stora ;). Den slänger du ihop snabbt, H9:s maskiner behöver man ju knappt limma!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop