Hangar 9 P-47D-1

Byggen som är på G!

Re: Hangar 9 P-47D-1

Inläggav Emil » tis 15 apr 2014, 17:05

Det märks att du har mer erfarenhet än mig. Du gör som man skall och bryr dig inte om vad det står. Jag gjorde resan att försöka lista ut om markeringarna på brandväggen eller mallen var rätt. Det slutade med att jag gjorde ungefär som du beskrev. Skönt att få bekräftelse att jag gjort rätt :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tis 15 apr 2014, 15:26

Jag monterade först fast motorn på motorbocken. Sedan hängde jag upp kroppen med stjärten nedåt, där efter ställde jag på motorn på motorspantet. Då kan man enkelt lägga en linjal uppe på kroppen för att se så att medbringaren hamnar i centrum. Var motorn hamnar på höjden får motorkåpan avgöra. Sedan är det bara att märka av motorbockens hål. Hoppas det där blev någorlunda begripligt.... ;)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tis 15 apr 2014, 11:05

Härligt att höra! Jag är en bit längre än tidigare, men inte i mål. Kan mycket väl vara så att den blir klar under påskhelgen. Gissar att jag har 10h kvar. Jag blev en smula konfys gällande centrumlinjen vid motorinstallationen. på alla andra modeller jag byggt har de lagt en vertikal och en horisontell linje som markerar var motorn skall sitta vid brandväggen. Så är det gjort här med samt att de har skickat med en borrmall. Dessa stämmer inte överens. Krysset på brandväggen är inte förskjutet lika mycket som mallen. Efter att ha mätt så ser jag att mallen stämmer, men krysset stämmer inte. Det utifrån att propellern sitter centrerad på brandväggen utifrån vinkeln som brandväggen har. Inte helt enkelt att förklara, men om du lyckas att förstå vad jag menar: - Hur gjorde du?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tis 15 apr 2014, 06:54

Hur ligger du till Emil? Jag har inte så jättemycket kvar nu, det handlar om lite arbete i de främre regionerna. Håltagning i motorkåpa, tankinstallation och lite småpill. Om allt går vägen och jag lyckas hålla mig undan från lite arbete hemmavid så kan det bli ett luftdop under påsken :)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 06 apr 2014, 21:16

Har kikat på min Futaba, men hittar inget. Jag får leta mer eller köpa Multiplex :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » sön 06 apr 2014, 21:01

Emils Warbird Collection ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » sön 06 apr 2014, 20:34

I sändaren. Lägger varje ställ på varsin kanal och ställer fördröjning på 0-10 sekunder. Man kan dessutom ställa fördröjning åt båda håll. Hastigheten går också att ställa från radion men det fungerar bara på vanliga servon. Samma sak där, olika hastigheter åt olika håll om man vill. Multiplex var tidiga med detta, min anläggning är närmare 20 år.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » sön 06 apr 2014, 20:20

Hur gör man dylika fördröjningar? Det vill jag också ha! Är det en inställning i sändaren, eller något annat?
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » sön 06 apr 2014, 17:46

Ja manualen är det inga fel på, den skulle kunna kortas ner till hälften. Jag har haft samma problem som du och även gjort liknande förstärkningar. Dessutom försökt att förstärka landställsinfästningen och även lagt under brickor i bakkant så hjulen hamnar lite längre fram. Kommer inte köra mina ställ på separat ack, däremot lägger jag fördröjning så att de inte går samtidigt. Både praktiskt och snyggt ;) . Hoppas att bygglusten återvänder i veckan, har inte gjort mycket i helgen.....
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » lör 05 apr 2014, 16:58

Härligt att du är på G Jonas! Jag har allt fått några små stunder på byggbordet jag med. Måste säga att det skiljer sig en smula på ARF och ARF. Hangar 9 har i alla fall tänkt betydligt längre än ESM. Utförande och passform är inte perfekt, men hästlängder bättre på Hangar 9. Manualen är riktigt bra, tydliga instruktioner och bra bilder. Eller vad säger du Jonas?

Här kommer lite bilder från min montering:

Vingarna skall inte limmas ihop utan är delade. De skall passa in i kroppen, vilket de inte riktigt gjorde. Jag slipade en skvätt, sedan gick de in lätt!
Bild
Nytt sätta att montera servon har de minsann kommit på. Till och med hålen för servon är för-borrat. Smetade ändå på epoxy runt om, då jag läst om några som haft bekymmer med att servot losstnat.
Bild
Första gången med elektriska ställ och det verkar fungera bra. Tänker köra dem på en separat lite LiFe-acc. Har hört talas om att de ibland krånglar lite och då dras accen ur och planet blir okontaktbart.
Bild
Bild
Ordentliga flaps med osynligt linkage, det är snyggt. Skeven kontrolleras på traditionellt vis, men jag bytte ut linkarna mot något mer glappfritt och stabilt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Förstärkte också brandväggen med glasfiber och passade på att lägga lamineringsepoxy på utsidan och insidan så att inte läckande bränsle och annat kladd kan ställa till så mycket.
Bild

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop