Hangar 9 P-47D-1

Byggen som är på G!

Re: Hangar 9 P-47D-1

Inläggav Staffan B » fre 04 apr 2014, 13:07

Linkan skrev:Jag köpte ju upp delarna som som Emil fick över och har nu kopletterat upp med det som saknades. Även hunnit en bit, vingarna i stort sett färdiga och med lite tur så kan kärran vara helt färdig inom en vecka eller två. Riktigt fin maskin med snygga detaljer måste jag säga! Så vitt jag vet så är detta första gången som vi har två helt identiska kärror på gång i klubben.

När du pillat runt på denna så är jag inte helt säker på att de är identiska längre :lol: :lol: :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » fre 04 apr 2014, 09:26

Jag köpte ju upp delarna som som Emil fick över och har nu kopletterat upp med det som saknades. Även hunnit en bit, vingarna i stort sett färdiga och med lite tur så kan kärran vara helt färdig inom en vecka eller två. Riktigt fin maskin med snygga detaljer måste jag säga! Så vitt jag vet så är detta första gången som vi har två helt identiska kärror på gång i klubben.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tor 20 mar 2014, 21:13

Bra Johan, då kör jag på det. Jag skall göra mitt tappraste vid start och landning, vi får se hur det går...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Johan J » ons 19 mar 2014, 22:42

Känns rimligt med tyngdpunkten! Har för mig jag följde manualen slaviskt. Misstänker att du mätt med tom tank och då har du ju lite marginal på det.
Kommer inte att vara några bekymmer för dig som är warbirdvan.. Men den är lömsk att starta och landa ;)
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Emil » tis 18 mar 2014, 18:02

Tack för erbjudandet Staffan, men det har redan spridit sig i kroppen. Jag är obotligt smittad, på gott och ont. Mest på gott :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » tis 18 mar 2014, 11:56

Jaha, det verkar som giftet nu nått blodet på Emil också. Det är farligt. Vill du så beställer jag tid för avgiftning eller ?? :? :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » mån 17 mar 2014, 21:40

Visst är den fin! Klart att du skall bygga dig en du med. Gissar att det kostar runt tusenlappen att komplettera upp den till färdig modell. Du får suga på karamellen medans jag bygger :D
Nu skall jag gå ut i garaget och skruva i nya starka servon i min Sbach, så jag slipper fladdrande roder när den står på backen :?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » mån 17 mar 2014, 21:22

Jösses, nu har du kommit igång ordentligt! Hoppas att den trillar ihop av sig själv! Snygg kärra, du ska veta att jag har gått och funderat på om jag ska ge dig ett bud på "den andra". Har inget som jag vill byta bort.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Hangar 9 P-47D-1

Inläggav Emil » mån 17 mar 2014, 18:32

För en stund sedan damp det ner ett stort paket. Kul tänkte jag, dock var det inte lika kul att öppna paketet. Klantig packning resulterade i skadat gods. Ny leverans anlände och historien upprepades. Skam den som ger sig, tredje gången gillt stämde bra denna gång. Nu 5 månader efter beställning kan jag starta bygget. Fast först skall alla andra kärror få en polering inför våren. Här kommer i alla fall några bilder på mästerverket.
Bild
Bild
Jag har letat i lådor, köpt lite nytt och begagnat. Sammantaget ser det komplett ut…
Bild
Nämen, vad kan detta vara? För en billig peng köpte jag Johans Kyosho Gee-Bee. Jag lovade att det skulle upp i luften igen och nu är den redo. Det var lite pyssel, men det tror jag den är värd. Som tur var hade jag allt jag behövde i lådorna där hemma. Vad tror fältchefen om en tyngdpunktsplacering enligt manual på 70 mm från framkant?
Bild

På återseende…
Användarvisningsbild
Emil

Föregående

Återgå till In the workshop