batterifråga

Här hjälps vi åt att räta ut alla frågetecken och krökta landningsställ.

Re: batterifråga

Inläggav Lars » lör 26 apr 2014, 22:31

Synd, rökeffekter är ju tufft! ;)
Lars
Kassör

Inläggav Emil » lör 26 apr 2014, 21:18

Nu har jag provat och det fungerar alldeles utmärkt. Det kom inte ens rök :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tor 24 apr 2014, 20:37

Tack för all hjälp!. Jag hittade en länk som ger en bra beskrivning också: http://www.gibbsguides.com/article06-re ... supply.htm

Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag skall köra med ett separat batteri eller inte. Det blir ett gäng extra Y-kablar m.m. som även de blir ytterligare felkällor. Jag har aldrig använt separat batteri till min Spitfire och den kör också på el. Det kan vara enklare att kolla efter varje flygning så att ställen inte kommit ur läge, så de inte kommer i läge ;) Vi får se hur det blir...
Användarvisningsbild
Emil

batterifråga

Inläggav magnuswrang » tor 24 apr 2014, 09:07

Hej på er.
Så här ser det ut i Manualen från Lado Elställ.Har modifierat en YKabel.

Bild
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Inläggav Staffan B » ons 23 apr 2014, 21:47

Bild
En liten skiss gubbar...
Detta går bra så länge det inte är allt för höga strömmar som skall igenom mottagaren. Vill man så kan man avlasta mottagaren lite genom att lägga en minus direkt från ställbatteriet upp till stället, det är ju ändå samma punkt. Ett tips om man vill köra en hög belastning av något slag så har MBS en mottagarstyrd strömbrytare som klarar 10 amp. 30 volt. Har testat denna och den fungerar perfekt.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Staffan B » ons 23 apr 2014, 12:48

Jo då ! Han lade sig i fast jag snackade med Emil direkt ;) En kortis bara, man kan aldrig bara ta pulsen från mottagaren för den måste även ha minusen för att ha något att referera till.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Johan J » tis 22 apr 2014, 21:45

Men ni vet väl alla att strömmen flyter från minus till plus tvärtemot vad alla tror? (och nu skojar jag inte)
Bara puls från mottagaren känns ju tryggare iallafall..
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Emil » tis 22 apr 2014, 21:35

Det var så jag tänkte göra, men den infon jag hittade sa att minus och signal kabeln skulle vara kvar och pluskabeln klippas. Då fick jag för mig att minuskabeln krävdes för signalen. Samtidigt blev jag osäker då minus kommer att ha kontakt mellan de olika batterierna. Eftersom jag aldrig kommer att få Nobelpriset i el-koppling vet jag inte om det spelar någon roll eller inte :oops:

Gällande ställen så uppför mina sig lika, ibland får jag köra en extra gång på spaken för att de skall fungera. Mystiskt är ordet.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tis 22 apr 2014, 21:25

Fegis :D . Kan du inte bara köra signalen från mottagaren och plus minus från extrabatteriet till ställen? En extra strömbrytare behövs såklart. Så hade jag gjort. Men du har väl provat att hålla emot ställen? Då stannar dom ju snällt för att sedan gå in eller ut igen. Själv har jag problem att få igång ställen ibland, både via radion och servotestaren. Skumt.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Johan J » tis 22 apr 2014, 21:03

Spännande! Misstänker att Staffan kommer med ett exakt elektriskt svar, kan bara säga vad jag hade gjort..

Rent spontant känns det som mycket felkällor.. Flera batterier på samma ''krets'' som det ändå blir, kan man sätta någon anslutning fel någon gång och ställa till det?
Om inte vikt och utrymme spelar in hade jag satt i en extra lite mottagare till bara ställen, alternativt om det finns någon fin färdig elektrisk mojäng som löser det..?

Hade dock inte gjort en koppling på det viset i min modell, dels för att jag inte har kunskapen men också för att magkänslan talar emot det..
Hade nog själv kört på ''keep it stupid simple'' ock lagt i en lite mottagare till. Kanske får du in fler kul specialare, bomber och granater....?
Användarvisningsbild
Johan J

Nästa

Återgå till Frågor och svar om allt som rör modellflyg